Arts escèniques

TEATRE

El Maldà canta Pau Riba i Malvido interpel·lant els joves

Del Nodi al Cobi. En pocs més de dues dècades (dels 70 als Jocs Olímpics), Barcelona va passar a ser d’un espai de llibertat en què tot era possible (tot i el risc de patir una càrrega policial per les Rambles), a una cultura institucionalitzada, que havia arraconat els maleïts. “Ovelles negres” com Pau Riba o Pau Malvido (nets de poetes com Carles Riba o Joan Maragall), apunta el dramaturg Albert Boronat, van constatar la seva derrota. Riba deia que no és que anés contra el franquisme, és que anava contra el sistema. Nodi : De gossos i malditos es representa al Maldà del 2 al 26 de maig. Explica, en clau d’autoficció, el descobriment d’un dels actors, Joan Sentís per la descoberta d’un grup de contracultura, que als anys 80 ja discutien obertament sobre l’ecologia, el feminisme o el capitalisme, conceptes avui totalment en voga. Miriam Moukhles es pregunta, incrèdula, com és possible que s’hagin perduts uns referents tan vàlids.

La Moukhles & Sentís debuten Barcelona, després d’haver estrenat l’obra al Temporada Alta. Fermí Herrero els acompanya a l’escena, dirigida per Maria Donoso, en una mena de pòdcast en directe en què, Sentís els va explicant la seva descoberta que anirà contagiant-los. Els que van participar en maratonianes discussions al Saló Diana es van acabar disseminant, expulsats pel sistema. Un fet similar al que s’ha pogut veure després del 15M o, fins i tot, de l’1O (en clau catalana). S’adonen que els processos d’assimilació han estat semblants i es rebel·len a caure en l’oblit. Per a Moukhles, una de les sorpreses d’aquesta investigació és que el debat era intens, sense prejutjar al que defensava idees aparentment reaccionàries. Avui, els debats han quedat recollits a l’hemeroteca de fanzines o capçaleres com Ajoblanco o El viejo Topo. Sentís es va emocionar escoltant Marisa Muñiz, una supervivent d’aquell moviment, que venia d’un àmbit social molt més humil que els universitaris de famílies respectables. El Nodi era el gos del Toni, un dels protagonistes àcrates que no van superar l’ostracisme. El Cobi és el gos d’en Mariscal que marca la Barcelona de l’èxit, la que marca la pauta a partir dels Jocs Olímpics.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

festival de jazz d’escaldes-Engordany

Toquinho, Motis i Eastwood a Andorra

barcelona

Neix el Santvi Fest per apropar la música i la cultura a tots els públics

sant vicenç de montalt
televisió

La plataforma 3Cat supera els 100 milions de reproduccions en 6 mesos

barcelona
arts escèniques

Leticia Martín Ruiz serà la nova directora del Festival Grec

barcelona
memòria històrica

Barcelona homenatja George Orwell amb una placa commemorativa

barcelona
museu

Aprovat inicialment el projecte d’ampliació del Macba

barcelona
Música

La Iaia torna amb quatre concerts i edita tres cançons inèdites

BANYOLES
Ferran Aisa
Biògraf

“Les èpoques, encara que no ho sembli, sempre estan connectades”

Barcelona
Eduard Iniesta
Músic

“Dir «bon dia» al veí quasi s’ha convertit en un acte heroic”

Barcelona