cultura

Imatges d'actualitat

‘La construcció de l'actualitat' centra el 8è Seminari sobre els Antecedents i Orígens del Cinema, que es farà del 31 de març a l'1 d'abril a l'auditori La Caixa

Pocs es plantegen quan contemplen les notícies televisades que va ser a principis de segle, a les beceroles del naixement del cinema, quan es van començar a crear els primers codis del que avui dia anomenem actualitat informativa. Malgrat les imatges d'actualitat, no comencen a compilar-se dins un programa fins a l'any 1908, gràcies a la Pathé Frères; en el cinema dels primers temps ja hi ha imatges captades de tota mena d'esdeveniments, des d'inauguracions i visites reials a successos i manifestacions esportives. No es tracta només del desig de filmar la realitat, inherent en el naixement mateix de l'invent cinematogràfic –recordem els Lumière filmant les sortides dels treballadors de les fàbriques o les arribades del tren a una estació–, sinó de “filmar la realitat amb el desig de captar una actualitat informativa”, com bé diferencia el professor de cinema Àngel Quintana. I és precisament en les filmacions d'aquestes “situacions excepcionals”, com remarca Quintana, quan s'estableix un lligam implícit de la imatge en el seu present i l'embrió que porta la imatge cap al territori d'allò que pot ser noticiable.

Tots aquests temes sobre La construcció de l'actualitat són els que centren la premissa del 8è Seminari sobre els Antecedents i Orígens del Cinema, que es farà del 31 de març a l'1 d'abril a l'auditori La Caixa (carrer de Creu, 31). Organitzat bianualment pel Museu del Cinema i el Departament de Geografia, Història i Història de l'Art de la UdG, aquest seminari “únic en la seva temàtica a l'Estat” –com destaquen els seus principals responsables: Jordi Pons, director del Museu del Cinema, i el professor Àngel Quintana–, comptarà enguany amb la presència de patums en la matèria com el nord-americà Charles Musser (Universitat de Yale) o els britànics Stephen Bottomore i Luke McKernan (conservador de la Brittish Library de Londres). En el transcurs del seminari es presentaran 21 comunicacions, elaborades per ponents d'Itàlia, Holanda, els EUA i l'Estat espanyol.

Sessió oberta

Com en edicions anteriors, el programa es completarà amb una sessió cinematogràfica oberta al públic, que tindrà lloc al cinema Truffaut (dijous 31, a les 20.30 h), i que consistirà en la projecció d'una sèrie de films que formen part del fons de la Filmoteca de Catalunya i que responen a la temàtica tractada durant les sessions del seminari. La peculiaritat –i atractiu– d'aquesta sessió és que comptarà amb l'acompanyament al piano a càrrec del mestre Joan Pineda.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
EQUIPAMENTS

Més de 110.000 persones participen en la Nit dels Museus

barcelona
Crítica

Manolo García, entre globus i exabruptes

FESTIVAL DE CANES

Paul Schrader i Richard Gere es retroben

CANES
Crítica

Concert kairològic

Festival de cinema

La crueltat de Yorgos Lanthimos torna a Canes

Canes
Quim Gibert
Ensenyant i autor del llibre “Allà d’allà”

“La llengua persistirà si estem disposats a mobilitzar-nos”

Banyoles
cultura

Vilassar de Dalt: aparador de la fotografia analògica fins al 18 de juny

Vilassar de Dalt
Cultura

Mor Gudrun Ure, actriu escocesa protagonista de la sèrie infantil ‘Super Gran’

Cultura

Mor la presentadora i actriu mexicana Verónica Toussaint