Economia

Ryanair no va portar els avions previstos a Girona

L'últim acord firmat el 2008 estableix que la companyia té compromeses 14 aeronaus, però només n'utilitza deu

El grup assegura, amb tot, que manté la “confiança” en l'aeroport

El nou model aeroportuari condiciona les negociacions

En les últimes declaracions que ha fet respecte al futur de Ryanair a l'aeroport de Girona, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, ha insistit que hi ha un conveni en vigor fins al 31 de desembre d'aquest any, i que s'ha de complir. I segons aquest document de l'abril del 2008, la companyia hauria de tenir des del 2010 catorze avions en la base de Girona. Això permetria un augment de fins a 20 vols diaris i superar el llindar dels vuit milions de viatgers. A l'hora de la veritat, però, la companyia només va basar deu d'aquests catorze avions promesos, un fet que podria considerar-se un incompliment de contracte.

La situació ha empitjorat durant aquest hivern, en què arran de l'obertura de la base de Barcelona Ryanair ha deixat només sis avions operatius a Girona. Aquests es mantindran a l'estiu, si bé la companyia ja va alertar que la decisió del nou govern de no firmar la declaració d'intencions podria comportar una reducció encara més important d'avions l'hivern que ve.

La situació entre la companyia i el nou govern és tensa després de les discrepàncies per l'aeroport de Girona, i ara s'hi ha afegit l'anunci de Ryanair d'abandonar l'aeroport de Lleida-Alguaire perquè la Generalitat no li pagarà més del que estava estipulat en el conveni firmat el desembre del 2009. Tot i això, les dues parts es reuniran aviat per acostar posicions i intentar posar les bases per a un nou acord, que en el cas de Girona s'hauria de començar a aplicar un cop finalitzi el conveni actual.

De fet, fonts de Ryanair ja han explicat que la declaració d'intencions ja no és vàlida però que s'està parlant per arribar a altres acords de futur. Afirmen que estan oberts a parlar, i que la seva “confiança” amb l'aeroport es va demostrar firmant un contracte per cinc anys. Ara demanen al govern que comparteix la confiança.

Un dels condicionants és la incertesa que plana sobre la gestió aeroportuària. No està clar com afectarà als aeroports secundaris el nou model que impulsa l'Estat, tant pel que fa a la participació dels ens territorials com la capacitat de decisió que hi tindran. A més, el govern ha insistit que el traspàs dels aeroports de Girona, Reus i Sabadell són una prioritat, i això també modificaria les condicions d'un acord. De fet, en els convenis sempre hi ha una clàusula en què s'acorda que qualsevol canvi destacat en la normativa ha de portar una renegociació.

Les claus

Conseqüències de l'aposta de la companyia per Barcelona

o.m

Immediatament després que Ryanair anunciés el desacord amb la Generalitat per l'aeroport de Girona es va especular que la companyia podria traslladar els avions al Prat. Tot i que es va confirmar que hi havia interès en aconseguir més slots per aquest estiu, Ryanair es va afanyar a dir que per ara no augmentarien la capacitat de la seva base a Barcelona. El que sembla que les dades van confirmant amb els mesos és que els percentatges d'ocupació dels vols són molt semblants entre Girona i Barcelona, on en canvi l'aerolínia paga unes taxes més altes i no disposa de les facilitats d'operació que té a Vilobí.

Bona part de les rutes que Ryanair suprimirà a partir d'abril a Girona –Canàries, Sevilla i Düsseldorf– ja les ofereix a Barcelona. Algunes veus apunten que amb aquest moviment el grup vol centralitzar més passatge al Prat i rendibilitzar més la base. I com que a Barcelona paguen més pels mateixos vols que a la resta d'aeroports catalans, d'altres fonts també especulen que demanen més diners per compensar aquesta diferència.

L'ocupació es manté elevada

L'entrada de Ryanair al Prat ha representat un descens de les rutes i les freqüències que s'ofereixen des de Girona. En canvi, tot i que una part de les destinacions s'ofereixen des de Barcelona, els percentatges d'ocupació mitjana dels vols es manté en dades molt semblants, i fins i tot superiors. Des del setembre de l'any passat, quan van començar a operar al Prat, i fins al gener el percentatge era d'un 70% d'ocupació a Barcelona i d'un 72,9% a Girona. En el mateix període de la temporada anterior, els vols de Girona anaven plens en una mitjana del 71%, gairebé dos punts menys.

Segons les últimes dades del mes de febrer, la tendència es manté en línies generals. Barcelona ja supera Girona, però amb un marge molt reduït, ja que mentre Ryanair té plens els avions en un 68% al Prat, a Girona ho fa en un 66,5%.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
economia

Puig s’estrena a borsa amb una pujada superior al 4%

barcelona
economia

ERC, Comuns i la CUP es comprometen a convalidar la regulació dels lloguers de temporada

barcelona
Economia

El turisme internacional s’enfila fins als 3,3 milions el primer trimestre de 2024

Barcelona
CONFLICTE LABORAL

Els treballadors de Llansà en vaga reben el suport de transportistes de Roca

GIRONA
OCDE

L’OCDE eleva tres dècimes la previsió de creixement del PIB espanyol

economia

Banc Sabadell puja a borsa mentre el País Valencià veu perillar la seva seu

barcelona
economia

Els llocs de treball al Vallès Oriental van a l’alça el primer trimestre de 2024

GRANOLLERS
estats units

La Fed no cedeix i manté els tipus en el seu nivell més alt dels darrers vint anys

barcelona
CONFLICTE LABORAL

La plantilla de Llansà talla la N-260 i manté la vaga en defensa dels acords

LLANÇÀ