cultura

Imatges d'actualitat

‘La construcció de l'actualitat' centra el 8è Seminari sobre els Antecedents i Orígens del Cinema, que es farà del 31 de març a l'1 d'abril a l'auditori La Caixa

Pocs es plantegen quan contemplen les notícies televisades que va ser a principis de segle, a les beceroles del naixement del cinema, quan es van començar a crear els primers codis del que avui dia anomenem actualitat informativa. Malgrat les imatges d'actualitat, no comencen a compilar-se dins un programa fins a l'any 1908, gràcies a la Pathé Frères; en el cinema dels primers temps ja hi ha imatges captades de tota mena d'esdeveniments, des d'inauguracions i visites reials a successos i manifestacions esportives. No es tracta només del desig de filmar la realitat, inherent en el naixement mateix de l'invent cinematogràfic –recordem els Lumière filmant les sortides dels treballadors de les fàbriques o les arribades del tren a una estació–, sinó de “filmar la realitat amb el desig de captar una actualitat informativa”, com bé diferencia el professor de cinema Àngel Quintana. I és precisament en les filmacions d'aquestes “situacions excepcionals”, com remarca Quintana, quan s'estableix un lligam implícit de la imatge en el seu present i l'embrió que porta la imatge cap al territori d'allò que pot ser noticiable.

Tots aquests temes sobre La construcció de l'actualitat són els que centren la premissa del 8è Seminari sobre els Antecedents i Orígens del Cinema, que es farà del 31 de març a l'1 d'abril a l'auditori La Caixa (carrer de Creu, 31). Organitzat bianualment pel Museu del Cinema i el Departament de Geografia, Història i Història de l'Art de la UdG, aquest seminari “únic en la seva temàtica a l'Estat” –com destaquen els seus principals responsables: Jordi Pons, director del Museu del Cinema, i el professor Àngel Quintana–, comptarà enguany amb la presència de patums en la matèria com el nord-americà Charles Musser (Universitat de Yale) o els britànics Stephen Bottomore i Luke McKernan (conservador de la Brittish Library de Londres). En el transcurs del seminari es presentaran 21 comunicacions, elaborades per ponents d'Itàlia, Holanda, els EUA i l'Estat espanyol.

Sessió oberta

Com en edicions anteriors, el programa es completarà amb una sessió cinematogràfica oberta al públic, que tindrà lloc al cinema Truffaut (dijous 31, a les 20.30 h), i que consistirà en la projecció d'una sèrie de films que formen part del fons de la Filmoteca de Catalunya i que responen a la temàtica tractada durant les sessions del seminari. La peculiaritat –i atractiu– d'aquesta sessió és que comptarà amb l'acompanyament al piano a càrrec del mestre Joan Pineda.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
ROSES

La il·luminació del Castell de la Trinitat rep un primer premi en els (D)arc Awards

ROSES

L’edició integral de Kavafis, el poeta de l’amor sensual

Empúries
LLENGUA

Joan Vall: “La llengua es defensa a les urnes”

BARCELONA
cultura

Jusèp Boya, Gemma Carbó i Rosa Lluch Bramon seran els experts que assessoraran el procés per escollir el nou director del Muhba

barcelona
LLIBRES

Litterarum dedicarà la propera fira a reivindicar l’art com a teràpia

BARCELONA
Cultura

Mor als 89 anys el periodista i escriptor francès Bernard Pivot

ART

Torrent Pagès “reneix” en una exposició a la Fundació Valvi

Girona
TEATRE

Joan Lluís Bozzo torna al teatre amb un documental sobre salut mental juvenil

BARCELONA
TEATRE

El TNC furga en la comèdia dramàtica de família a ‘Amnèsia’

BARCELONA