La tuneladora comença a perforar el túnel del TAV de Montcada a Barcelona

Inicia l'excavació a Font Freda i l'acabarà al barri de Vallbona després de recórrer poc més de 3 km

Dissenyada i fabricada a Alemanya especialment per al túnel entre la Font Freda i Vallbona, la tuneladora ha començat a perforar des del pou d'atac de Montcada i Reixac, situat entre el riu Ripoll i l'autopista C-33. A una profunditat de 25 metres, la tuneladora avançarà en direcció sud travessant el riu Ripoll i la zona urbana de Montcada i Reixac sota el corredor ferroviari de la línia convencional fins a l'entorn del camp de futbol del barri de Vallbona, a Barcelona, on hi ha el pou d'extracció de la màquina. El túnel arribarà a una fondària màxima de 50 metres i s'hi habilitaran set pous de ventilació per a l'entrada i sortida de l'excavadora, i cinc més que es distribuiran al llarg del recorregut –els pous serviran posteriorment com a sortides d'emergència–. El túnel de 3.017 metres que excavarà la tuneladora forma part del tram de 4,8 quilòmetres entre Montcada i Reixac i el Nus de la Trinitat. Se'n construiran 692 metres entre pantalles, que coincideixen amb els pous d'atac d'entrada i sortida. Els 1.045 metres restants la línia del TAV anirà en superfície per Barcelona fins al Nus de la Trinitat. Tot i que la perforació no travessarà per sota dels fonaments de cap edifici, una empresa especialitzada ha fet abans una campanya de reconeixement de 318 habitatges i 176 edificis. Durant la construcció, els dispositius de control i auscultació registraran possibles moviments al terreny i als edificis. Durant l'acte de posada en marxa de la tuneladora, el president d'Adif evitava donar una data de finalització de la perforació fins al barri barceloní de Vallbona, si bé el ritme de treball que s'ha previst va de set fins a deu metres cada dia.

En qualsevol cas, González qualifica de «bon ritme» el que porten les obres globals del traçat entre Barcelona i el túnel del Pertús i reafirma un cop més que el TAV serà a la frontera francesa el 2012. L'alcalde de Montcada i Reixac, César Arrizabalaga, agraeix a l'empresa constructora «la sensibilitat envers la ciutat en vista d'una obra d'aquestes dimensions». La maquinària ha realitzat proves durant dos mesos i travessarà pel subsòl el riu Ripoll, Montcada Centre, la Ribera i Can Sant Joan fins al barri de Vallbona.

Tram Montcada-Nus de la Trinitat
4,8 quilòmetres
127,6 milions d'euros
Túnel de Font Freda a Vallbona
3.709 metres
3.017 metres amb tuneladora
692 metres entre pantalles
Tuneladora
105 m de llargada
11,7 m de diàmetre
14 motors elèctrics
19 cilindres d'empenta
27 discos dobles i 14 discos simples
4.900 kW de potència
2,9 revolucions per minut
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.