Peralada presenta una nova versió lírica de «La casa de Bernarda Alba»

Vicky Peña, única actriu no cantant en l'òpera que Miquel Ortega ha escrit sobre el drama de Lorca

El director i compositor Miquel Ortega firma la primera versió operística espanyola d'aquest clàssic de Federico García Lorca. Una versió, ha dit, molt diferent de la que es va poder veure a Peralada el 2001, de l'alemany Aribert Reimann, amb el qual considera que són «pols oposats». Ortega, que s'autodefineix com un compositor «eclèctic», és un defensor de la música tonal; afirma que «la melodia no té perquè morir» i subscriu la sentència de Prokófiev: «Encara queden moltes coses boniques per escriure en Do major.» En aquest sentit, i com a apassionat de Lorca, manifesta que ha intentat traduir musicalment cada escena del text lorquià, a partir del llibret del desaparegut Julio Ramos. Ortega va composar l'òpera entre 1991 i 1999, i reconeix a Julio Ramos tant el respecte a l'original de Lorca com algunes modificacions que donen personalitat al muntatge, com l'eliminació de la primera escena (que es converteix en un preludi musical) i la conversió de María Josefa (mare de Bernarda) en actriu en lloc de cantant. Aquest és el paper que correspon a Vicky Peña –que ja va interpretar Martirio al film de Mario Camus sobre la mateixa obra–. Peña afirma sentir-se com una «intrusa en el món líric» i veu aquest personatge com un «repte interessantíssim i molt estimulant». El seu serà un paper «cantat-parlat», com es coneix tècnicament, i Peña tindrà la dificultat d'inserir-se amb prou musicalitat en el diàleg amb els cantants.

Poder i crueltat

El poder i la crueltat de Bernarda són alguns dels temes que predominen en la partitura de Miquel Ortega, que n'és també el director musical. La casa de Bernarda Alba, última obra de Lorca, tanca la trilogia sobre la frustració femenina en la visió tràgica que el poeta ofereix de l'Espanya rural. Bernarda, una mare autoritària, sotmet les seves filles a una llarga reclusió després de la mort del seu segon marit. Román Calleja, director d'escena, apunta que l'escenografia tant pot suggerir un convent, un laberint o una presó per reforçar, així, l'ambient claustrofòbic de la trama, que aborda temes com la doble moral de la societat, el difícil paper de la dona en un món d'homes, la jerarquització social a nivell econòmic, la religió, l'autoritarisme familiar, la submissió i també la rebel·lia, etc. Sobre l'escenari tot és blanc. De fet, el blanc i el negre són els colors predominants, i el vestuari dels intèrprets només pren tints de color en moments molt concrets.

Completen el repartiment Marina Rodríguez Cusí (la Poncia), Hasmik Nahapetyan (Angustias), Beatriz Lanza (Martirio), Marina Pardo (Magdalena), Mª Fe Nogales (Amelia) i Leticia Rodríguez (la Criada). La música anirà a càrrec de l'Orquestra de l'Òpera Nacional de Lituània i del Coro Lírico de Cantabria, dirigit per Estéban Sanz.

L'obra s'estrena a Santander

L'obra s'estrenarà al 58è Festival Internacional de Santander dos dies abans que a Peralada, és a dir, el dissabte 8 d'agost. De moment, són les dues úniques cites contractades, tot i que els promotors estan a l'espera que altres festivals es puguin interessar pel muntatge. Aquesta versió musical de La casa de Bernarda Alba ja s'havia preestrenat el 2007 a Romania. En aquella ocasió van ser dues funcions en la temporada d'òpera del teatre de Brasov, tot i que amb un elenc format majoritàriament per artistes romanesos, que va servir com a prova per a l'espectacle. Ara s'estrena a l'Estat amb la producció d'Armonia. Joan Maria Gual, director del Festival Castell de Peralada, va reivindicar ahir que hauria de ser una «normalitat cultural» el fet que es presenti una òpera contemporània amb un compositor de casa realitzada a partir d'un text clàssic. «Això no és habitual, la qual cosa és una satisfacció per al festival, però alhora ens entristeix», va dir Gual, que va fer una crida a donar més oportunitats als creadors propis en lloc d'estar pendents sempre del que ve de fora «pensant que és millor».



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

L’OC·CA: música en llibertat

Cardedeu
Mayte Martín
Cantant

“La maduresa et fa valorar més l’essència de les coses”

Barcelona
La crònica

De qui va aprendre Donald Trump?

literatura

El nou segell Tres Portals editarà llibres d’interès espiritual i literari

barcelona
societat

XXIX Mostra de Teatre d’Instituts Públics de la demarcació de Girona

blanes
art

Els artistes catalans de tots els temps, junts en un diccionari en línia

barcelona
Cultura

Pas endavant pel futur Arxiu Comarcal de la Conca de Barberà

Montblanc
ART

El Festival Vadart torna amb més art, música i enologia

Vilajuïga
Bernat Salvà
Periodista i escriptor

“Un llibre de viatges pot tenir la complexitat de la vida mateixa”

Barcelona