cinema

La catedral de la burgesia

Amb La casita blanca, Carles Balagué va aportar una recerca sobre una part oculta de la Barcelona de la postguerra, en què una burgesia franquista enriquida amb l'estraperlo es lliurava als plaers sexuals de pagament en meublés que van convertir-se en l'objectiu de grups anarquistes, com ara els de Quico Sabaté i Josep Lluís Facerias. Després de De Madrid a la Lluna i d'Arropiero, el vagabund de la mort, documentals que també indaguen en fets i casos opacs, Balagué ha triat un altre espai de la ciutat, el Liceu, com a escenari d'unes tensions socials des de finals del segle XIX (en què l'anarquista Santiago Salvador, el 7 de novembre de 1893, va llançar des del cinquè pis dues bombes Orsini, una de les quals no va esclatar, provocant la mort de catorze persones i un gran nombre de ferits) fins arribar a primers del segle XXI, quan el col·lectiu Ariadna Pi va ocupar, el 25 de novembre de 2005, el teatre deixant anar unes gallines enmig de rialles i manifestos contra l'especulació urbanística del barri. La referència del documental a aquesta acció reflecteix el propòsit d'acostar-se a un fet històric (a través del testimoni de diversos coneixedors de l'època que, en tot cas, a vegades són transmissors d'una memòria col·lectiva trufada de llegendes que recorden la difícil aprehensió del passat: poca cosa se'n sap, per exemple, de Santiago Salvador) des de la perspectiva del present. Si Lluís Permanyer defineix el Liceu de finals del segle XIX com la catedral de la burgesia barcelonina, encara es percep així pel grup de joves que van okupar-lo? La diferència significativa dels mètodes, en relació amb els anarquistes d'un segle enrere, no ha de fer oblidar que ha disminuït la violència dels conflictes socials, però que perviuen les desigualtats.

Respecte a la persistència del passat en el present, també resulta interessant el fet que, havent observat que la perspectiva de la pintura Garrot vil, de Ramon Casas, es correspon amb una visió de la plaça de Folch i Torres des de l'IES Milà i Fontanals, la càmera es faci present en una aula multiètnica per enregistrar una discussió sobre la pena de mort que així, doncs, té lloc molt a prop d'on Santiago Salvador va ser executat. Tanmateix, davant l'escassetat d'imatges relatives als fets, La bomba del Liceu es basa de manera fonamental en les declaracions davant la càmera dels cronistes, escriptors i historiadors col·locats en bona part en diversos llocs del Liceu. Potser es podien haver aprofitat més les imatges de La saga de los Rius, del franquista José Luis Sáenz de Heredia, o, per altra part, els dibuixos de Santiago Rusiñol dels anarquistes sotmesos a judici. Res no impedeix, però, que La bomba del Liceu sigui un documental interessant sobre un fet que exemplifica les tensions socials d'una ciutat.

Títol: La bomba del Liceu. Catalunya, 2009. Director: Carles Balagué. Amb la participació de: Eduardo Mendoza, Lluís Permanyer, Antoni Dalmau, Francisco González Ledesma, Guillem Martínez, Roger Alier, Jaume Tribó, Joan de Déu Domènech, etc.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
Kike Maíllo
Director de cinema

“Quan l’èxit no neix del talent, és efímer i buit”

Barcelona
Festival de canes

Els deliris de grandesa de Coppola

canes
Estrenes de cinema

Belén Rueda, una dura entrenadora de gimnàstica rítmica que es col·lapsa

barcelona
François Cluzet i Thomas Lilti
Protagonista i director de ‘Los buenos profesores’

“Els actors i directors cuidem l’estat d’ànim de la gent”

Donostia

El jove jazz català conquereix Nova York i Amsterdam

Girona
Eugènia Broggi
Fundadora de l'editorial L’Altra

“Les editorials independents som molt dependents dels bancs i això és una cosa bona”

barcelona
comèdia romàntica

Meg Ryan i David Duchovny, l’escalf d’un antic amor

cinema / drama

Calma tensa en família amb ‘Un sol radiant’

cinema / drama

‘Calladita’ amb la promesa de condicions millors