infraestructures
Comencen a circular els trens de mercaderies només en ample europeu
El primer comboi va sortir del port de Barcelona ahir al migdia cap a Lió i va passar per Girona a mitja tarda
El TGV és més barat que el mitja distància
Dos dies després de començar el servei de viatgers en alta velocitat ferroviària entre Figueres i Perpinyà, ahir va ser el torn de les mercaderies. El primer tren en ample internacional va sortir del port de Barcelona poc després de les tres en direcció a Lió i als volts de les sis passava per Girona utilitzant el tercer rail. Aquesta infraestructura és la que faran servir els trens allà on no s'han acabat les obres del TAV, i això ha suposat una inversió d'uns 377 milions d'euros per fer les obres entre el port i Mollet, i entre Girona i Figueres. Així s'ha pogut completar la connexió transfronterera i permetre als trens no haver de canviar d'ample de via a Portbou. Això suposarà un estalvi d'unes sis hores de temps en cada servei, que per ara seran dues setmanals a Lió i dues més a Milà, d'anada i tornada. El tren d'ahir va ser el primer a utilitzar la via del TAV entre Mollet i Girona, que ja és operativa i amb les obres acabades.
Diferència de preus
D'altra banda, la plataforma de Promoció del Transport Públic va fer ahir una comparativa de preus entre els serveis regionals catalans i els d'alta velocitat francesos. Tenint en compte la velocitat de l'un i de l'altre, anar de Vilafant a Barcelona costa 0,06 euros per quilòmetre en els bitllets més barats, igual que el TGV, però en canvi en les tarifes més cares el preu és de 0,16 €/km en el servei regional de Renfe i de 0,12 per anar de Vilafant a París.