Tot el País Valencià en Elpunt.cat

El Punt del País Valencià tanca el cicle de paper i es trasllada al web

El Punt del País Valencià s'ha convertit ,en un diari digital. El setmanari de paper, aparegut per primera vegada el 26 d'abril de 1998, ha tancat un cicle de més d'onze anys (548 números) i entrega el testimoni de la seua filosofia periodística i el mateix equip humà —sense excepció— a l'apassionant projecte del web: www.elpunt.cat.

El pas al format electrònic no és un mer trasllat de continguts ni una simple equiparació amb el que altres mitjans estan fent des d'algun temps. N'hi ha prou de connectar-se a aquesta adreça per a comprovar-ho. En accedir al web per primera vegada, cada usuari es trobarà una pantalla on se li demana que escriga el nom de la localitat que vol tindre com a plana d'inici. Una vegada fet això, li quedarà configurada una portada personalitzada per a aquesta localitat —que pot modificar en qualsevol moment— i on la informació li serà presentada en quatre blocs: les notícies del municipi, les del País Valencià, les de la resta del domini lingüístic i les del món.

Informació i serveis

Aquesta seqüència es repetirà sempre en totes les seccions temàtiques que visite i en tot moment disposarà d'un mòdul de navegació a la dreta de la pantalla que li permetrà accedir a tots els webs locals que vulga.

Un altre element fonamental d'aquest nou web és el bloc dels serveis. Elpunt.cat disposa d'una agenda completa on consultar tots els actes festius i culturals; d'unes seccions d'agenda, necrològiques i de farmàcies i d'una detallada informació meteorològica, totes permanentment actualitzades.

Aquests serveis s'hi presenten sempre activats i oberts, amb les dades pròpies del municipi que estiguem consultant, tant a la portada com a la resta de pàgines del web. És a dir, tant pels continguts informatius com pels serveis, l'usuari tindrà en tot moment l'evidència que està consultant la seua edició local d'Elpunt.cat.

El nostre objectiu és arribar a tots i cadascun dels municipis del País Valencià, que des de ja mateix tenen el seu espai consolidat en el web. Amb tot, és obvi que per criteris demogràfics, polítics i lingüístics, alguns nuclis de població potser en un primer moment no rebran tota l'atenció que es mereixen i que ens és possible dispensar amb el nostre equip actual.

País Valencià

El nodrit volum d'informació local que mourà el portal no anirà en detriment de la informació general, la que afecta tot el País Valencià. Aquesta última hi ocuparà un destacat espai i estarà elaborada pels nostres redactors. Tal com ja ocorria en el setmanari, les prioritats informatives s'hi mantenen: política, cultura, societat, qüestió nacional, llengua i medi ambient, entre altres, conformaran el gruix de la nostra proposta.

El País Valencià s'incorpora així de ple al renovat web d'El Punt, estrenada el passat 24 febrer i convertida en una de les apostes estratègiques del grup. L'acceleració de la inversió en Internet és, en paral·lel, la desacomplexada estratègia del grup per fer front a una crisi que ha afectat de ple tot el sector. No obstant això, i a diferència d'altres empreses periodístiques, El Punt ha convertit el seu pla per a encarar les adversitats derivades de la caiguda de la publicitat —fruit del refredament de l'activitat econòmica global— en un projecte engrescador que ha defugit la temptació de l'ERO (expedient de regulació d'ocupació).

El tancament del cicle de paper —que no afecta les edicions diàries d'El Punt, ni l'esportiu El9 ni la revista Presència—, ve acompanyat d'una aposta pel teletreball, assajat ja amb èxit en altres redaccions del grup. Així, la delegació física d'El Punt del País Valencià (al carrer Historiador Diago de València) també deixarà d'estar operativa.

I això és possible gràcies a les grans possibilitats que atorguen les noves tecnologies, que han deixar obsolet el concepte de redacció, entés com un espai físic imprescindible.

El Punt aposta per accelerar la inversió a Internet i també per recapitalitzar el projecte per eixir reforçat de la crisi, segons va explicar el vicepresident del grup, Joan Vall, en la junta general d'accionistes que es va celebrar 18 de juny a l'edifici la Farinera, a Girona, que va aprovar els comptes anuals i la gestió social del 2008.

Els objectius d'aquesta aposta són recuperar amb el web els ingressos perduts en paper. El Punt va tancar el 2008 amb una pèrdua neta d'1.176.337 euros a causa de la forta davallada dels ingressos de publicitat, amb una difusió mitjana de 25.143 exemplars i amb 177.000 lectors diaris.

Malgrat aquesta situació, que ha portat al pitjor resultat de la història del diari, Vall va assegurar als accionistes que El Punt no haurà de fer cap ERO i que es treballa per eixir reforçats de la crisi actual. Els arguments fonamentals són, en primer lloc, el fet que la societat puga treballar amb tresoreria pròpia enguany i l'any vinent ja que no s'han repartit mai dividends i haver acumulat els resultats d'anys anteriors a reserves. Després, la política de retallada de les despeses d'estructura i de fabricació que es du a terme i, sobretot, la complicitat en el projecte dels treballadors, amb els quals es va arribar a un acord de congelació salarial i es negocien altres mesures.

Convençuts

Des del Grup El Punt estem convençuts que el web és la millor eina per a complir allò que es van proposar els fundadors de la primera capçalera de la casa —El Punt de Girona— ara fa trenta anys: donar als ciutadans l'oportunitat d'informar-se en la seua pròpia llengua i amb una perspectiva nacional sobre tot el que succeeix al món, al seu país i al seu voltant més immediat.

Ara fem un nou pas, un avanç. Amb El punt.cat no cal dir que guanyem continguts però, a més, també aconseguim immediatesa i interacció amb els lectors. Encara ens queda molt de camí per recórrer junts.

Onze anys al costat dels nostres lectors

El Punt del País Valencià abandona el paper sense nostàlgia. El producte, que ha acompanyat setmanalment els lectors i subscriptors des del 26 d'abril de 1998, es transforma en un diari electrònic que no perd ni una mica de l'essència del plantejament periodístic que l'ha guiat al llarg d'aquests més d'onze anys.

El trasllat es complet i no només inclou la totalitat de la plantilla actual sinó també la dels col·laboradors i opinadors que ens han acompanyat al llarg d'aquest temps.

El Punt és hereu de les capçaleres El Periòdic de l'Horta i El Periòdic, sorgides arran l'empenta de la societat civil per cobrir el greu dèficit de premsa en valencià que arrossega el nostre país.

El setmanari es va mantindre en els quioscos fins al passat novembre. A partir de desembre el producte va passar a ser accessible exclusivament a través de subscripció, atés que dins de la nostra peculiar sistema de distribució, la venda en el carrer era marginal.

La mesura no va alterar el format del producte ni els continguts. Només va respondre a l'objectiu bàsic d'optimitzar els recursos disponibles.

Prioritats informatives

Al llarg d'aquests anys hem seguit amb especial atenció les qüestions que afectaven la identitat nacional i la llengua, els seus progressos i reculades. Hem sigut testimonis crítics dels excessos democràtics que desgraciadament s'han prodigat en la nostra Administració de referència, la Generalitat, i que hem subratllat com un dels principals obstacles per al nostre benestar i afirmació com a poble.

La configuració de la publicació ha variat en aquests deu anys, especialment a partir de juliol de 2001, quan vam incorporar l'encartament de la històrica capçalera Presència, que continuaran rebent els subscriptors i que incrementarà els continguts elaborats des del País Valencià.

El treball d'El Punt del País Valencià no s'ha limitat al setmanari. La redacció també es va constituir des d'un primer moment en corresponsalia per a les edicions diàries del grup, una tasca que continuarà exercint-se amb el mateix ritme que fins ara, intensificat encara més per la contribució al web general.

El Punt de paper ha arribat a l'edició número 548 de paper. A partir d'ara el comptador serà diferent, però els principis no es modifiquen, com apunta la nostra capçalera: «Independent, valencià, comarcal i democràtic»

Presència, la revista amb més difusió

El trasllat a format electrònic d'El Punt del País Valencià no significa la desaparició del paper en les capçaleres diàries del grup (Girona, Barcelona i Tarragona). Pel que fa als actuals subscriptors valencians, continuaran rebent, com fins ara, la revista Presència, que si bé sempre ha inclòs reportatges i entrevistes elaborats des d'ací, a partir d'ara reforçarà els continguts produïts al País Valencià.

Presència és una capçalera històrica de la premsa catalana. Des de 1982 és la revista del cap de setmana d'El Punt, que en va recuperar la capçalera i n'ha mantingut l'esperit independent i de servei al país que la va caracteritzar quan va nàixer, en 1965.

Amb El Punt des de 1982

A principi dels anys huitanta, Presència estava quasi a punt de desaparéixer, després que havia sigut un referent en els anys foscos del franquisme. Des d'El Punt es va creure que una manera de salvar la capçalera era convertir-la en la revista del cap de setmana del diari, fet que va materialitzar-se a partir de mitjan desembre de 1982. Des de llavors, i de manera ininterrompuda, Presència ha estat una fidel companya de viatge d'El Punt, amb formats i presentacions que han anat canviant, però sempre mantenint l'esperit de la revista històrica.

Actualment, Presència és la revista en català amb més difusió —cap a seixanta mil exemplars—, ja que a més d'El Punt també es distribueix amb altres capçaleres com ara El 9 Nou, Diari d'Andorra i Diari de Balears.

Des del mes d'octubre passat, la revista incorpora millores importants, en haver recuperat un format més reduït i una millora del paper i haver-hi introduït el color. Tot i aquests canvis, Presència és una publicació que vol defugir sempre la superficialitat que caracteritza les revistes d'oci i apostar més per ser una revista d'informació, tractant els temes amb rigor i seriositat i lligats a l'actualitat.

Reconeixements

Una faena que ha sigut reconeguda en els últims anys amb la concessió de diversos premis, un total de setze, a treballs publicats en la revista.

L'actual Presència manté una estructura molt semblant a l'anterior, amb un dossier que obri la publicació, una entrevista a un personatge destacat del país, diversos reportatges sobre temes d'actualitat, seccions fixes sobre llibres, música, art i la xarxa, i un important volum de planes d'opinió amb col·laboradors com ara Emili Teixidor, Vidal Vidal, Joan- Lluís Lluís, Carles Ribera, Manuel Cuyàs o el valencià Xavier Aliaga.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.