La Generalitat defensa un TAV de passatgers i mercaderies a 300 km/h de Perpinyà a Montpeller

El govern participa en el debat francès que triarà traçat i prestacions de la línia

El govern català ha deixat clar a les autoritats franceses que no expressarà cap preferència sobre el traçat concret a la franja litoral amb dues possibles variants que es planteja per construir la línia de Perpinyà fins a Montpeller. La Generalitat només pretén deixar clar que l'interès comú per als dos països i les regions transfrontereres és una línia capacitada per transportar passatgers i mercaderies, i també preparada per prestar futurs serveis regionals directes o semidirectes entre Barcelona, Girona, Figueres Perpinyà, Narbona, Besiers o Montpeller. Sobre la taula, el debat públic reglat per l'Estat francès per prendre una decisió estableix quatre alternatives pel que fa a prestacions i velocitats. La primera és una línia exclusiva per a passatgers a 320 km/h que respondria al principal interès francès: la mobilitat ràpida de passatgers entre París, Montpeller, Narbona o Perpinyà, escurçant també la durada del trajecte cap a Barcelona o Madrid. La segona proposta ja planteja el transport mixt, però limita la velocitat dels trens de passatgers a 220 km/h. La tercera, per la qual aposta la Generalitat, manté la prestació doble i els trens de viatgers arribarien a la velocitat de 300 km/h. La darrera opció, i la menys preferida per la Generalitat, suposaria només desdoblar la línia de tren convencional actualment existent entre Perpinyà i Montpeller. El govern català ha expressat la seva preferència per donar continuïtat també a les mercaderies entre les dues ciutats tenint en compte que el TAV català hi estarà preparat des de Barcelona a Perpinyà, «tot i haver-hi alguns trams amb força inclinació», i també ho estarà el TAV francès des de Montpeller fins a Lió i París. Des del Departament de Política Territorial s'explica que, de fet, el tram de Barcelona a Montpeller és una unitat encara que es construeixi en dues fases, perquè l'executen governs diferents. L'aposta catalana per la màxima velocitat dels trens de passatgers (300 km/h) compatible amb el pas de combois de mercaderies se sustenta en l'objectiu de fer possible un futur servei regional transfronterer. De la mateixa manera que un dels avantatges del TAV per Catalunya és i serà la comunicació de Lleida, Tarragona, Barcelona i Girona en uns temps màxims d'una hora també ho pot ser en el futur un servei semblant de Barcelona o Girona a Perpinyà, Narbona i Montpeller. Per això, la Generalitat defensa que el traçat tingui estacions no només en aquestes ciutats principals sinó en alguna altra població intermèdia de Perpinyà a Montpeller.

En segon lloc, la preparació de la línia per a les mercaderies té un doble objectiu. El primer –que seria possible des del 2020, quan entrés en servei el tram– és el transport de mercaderies des dels ports de Barcelona i Tarragona i l'aeroport del Prat fins a Montpeller, Lió o París i cap al centre i el nord d'Europa. En segon lloc, obriria la porta a un futur transport de mercaderies entre Barcelona i Tolosa de Llenguadoc. En aquest sentit, cal recordar que el port de Barcelona ha estrenat en aquesta ciutat del Migdia Pirineus la terminal marítima de Tolosa, a la qual ara per ara l'Estat francès no preveu fer arribar el TAV des de la costa mediterrània, però sí, en canvi, des de l'atlàntica. Així, la planificació d'alta velocitat del govern francès preveu només, a la costa mediterrània, la línia Montpeller-Perpinyà, i en canvi ja ha dibuixat la línia fins a Tolosa des de Bordeus. Al costat dels consells regionals de Migdia-Pirineus i Llenguadoc-Rosselló, el govern català dóna suport a una futura línia de TAV entre Narbona i Tolosa a través de Carcassona. En aquest sentit, Nadal ha defensat, en la sessió de treball de Montpeller, que l'augment del transport de mercaderies transfronterer serà impossible en el futur per l'actual via convencional de Puigcerdà. La doble condició de transport de passatgers i mercaderies a 300 km/h Catalunya la defensa amb el president del Llenguadoc-Rosselló i dels alcaldes de Barcelona i Montpeller, tots tres socialistes, però en contra de l'alcalde de Besiers i futur candidat de l'UMP a les regionals de Llenguadoc, que aposta per un TAV només de passatgers.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.