cultura

La crònica

Dos festivals de dansa a Reus

Pérez sorprèn en el primer i els joves ballarins enlluernen en el segon

Dos importants festivals de dansa, dijous a la nit, a Reus. D'una banda, el que es desenvolupava a l'antic arxiu històric de la plaça del Castell, on Lluís Miquel Pérez estrenava un dels grans clàssics del repertori del ballet politicoperiodístic universal, Si us tireu a la piscina pot ser que no hi trobeu aigua, i que va obligar a refer a corre-cuita les cròniques prèvies de l'espectacle. Perquè resulta que Pérez, coreògraf i primer ballarí de l'espectacle, va situar Teresa Pallarès de tercera ballarina i no pas de segona, com quasi tothom s'esperava i especulava. Pérez va portar en tot moment el control de l'execució de la peça, va fer debutar un segon ballarí (el que abans se'n deia un tapat) que ningú no sabia que existia i va demostrar que encara és possible sorprendre en un ballet del qual el públic coneix tots els passos. En fi. La cronista, doncs, va passar pel davant de l'antic arxiu (on es desenvolupava el festival socialista) després de sortir del nou arxiu històric (on havia anat a veure el bou de foc que s'ha trobat als antics tallers pirotècnics de Ca l'Espinós) per anar al Teatre Fortuny, on es representava l'altre festival de ballet de la nit, la final del V Premi Internacional de Dansa Roseta Mauri, que organitza la Fundació Teatre Fortuny. Aquesta és una convocatòria on la cronista sempre procura anar a treure el cap un moment o altre perquè li agrada molt veure l'exemple de joves que se sacrifiquen, s'esforcen, pateixen i se superen en una disciplina tan severa com és el ballet clàssic. Nois i noies que ja veuen clar que a la vida no regalen res i que cal picar molta pedra per aconseguir els seus objectius. Els cinc finalistes van ballar dalt de l'escenari les peces obligatòries i lliures mentre el jurat presidit per Ángel Corella anava puntuant i el públic, eminentment femení (nenes i noies que estudien dansa, les seves mares, les seves àvies i les seves professores), ovacionava sorollosament els ballarins. Hi havia molt de guirigall. I molta alegria i xerrameca. Una mica massa i tot. I els 6.000 euros del primer premi se'ls van repartir el madrileny Juan Francisco Estévez i la catalana Sònia Vinograd. El segon premi va recaure en Rubén Alonso i el tercer, en Alejandro Martínez. El públic també va premiar Sònia Vinograd mentre que Júlia Roca va guanyar el premi al millor classificat de Catalunya. Un palmarès farcit de noms masculins, com ha passat sempre en aquest premi, mostra, tal vegada, que l'atlètic ballet clàssic masculí encara té camp per recórrer mentre que el delicat ballet clàssic femení ja fa anys que el té fet, el camí, amb el tutú i les sabatilles de punta inclosos. Avui a les nou de la nit hi ha la gala del premi. Hi actuaran els premiats i prestigiosos ballarins de diverses formacions internacionals com ara Carlos Pinillo, Alba Tapia, Jone San Martín, Amancio González i Asier Ariagereka.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
patrimoni

Manresa restaura l’escultura dedicada a Josep Anselm Clavé

Manresa
Música

L’Embassa’t atrau 7.600 persones, una xifra rècord pel festival

Sabadell

Identificat el patrimoni natural i arquitectònic a protegir

Polinyà
CINEMA

Audiard enlluerna Canes amb un musical ‘queer’

CANES
CAIGUDA LLIURE

Dins el fangar del monstre Miquel Barceló

La història que vol connectar

Sant Pol de Mar
EQUIPAMENTS

Més de 110.000 persones participen en la Nit dels Museus

barcelona
Crítica

Manolo García, entre globus i exabruptes

‘Pájaros’ i ‘El fred que crema’ s’imposen al primer festival de cinema

blanes