La reforma de Via Laietana, pendent d'una cua de maniobres de Ferrocarrils

El districte té enllestit el projecte viari, que CiU denuncia que va amb retard

El projecte de reforma, en el qual es va començar a treballar l'any passat, ha estat un temps en el calaix en espera d'un estudi sobre les canalitzacions subterrànies de serveis, que s'ha fet amb la intenció d'aprofitar l'obra «per endreçar tot el cablejat», en paraules de la regidora de Ciutat Vella, Itziar González, i evitar que futures intervencions de les companyies tornin a aixecar el terra al cap de pocs mesos de completar la reforma, com abans era habitual.

Això ha endarrerit la tramitació d'un projecte definit des de fa mesos, i que preveu ampliar les voreres a costa de la calçada, que es dividirà en quatre carrils. L'Ajuntament mantindrà el doble sentit de la via, però el nombre de carrils de pujada i de baixada està per decidir.

Ara, però, l'activació de la reforma no depèn d'això, perquè González argumenta que la decisió no afectaria la naturalesa de les obres. El que pot endarrerir-lo encara més és la voluntat de simultaniejar l'obra amb la de la nova cua de maniobres de l'estació de Catalunya, que s'estendrà sota el carrer Fontanella fins a la plaça Urquinaona, i que també obligarà a tallar la Via Laietana. «Estem pendents que el govern ens doni els terminis per veure si les podem fer alhora i evitem haver de fer dos talls».

S'ha de veure si això serà possible, perquè la regidora vol començar la reforma aquest 2009, però els treballs ferroviaris estan encara en fase d'exposició pública i fonts del Departament de Política Territorial descarten que una obra d'aquesta magnitud, amb un cost que supera els 100 milions d'euros, es pugui començar aquest any.

González va donar aquestes explicacions després que el líder de CiU a Barcelona, Xavier Trias, li retragués ahir el retard d'un projecte que ha de permetre millorar la connectivitat entre el Gòtic i el barri de la Ribera, del qual ja es parlava en el mandat passat i que és un dels grans projectes de l'actual, que és a punt d'arribar al seu equador.

Per Trias, la lentitud amb què avança aquest tema exemplifica la «paràlisi» que provoca la mala maror que, segons ell, hi ha entre la regidora del districte, Itziar González, i «alguns sectors de l'equip de govern».

Trias va recordar que amb l'obra del mercat de Santa Caterina aquesta zona ja va experimentar grans retards, i va enumerar un reguitzell d'iniciatives per impulsar el barri de Sant Pere, com ara desviar els autocars de turistes d'Urquinaona cap a l'Arc de Triomf per evitar que passin per la Via Laietana i distribuir després als visitants als hotels amb microbusos; fer itineraris per promocionar la zona; millorar els accessos del carrer del Rec Comtal; obrir els caps de setmana el passatge de Sert per millorar la connexió amb l'Eixample, o reordenar l'avinguda Cambó i desplaçar el pàrquing de motos a carrers adjacents.

La bateria de propostes també va ser objecte de polèmica, perquè excepte en el cas de l'última, González assegura que es tracta de mesures que el districte ja ha decidit engegar arran de les conclusions de l'anàlisi que s'ha fet de l'impacte que tindrà a la zona el projecte de l'hotel del Palau de la Música.

Segons la regidora, «Trias s'ha apropiat de les propostes per apuntar-se un punt aprofitant que ja les hem comunicades a veïns i comerciants però que encara no les havíem fet públiques». ERC, per la seva banda, va demanar que la futura Via Laietana tingui un «bon carril bus».

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.