Infraestructures

L'Estat apujarà les taxes de l'aeroport de Girona el 2012

La llei de creació de la societat d'aeroports d'Aena fa pujar altra vegada de categoria l'aeroport, si bé congela la decisió fins al 2012

L'Estat ha aprovat la creació de societats filials per gestionar aeroports secundaris

El nou model obre la porta a una gestió individual

El Consell de Ministres va aprovar divendres l'acord per a la creació de la societat mercantil Aena Aeropuertos, que haurà de gestionar el canvi de model aeroportuari de l'Estat espanyol durant els mesos vinents. S'hi incorporen novetats destacades, com ara la privatització d'un 49% d'aquesta societat, la futura concessió a empreses privades dels aeroports de Barcelona i Madrid, i la creació de societats filials per a la gestió de la resta d'aeroports. És en aquest darrer punt on l'aeroport de Girona es juga el futur. De fet, la llei preveu “la gestió individualitzada d'aeroports, sigui mitjançant la concessió del servei o bé a través de la creació de filials amb el mateix règim que Aena Aeropuertos SA”. Aquesta gestió individualitzada és una de les grans reclamacions no només de Girona sinó també de molts altres aeroports, que veuen així la possibilitat de competir per atraure companyies i millorar les xifres de viatgers. Tot i això, encara no és clar com es resoldrà a la pràctica la creació d'aquestes societats, ni quin pes hi acabarà tenint el territori, que hi podria ser present a través d'administracions públiques però també d'organismes com ara cambres de comerç.

Un dels grans atractius de la gestió individualitzada és la definició de taxes. En aquest sentit, el nou model deixa clar que la prioritat és que els aeroports siguin autosuficients, i que les taxes seran públiques. Tot i això, s'obre la porta a rebaixes i augments d'un 30% respecte a la tarifa oficial, sempre que ho autoritzi un ens regulador. En taxes, Girona queda ara mateix enquadrada en el grup III, en els aeroports d'entre dos i sis milions de viatgers. Això vol dir que mantindria la taxa d'aterratge tal com es va aprovar per al 2011 –en 5,29 euros per tona d'avió–, que no representa cap millora respecte a les taxes que es pagaven el 2009. En la taxa per a ús d'instal·lacions, en canvi, pagarà 4,87 euros en els vols dins l'espai econòmic europeu i 7,30 en els internacionals, més dels 3,57 i 5,36 que estava previst per al 2011. L'augment es començarà a aplicar el 2012, gràcies a una esmena que ha permès congelar-lo juntament amb tres aeroports més: Gran Canària, Tenerife Sud i Palma.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.