Els sindicats de Renfe, a un pas de la vaga per les condicions del traspàs de rodalies

El conseller Joaquim Nadal explica que el servei l'oferirà Renfe almenys fins a l'1 de gener de l'any 2012

L'any 2007, quan la Generalitat i Estat van posar fil a l'agulla al traspàs de rodalies, els sindicats ja van advertir que no hi donarien suport si això podia «amenaçar» les seves condicions laborals. L'advertiment es va convertir en una amenaça de vaga, que es va desconvocar gràcies a uns acords signats el 21 de setembre, en què el Ministeri de Foment es comprometia que «Renfe Operadora continuaria prestant el servei mentre no s'arribés a un acord en el model futur de gestió del servei de rodalies». Els sindicats consideren que l'anunci de Blanco trenca aquest acord i, per tant, han convocat una reunió de la comissió de conflictes, que se celebrarà avui.

Els dos sindicats majoritaris a rodalies de Barcelona –el SF, amb 13 delegats, i Semaf, amb 12– tenen clar que, «si les coses no canvien, és molt factible que hi hagi vaga». El secretari d'informació del SF, Jaime Tonda, va explicar: «No estem d'acord que es puguin traspassar els recursos humans i que una plantilla ja castigada per les privatitzacions es parteixi ara en 17.» De la mateixa opinió és el secretari d'informació i premsa del Semaf, Jorge Escudé, que rebla el clau: «No estem d'acord que la Generalitat pugui decidir qui fa d'operadora a rodalies.» Tots dos, però, asseguren que estan completament d'acord en la qüestió del traspàs i en el fet que el govern català pugui decidir, per exemple, sobre horaris, tarifes o línies.

Tot i manifestar-se preocupats per les condicions del traspàs, CCOO, el quart sindicat amb representació, amb 7 delegats –la UGT en té 10 i la CGT, 6– no vol parlar, encara, de mobilitzacions. «La nostra intenció en la convocatòria d'avui és obrir un espai de diàleg», assegura un dels seus responsables a rodalies de Barcelona, Josep Lluís Maura. Maura assegura que «CCOO no acceptarà una solució amb acords no negociats amb els treballadors». Maura, que també defensa el traspàs a la Generalitat del servei, assegura que cal vigilar, ja que «l'empresa treballa en xarxa i, per exemple, el manteniment dels trens es pot fer fora de Catalunya... i algú ens ha d'explicar què passarà amb aquests treballadors».

La decisió, el 2012

El conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, va concretar ahir que la Generalitat podrà decidir qui assumeix el servei a partir de l'1 de gener del 2012 i que, per tant, es dóna un any de marge entre el moment en què acabi el contracte programa entre Foment i Renfe –subrogat a la Generalitat des de l'1 de gener de l'any vinent–, el 31 de desembre del 2010.

Fonts de Política Territorial van explicar ahir sobre aquesta qüestió: «Aquest any és el que ens prenem per poder negociar amb Renfe les condicions de l'allargament del contracte o aconseguir el traspàs dels mitjans si no ens posem d'acord.»

Una altra negociació del pacte d'infraestructures

El govern va donar ahir via lliure al Departament de Política Territorial i Obres Públiques per fer arribar als partits de l'oposició i a les entitats socials i econòmiques del país l'esborrany del Pacte Nacional d'Infraestructures, amb la intenció de poder firmar-lo passades les eleccions europees del 7 de juny. Aquesta autorització arriba després que el 24 d'abril passat els tres partits del govern –PSC, ERC i ICV-EUiA– arribessin a un preacord que, entre altres coses, inclou la construcció del quart cinturó des de Terrassa fins a Granollers, que els corredors ferroviaris de rodalies i regionals d'entrada a la capital catalana tinguin quatre vies per poder augmentar el nombre de trens en cada sentit o els túnels d'Horta i Barcelona.

96 milions per iniciar la xarxa de tramvia al Vallès

emili Agulló

L'esborrany del pacte atorga preeminència a les infraestructures de transport públic, sobretot el ferrocarril, però també a la construcció de carrils segregats per a autobusos i vehicles amb alta ocupació i més línies de tramvia. En aquest sentit, s'hi plasmarà una partida pressupostària de 96 milions d'euros per començar a relligar els municipis del Vallès Occidental amb línies de tramvia. És una de les aportacions d'ICV-EUiA, que ha obert el debat amb mocions en tots els ajuntaments vallesans on té regidors. El pacte no defineix encara cap tram prioritari, però es prioritzarà la interconnexió de poblacions mitjanes sense transport públic de qualitat o un itinerari que enllaci Sabadell i Terrassa, a través dels barris més allunyats de les estacions ferroviàries.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.