Endesa reserva 450 grups electrògens per si hi ha incidències elèctriques a l'estiu
La companyia afirma que ja ha acabat els treballs de reparació de la xarxa, i ha pagat 4.285 indemnitzacions
A finals de la setmana passada els responsables d'Endesa van explicar que ja s'havia reparat la xarxa de mitjana tensió, i que només faltava acabar punts molt concrets de la xarxa de baixa tensió. I ahir, un dia abans que s'acabés el termini que havia donat la Generalitat per finalitzar totes les reparacions, ja estava tot al 100%. Els treballs que es vagin fent a partir d'ara seran estrictament de manteniment, i, segons Endesa, tot plegat garanteix que aquest estiu la totalitat de la xarxa elèctrica funcionarà sense cap problema. De fet, amb el termini del 30 de juny la Generalitat es va voler assegurar el subministrament total durant l'estiu, l'època de més demanda a la Costa Brava, i evitar així els temors que havia manifestat el sector turístic de patir una apagada.
Com cada any, Endesa ha elaborat un pla d'estiu per afrontar possibles contingències durant els mesos de juliol i agost. El pla consisteix a tenir de guàrdia permanentment diversos equips tècnics, i també emmagatzemar tot tipus de material de manera que es pugui utilitzar en qualsevol moment. Aquest estiu, però, el pla s'ha reforçat arran de les conseqüències de la nevada, i una de les novetats és que s'han reservat 450 grups electrògens. Segons Endesa, ja no en queda cap als carrers dels municipis que havien quedat sense subministrament, com a mínim contractat per la companyia. En canvi, sí que hi ha alguna urbanització que ha decidit llogar-ne pel seu compte, per si de cas.
42.000 reclamacions
Fins ara Endesa ha rebut ja 42.000 reclamacions d'usuaris per rebre la indemnització corresponent als dies que havien quedat sense llum. Divendres passat aquesta xifra era de 37.000, de manera que només ahir va augmentar en 5.000, tant de particulars com de comerços i també administracions. Segons va explicar ahir la companyia, unes 23.000 d'aquestes reclamacions estan ja en vies de resoldre's, i ja s'ha abonat l'import en 4.285 casos. Respecte a les queixes d'usuaris de la Selva, Endesa va afirmar que no en tenia constància, però que sempre hi pot haver errors puntuals.
LA XIFRA
«El que han fet no és suficient perquè no hi ha un canvi de model»
La presidenta del Consell Comarcal del Gironès, Cristina Alsina, va afirmar ahir que la reparació de la xarxa que ha fet Endesa «no és suficient, perquè no n'hi ha prou de canviar torres, sinó que hi ha d'haver un canvi de model perquè si no ens podem trobar que torni a passar una situació semblant a la de la nevada». Alsina, com a representant també dels consells comarcals de la Selva, el Pla de l'Estany, l'Alt Empordà i el Baix Empordà, va lamentar que Endesa encara no hagi respost la carta on els alcaldes feien un seguit de reclamacions a la companyia per evitar situacions com la del temporal de març: soterrament de línies elèctriques prop de vies de comunicació, regenerar tot l'entorn que s'ha fet malbé durant les reparacions, 1,5 milions d'inversió com a compensació i garantir sistemes alternatius de subministrament d'energia en espais estratègics com ara ajuntaments o els centres d'assistència primària. Aquestes consideracions les van acordar els cinc consells comarcals, que reclamen també una reunió amb alts càrrecs de la companyia per exigir-los tots aquests punts. «Representem més de 600.000 usuaris, i ens volem reunir amb Endesa conjuntament per tenir més força i exposar-los els nostres plantejaments, i no de manera individual com està fent la companyia fins ara», ha explicat Alsina, que també ha indicat que el fet que la companyia hagi acabat els treballs de reparació no els satisfà, i hi va afegir: «Perquè reclamem més coses.»
Queixes contra Endesa a la Selva
j.cA la comarca de la Selva s'han registrat diverses queixes d'afectats per la nevada contra Endesa. La companyia elèctrica ha trucat a diversa gent per confirmar-los la indemnització, però oferint-los menys diners dels que en realitat els pertocaven, ja que havien estat afectats durant més temps que no pas considerava Endesa. Segons explica el consell comarcal, el problema era que els comptadors «estan mal ubicats», sobretot a les urbanitzacions, i que la base de dades de l'empresa està «mal regularitzada». Aquests problemes han provocat que s'hagin alentit alguns cobraments.
Pel que fa a les reclamacions arribades al consell d'afectats, la xifra total ha estat de 2.785. Gairebé la meitat, de Caldes de Malavella, amb 1.331. L'altre municipi amb més reclamacions és Vidreres, que en comptabilitza 220. El consell només ha comptabilitzat 111 reclamacions de Lloret i 1 de Blanes perquè aquests municipis han reclamat a través de l'Ajuntament majoritàriament. El total de compensacions econòmiques reclamades pels danys i els perjudicis ocasionats puja a 3.353.200 euros, dels quals 493.012 són pel fet de no disposar de llum, 407.425 pel fet de no disposar de calefacció i 377.293 pel fet de no disposar d'aigua calenta sanitària.