LLUÍS SALA
DIRECTOR DE L'AEROPORT GIRONA-COSTA BRAVA
“Serem més competitius que Barcelona”
Aquest estiu Air Europa unirà Girona amb Nador, i es podrien confirmar dos vols setmanals a Moscou
Creu que s'hauran d'acabar, i que el nou model d'Aena beneficiarà l'aeroport
Amb les dificultats que tenim ara, podem aprofitar experiències com ara els comitès de rutes
El va sorprendre l'anunci de Ryanair de reduir les operacions a Girona?
Nosaltres la primera setmana de febrer vam rebre la programació de Ryanair per a aquest estiu, i era semblant a la de l'any passat, fins i tot millor. De sobte ens vam trobar amb els problemes entre Agi i Ryanair i el dia 16 ens vam assabentar, gairebé pels mitjans de comunicació, que canviaven l'escenari. Ara estem davant una nova situació, i això evidentment té un impacte molt important per a l'aeroport, però seguirem amb l'objectiu de consolidar l'aeroport de Girona com el segon de Catalunya i el primer del sud de França.
Què hi poden fer Aena i vostè en aquesta situació?
Nosaltres hem fet moltes coses. Girona ha arribat on ha arribat per la col·laboració de tots. Les administracions han fet una gran feina de promoció, però Aena no s'ha quedat enrere, i ha transformat l'aeroport. Això ho ha fet amb una important inversió de 120 milions els últims cinc anys, que han fet que siguem un aeroport excel·lent. Però també hi ha altres coses. L'1 de gener va començar una nova estructura tarifària amb la qual es van abaixar les taxes, i s'ha obert el camí que hem de seguir per ser cada dia més competitius.
Però per al 2012 es preveu augmentar les taxes de viatgers.
Aquest tema encara és precipitat. Però del que sí que estic convençut és que l'aeroport de Girona cada vegada serà més competitiu respecte a Barcelona. Podem abaixar taxes, però Barcelona també les pot apujar. Ara mateix les taxes són molt baixes a tots els aeroports espanyols, i estic segur que Barcelona les apujarà i això ens farà ser més competitius. Ara ja és un 30% més barat a Girona que a Barcelona, i crec que la diferència s'anirà ampliant. A més, la llei també preveu uns coeficients correctors i possibles bonificacions, que em permeten dir que les taxes possiblement no pujaran.
La nova llei preveu crear societats filials que gestionin els aeroports. Com s'implantarà?
S'acaba d'iniciar la transformació més important del sector aeroportuari espanyol dels últims vint anys, amb l'objectiu que la gestió sigui individualitzada i al mateix temps institucions públiques o privades hi puguin participar. Això és una oportunitat extraordinària per avançar en la millor eficàcia dels aeroports, i és un moment esperançador per a tots. El grau de participació ja és un tema polític, però el que és clar és que és un model eficient i en el qual es creu, i que notarem de forma ràpida.
Creu que companyies de baix cost com Ryanair tendiran a marxar de Barcelona?
Sí. No sé si abandonaran Barcelona o no, però nosaltres serem molt competitius perquè companyies com Ryanair vegin Girona com un aeroport on poden tenir uns resultats molt més beneficiosos per a elles. Em preocupa que perdem part de l'actiu de Ryanair, sobretot perquè ara Girona és un aeroport receptor però també emissor, i això és font de riquesa per al territori. Volem creure que el que ha passat ara és un petit entrebanc, però segur que ens en sortirem si fem bé la feina i anem en la mateixa direcció.
El model de Ryanair, basat en creixements espectaculars, és de llarg recorregut?
Ryanair a mitjà termini no serà el que és ara, si bé hem crescut amb ells i el que ens dóna avui no hi ha cap altra companyia que ens ho pugui donar. Ens estem movent en una crisi molt important i, tot i que tenen una eficiència extraordinària, no crec que el model actual de Ryanair sigui sostenible a mitjà termini.
I quins nous models poden sortir, i que també puguin beneficiar Girona?
Quan dic això de Ryanair, penso també que les ajudes i subvencions no poden ser permanents. Ara es donen unes circumstàncies que obliguen a aquest tipus de decisions per incrementar el trànsit en un determinat aeroport pels beneficis que comporta, però aquest model no pot ser per sempre. Crec que estem davant un canvi de model de gestió d'Aena d'una envergadura que veurem els pròxims mesos, i quedarà un model que oferirà una millor eficiència, i això és un pas important que hem d'aprofitar.
Quin creu que és l'escenari de futur de l'aeroport de Girona?
Barcelona cada vegada ajustarà més les seves taxes a aeroports de la seva mida, i això ens beneficia. I nosaltres aquest 2011 ja estem notant l'interès de noves companyies, que queden gratament sorpreses de la infraestructura, dels processos tan senzills que tenim i de l'entorn. Això crec que és una tendència, i companyies que ara operen a Barcelona veuen que potser a curt termini els serà més interessant venir a Girona. I jo sempre he dit que estem envoltats per un territori de luxe que ens fa molt atractius. Per exemple, tindrem Air Europa, que farà un vol a Nador els diumenges, i una companyia russa, Transaero, que ha demanat slots per fer dos vols setmanals a Moscou.
I com es pot millorar més?
Crec que ara hem d'anar endavant, i tenim l'experiència de comitès de ruta que s'han creat en alguns territoris per treballar amb les institucions. Jo vaig participar en el que es va crear a Barcelona, i l'experiència va ser molt satisfactòria. Això ja ho vaig dir quan vaig entrar a Girona, però en aquell moment no es va considerar adient. Amb les dificultats que tenim ara, el que hem de fer és posar-hi imaginació i aprofundir en la col·laboració conjunta.
I d'infraestructures, què falta per fer?
Aquest any invertirem 12 milions en actuacions: un nou carrer ràpid a la pista, millores a la plataforma d'avions, al camp de vols, estem redactant el projecte de la torre de control... Aena ha demostrat el seu compromís a Girona, i aquest es manté.
k