Barcelona participarà en el procés per definir el tram pendent del TAV francès

La configuració de la línia Montpeller-Perpinyà, que completarà la connexió amb París, es decidirà en els pròxims mesos

El grup de ciutats, en què també hi participen Girona i Figueres, a més dels municipis de l'Estat francès de Montpeller, Narbona, Perpinyà, Tolosa i Besiers, als quals s'hi afegirà properament Carcassona, presentarà una proposta unitària en el si del procés participatiu que ha encetat l'executiu de Nicolas Sarkozy per revifar un projecte que havia quedat estancat, hipotecant la futura connexió per alta velocitat entre Barcelona i París. De moment, però, aquesta única veu no és tan uniforme: tot i que en la primera reunió, celebrada a Barcelona fa quatre mesos, els alcaldes van expressar la seva preferència per una línia mixta, que permetria descongestionar el trànsit de mercaderies a Perpinyà i mantindria el criteri que s'ha seguit en els trams catalans de l'alta velocitat, ahir van ser més prudents. Ni l'alcalde de Barcelona, Jordi Hereu, ni la seva homòloga a Montpeller i amfitriona ahir, Helène Mandroux, es van mullar sobre aquesta qüestió, es van remetre a la fi del procés i van apel·lar al clàssic argument que «cal deixar treballar els tècnics per triar la millor opció». El motiu és la dissidència de l'alcalde de Besiers i candidat de l'UMP en les properes eleccions regionals del Llenguadoc-Rosselló, Raymond Couderc, partidari de l'opció exclusiva per a viatgers. D'aquí l'acord assolit ahir, en virtut del qual es consensuarà una posició única que es presentarà en forma d'al·legació durant el debat públic que s'obre ara, però sense que això exclogui que cada ciutat presenti, de manera individual, la seva pròpia proposta.

Però tant Hereu com Mandroux, que van fer de portaveus del grup després de la seva segona sessió de treball, van minimitzar aquesta qüestió, i van preferir insistir en la idea que la unió fa la força a l'hora de demanar una infraestructura que en la declaració conjunta subscrita ahir els alcaldes qualifiquen de «fonamental» i de «factor decisiu per al desenvolupament sostenible de les nostres regions i ciutats». I a més, va afegir Hereu, tenint en compte que el tram de Figueres a Perpinyà entrarà en servei a finals del 2010 i que el projecte de la línia Montpeller-Nimes ja està enfilat: la connexió Montpeller-Perpinyà seria la clau de volta. Queda, però, molta més feina. Els alcaldes demanen que s'avanci en els estudis del tram Tolosa-Carcasona-Narbona, i que es prevegi enllaçar-la amb la de Perpinyà a Montpeller per connectar els arcs mediterrani i atlàntic.

De la declaració a l'acció

Hereu va insistir que aquesta segona cimera d'alcaldes per l'alta velocitat suposa «un pas més» que la que es va fer a Barcelona, perquè suposa «passar de la declaració d'intencions a l'acció». Per l'alcalde barceloní, el fet que tres ciutats catalanes puguin intervenir en un procés participatiu sobre una infraestructura que es fa en sòl francès «és un símbol que Europa ha avançat». «Fa 20 anys, això hauria estat impensable.» Ara, va afegir, «és un honor participar-hi».

La propera reunió tècnica del lobby municipalista està prevista dijous que ve, 12 de març. I una de les darreres trobades, encara sense data, se celebrarà a Barcelona. Després, un cop completada la fase de recollida de propostes, tocarà buscar els diners. I també aquí els alcaldes es comprometen a fer de corcons i no conformar-se amb la inversió estatal i regional, sinó que pretenen anar a Brussel·les a demanar fons europeu. «Contra la crisi, nosaltres diem que cal més Barcelona, i també cal més Europa», va etzibar Hereu, que va insistir que invertir en infraestructures té doble benefici: «A curt termini, genera llocs de treball, però també genera oportunitats de futur per a les ciutats.» Avui mateix, Hereu insistirà en aquests arguments en una reunió a Barcelona amb sindicats catalans i del Llenguadoc, que també subscriuran la necessitat d'impulsar aquest últim tram sense definir del corredor Barcelona-París.

JORDI HEREU
alcalde de barcelona

«Parlarem amb Europa, els dos estats i els governs regionals per convèncer-los de la importància estratègica de la línia, perquè després del debat públic ve l'obra pública, i això costa diners que hem de buscar»

«Que res no es paralitzi. És l'única manera que hi arribem, sigui el 2020, el 2018 o quan sigui»

ANNA PAGANS
ALCALDESSA DE GIRONA

«Aquest és un pas més del que vam fer a Barcelona, perquè al tram Nimes-Montpeller les obres comencen aviat, i volem que aquest projecte europeu no s'encalli ara que sembla encarrilat»

Totes les peces del puzle

i.v

El corredor ferroviari de Barcelona a Nimes, on connectarà amb la línia ja existent París-Lió-Marsella/Nimes, es divideix en diversos trams que es troben en estadis molt diferents. Són aquests:

Barcelona-Figueres.

130 quilòmetres de via mixta, amb una velocitat prevista de 250 km/h pels combois de viatgers i de 160 km/h pels de mercaderies. Es troba en diversos graus d'execució, depenent del tram. La previsió és que el 2010 puguin començar a circular trens de mercaderies fins a la frontera, però la posada en servei completa està prevista pel 2012.

Figueres-Perpinyà.

44 quilòmetres completats aquest febrer, però que no entraran en servei fins a finals del 2010, quan estiguin operatives les variants amb amplada UIC de Figueres i de Barcelona.

Perpinyà-Montpeller.

En fase d'estudi preliminar. L'entrada en servei no està prevista, com a mínim, fins al 2020. Fins llavors, els TAV circularan pel corredor convencional ja existent.

Montpeller-Nimes.

Està prevista una nova variant de 80 quilòmetres que no passarà pel centre urbà de cap de les dues ciutats, que hauria d'entrar en servei l'any 2013 o el 2014.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.