Economia

El sector de la moto torna a arrencar

Els fabricants gironins preveuen augments de producció per aquest any, i tots faran que incrementi el nombre d’exportacions

Tant Gas Gas com Rieju presenten models nous a la fira de Milà l’octubre vinent

Gas Gas, de Salt, ha obert fa un any una filial als Estats Units

El sector de la moto a la demarcació de Girona creix i ho fa amb força. Les previsions encara són més bones després que un inversor de Cassà de la Selva ha anunciat que ha aconseguit la llicència d’Ossa, una marca que fabricava a Girona i que va tancar portes l’any passat. La nova Ossa engega, de moment, en el sector de la bicicleta, tot i que segons fonts de l’empresa no es descarta que tornub, d’aquí a un o un parell d’anys, a fabricar motos, que és el que va fer que aquesta marca fos coneguda arreu del món.

Els fabricants catalans –la majoria tenen la seva seu o fabriquen a la demarcació de Girona– preveuen tenir creixements aquest 2017. Torrot, que fa més d’un any va comprar Gas Gas, assolirà les 15.000 unitats produïdes a la fàbrica de Salt quan l’any passat en van fabricar 6.000. I de cara a l’any vinent, segons explica el conseller delegat de l’empresa, Iván Contreras, el creixement encara serà més alt, ja que “el nostre objectiu és situar-nos en les 22.000 unitats i, en dos anys, arribar a les 50.000 motos”. “Estem molt satisfets amb les vendes que tenim. Aquest mes de juliol acabem amb una producció de 400 motos i ja estan totes venudes”, manté Contreras, que assegura que la nova Enduro “té molt bona sortida”.

De creixements, també en preveuen tenir a la fàbrica de Rieju, amb seu a Figueres. Per aquest any preveuen un augment de producció d’un 20% en relació amb l’any passat que el van tancar en 10.500 unitats. Amb vista a l’any vinent, segons assegura el director general de Rieju, Jordi Riera, volen arribar a fer 20.000 motos.

A Figueres també hi ha la fàbrica de Volta, centrada en la moto elèctrica. Per aquest 2017, segons va explicar fa uns dies a aquest rotatiu un dels socis fundadors de la marca, Marc Barceló, preveuen arribar a produir prop de 600 motos (el 2016 en va vendre un centenar) de les quatre versions del seu model de moto elèctrica amb bateries extraïbles, que de moment està centrat en la comercialització a flotes. Volta aposta per una moto urbana però d’aparença esportiva, i el seu principal mercat és Europa.

El mercat principal de Gas Gas és el francès “que continua sent molt potent”, però la marca gironina ven arreu d’Europa. Exporta, segons Contreras, el 75% de la seva producció i les previsions són créixer fins al 90% entre aquest i l’any vinent. Ara per ara Gas Gas disposa d’acords amb 65 importadors arreu del món.

A més d’Europa, Gas Gas s’està posicionant molt als EUA, on fa un any que té una filial oberta i no descarta anar-hi a produir si “els Estats Units decideix fer-los pagar aranzels per entrar les motos”. Als EUA, Gas Gas hi ven bé les seves motos “perquè les de dos temps i gasolina els agraden molt”, però també hi ha entrat amb força amb la seva Muvi de la marca Torrot “l’aposta d’escúter elèctrica” que fins ara comercialitzava només a flotes i a empreses de motos multiusuari, però que de cara a l’any vinent preveu dirigir-la també al consumidor final. “Serà una moto més connectada amb targeta de comunicació 4G o 5G i preparada perquè el client obtingui experiències i tecnologia”. Aquesta nova Muvi 2.0 es presentarà al saló de Milà, a l’octubre vinent.

Rieju també presentarà a Milà un model de moto aprofitant que enguany commemora els 75 anys de l’empresa. De moment, no ha volgut revelar en què consistirà el nou model, tot i que Riera va comentar que es fabricarà en totes les cilindrades.

Rieju ven a tot Europa, i entre els principals clients hi té l’Estat francès, Alemanya, Itàlia i els països nòrdics. La resta de la producció es ven a Catalunya i a l’Estat espanyol, sobretot a la part litoral de la Mediterrània i a Madrid. Això sí, les motos que s’exporten són de gamma superior a les que es venen a l’Estat. “Nosaltres som especialistes en motos de petita cilindrada i les que més ens funcionen són les de 125 centímetres cúbics (CC)”, comenta.

Rieju també té un model elèctric, la Mius, tot i que de moment la seva comercialització és minsa. Es tracta d’una bicicleta elèctrica d’alumini que ha elaborat conjuntament amb el grup de material elèctric Bosch. Va entrar al mercat aquesta primavera i per aquest 2017 se n’han produït un miler d’unitats. Aquesta no és la primera bicicleta elèctrica de Rieju. El 1934, quan l’empresa va començar, ho va fer fabricant bicicletes, fabricació que l’empresa figuerenca ha anat recuperant en diferents períodes. Amb la crisi econòmica, va ser el primer que van deixar de fabricar.

Rieju va tancar l’any amb una facturació de 19,8 milions d’euros, un 24% més que l’any 2015 i ara per ara té una plantilla de 78 treballadors. L’empresa té un pes de les exportacions del 85%, i enguany preveu ampliar mercats nous com ara el del nord de l’Àfrica i el de l’Amèrica del Sud.

Gas Gas, per la seva banda, va tancar el 2016 amb una facturació de 15 milions, i per aquest any preveu assolir unes vendes de fins a 50 milions. L’empresa disposa d’una plantilla d’unes 120 persones.

LES XIFRES

50.000
unitats
és la producció que Gas Gas preveu tenir d’aquí a un parell d’anys, i vendre-la majoritàriament a l’estranger.
19,8
milions d’euros
és la facturació de Rieju de Figueres. L’empresa disposa d’una plantilla de 78 treballadors.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.