Economia

El pols dels aliments

La crisi ha fet variar el cistell de consum barri per barri i ha obligat a prioritzar el preu dels productes per sobre de la qualitat

El mercat del peix va incrementar els preus un 5,46% l'any passat i va perdre en tonatge venut

La crisi també ha fet modificar els hàbits d'alimentació de les famílies de l'Estat. El cistell d'anar a comprar s'ha hagut d'adaptar a la butxaca, fins al punt que la despesa en alimentació es va reduir d'un 2,3% l'any passat, alhora que també baixava d'un 1,1% el volum de vendes, segons dades proporcionades pel Ministeri de Medi Ambient. A Catalunya, Mercabarna és l'empresa que pren el pols dia a dia al que es menja al país. Josep Faura, responsable del Mercat Central de Fruites i Hortalisses, confirma que “el preu condiciona molt” a l'hora de fer la compra. “Tant és així que ha afectat la qualitat dels productes”, explica. La crisi ha fet augmentar les diferències en l'alimentació barri per barri. “Abans la gent no filava prim i comprava de tot al preu que fos; ara ja no ho fa, i això ha provocat que es compri producte amb més o menys qualitat segons el barri al qual va dirigida la venda”, sosté Faura. En hortalisses, la patata, la tomata, la ceba i el pebrot són les que més es venen, i en fruites domina el plàtan, seguit de la taronja i la poma Golden. “Tot i que cal dir que la fruita es ven menys, perquè és més cara que l'hortalissa”, segons Faura. També apunta que “la globalització i la immigració han portat productes nous, com ara les aranges, el gogi, la papaia i el mango”.

La crisi ha fet ajustar preus i marges, però, tot i així, hi ha productes que s'han encarit, com ara les verdures. “Aquest any, la tendència és créixer en tones venudes, però amb molta oscil·lació de preu”, diu Faura, amb cert optimisme.

Malgrat tot, fidels

El Mercat Central del Peix s'ha ressentit més que el d'hortalisses i fruites durant la crisi. El 2009 va cedir prop d'un 10% pel que fa al preu, i en tonatge va créixer molt poc. El 2010 va perdre un 3,39% en tonatge i els preus es van incrementar d'un 5,46%, i aquest any, el tonatge no s'ha recuperat i els preus continuen pujant. “El mercat es va equilibrant ell mateix”, sosté Daniel Martínez, responsable de la instal·lació.

Segons el tipus de peix, “el lluç és l'or negre del nostre mercat, el que marca la tendència”, diu Martínez, que hi afegeix que “el mar és una incògnita diària i hi ha variacions molt grans de preu d'un dia a l'altre”. Els catalans consumim musclo, lluç, rap, salmó, cloïssa cultivada i sardina, en aquest ordre, i la crisi, segons Martínez, “ha fet variar la freqüència de consum i la quantitat, però no el tipus de peix”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

CCOO convoca diverses jornades de vaga a Llansà

girona
Anna Pruna
Presidenta d'Indescat

“La inversió en ‘sportech’ és a les beceroles”

barcelona

L'sportech vol superar marques

Barcelona
Xavier Garcia
director del Tech Tourism Cluster de Catalunya (TTC)

“L’impacte del turisme té resposta des de la tecnologia”

Barcelona
LA CRÒNICA

A l’Expocasió, no val a badar

GIRONA

Comença la reforma integral de l’hotel Best Western Premier CMC, amb dos milions d’inversió

girona

Bumerang, l’‘start-up’ que evita 2.500 envasos d’un sol ús al dia

Barcelona

Empatif s’enfoca a guanyar volum, també amb compres

Manresa
ECONOMIA

Compres i milers de visitants a la fira Expocasió de Fornells

fornells de la selva