Infraestructures

Ryanair no va portar a Girona els avions previstos pel 2010

Segons l'últim acord, firmat el 2008, la companyia havia de portar catorze aeronaus a Girona, i només n'hi va portar deu

Ryanair diu que té “confiança” en l'aeroport i que així ho demostrava amb la declaració d'intencions

El nou model i el possible traspàs condicionen les negociacions

En les últimes declaracions que ha fet respecte al futur de Ryanair a l'aeroport de Girona, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, ha insistit que hi ha un conveni en vigor fins al 31 de desembre d'aquest 2011, i que s'ha de complir. I segons aquest document de l'abril del 2008, la companyia hauria de tenir des del 2010 catorze avions a la base de Girona. Això permetria un augment de fins a 20 vols diaris i superar el llindar dels 8 milions de viatgers. A l'hora de la veritat, però, la companyia només hi va tenir 10 d'aquests 14 avions promesos, fet que es podria considerar un incompliment de contracte.

La situació ha empitjorat en la temporada d'hivern, arran de l'obertura de la base de Barcelona, Ryanair ha deixat només sis avions operatius a la base de Girona. Aquests són els que es mantindran a l'estiu, si bé la companyia ja va alertar que la decisió del nou govern de no firmar la declaració d'intencions podria comportar una reducció encara més important del nombre d'avions l'hivern que ve.

Reunió properament

La situació entre la companyia i el govern és tensa després de les discrepàncies per l'aeroport de Girona, i ara s'hi ha afegit l'anunci de Ryanair que abandonarà l'aeroport de Lleida-Alguaire perquè la Generalitat no li pagarà més del que estava estipulat en el conveni firmat el desembre del 2009. Tot i això, les dues parts es reuniran en les properes setmanes per acostar posicions i intentar posar les bases per a un nou acord, que en el cas de Girona s'hauria de començar a aplicar un cop finalitzi el conveni actual. De fet, fonts de Ryanair ja han explicat que la declaració d'intencions ja no és vàlida, però que s'està parlant per arribar a altres acords de futur. Afirmen que estan oberts a parlar, i que la seva “confiança” en l'aeroport es va demostrar firmant un contracte per 5 anys. Ara demanen al govern que comparteixi aquesta confiança.

Un dels condicionants és la incertesa que plana sobre la gestió aeroportuària. No està clar com afectarà els aeroports secundaris el nou model que tira endavant l'Estat, tant pel que fa a la participació dels ens territorials com a la capacitat de decisió que hi tindran. Paral·lelament, el govern ha insistit que el traspàs dels aeroports de Girona, Reus i Sabadell és una prioritat, i això també modificaria les condicions d'un possible acord. De fet, en aquests convenis sempre hi ha una clàusula en què s'acorda que qualsevol canvi destacat en la normativa ha de portar una renegociació.

Les claus

Conseqüències de l'aposta de Barcelona

o.m

Immediatament després que Ryanair anunciés el desacord amb la Generalitat per l'aeroport de Girona, es va especular amb què la companyia podria traslladar els avions al Prat. Tot i que es va confirmar que hi havia interès en aconseguir més slots per aquest estiu, Ryanair es va afanyar a dir que per ara no augmentarien la capacitat de la base a Barcelona. El que sembla que les dades van confirmant amb els mesos és que els percentatges d'ocupació dels vols són molt similars entre Girona i Barcelona, on, en canvi, la companyia paga unes taxes més altes i no disposa de les facilitats d'operació que té a Vilobí. Una bona part de les rutes que Ryanair suprimirà a partir de principi d'abril a Girona –a les Illes Canàries, Sevilla o Düsseldorf– ja les ofereix a Barcelona. Algunes veus apunten que amb aquest moviment la companyia vol centralitzar més passatge al Prat, i rendibilitzar més la base amb avions més plens. I com que a Barcelona paguen més pels mateixos vols que a la resta d'aeroports catalans, d'altres veus també especulen amb què demanen més diners per compensar aquesta diferència.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.