Economia

opinió

Combustibles alternatius

Hi ha diverses raons per al recent moviment en sintonia, a l'alça, que s'ha observat en els preus internacionals de moltes matèries primeres (conegudes generalment amb el terme anglosaxó de commodities) amb ben poca cosa en comú, com ara el petroli, el blat, el cotó i el coure. D'una banda, l'augment de la demanda associat sobretot al creixement econòmic asiàtic sembla que té l'efecte d'incrementar el seu preu. Un segon factor important és que grans institucions financeres internacionals han començat a crear fons d'inversió en commodities per tal de diversificar el risc que comporta la inversió en altres actius, i d'això en podria resultar una evolució comuna dels seus preus, de la mateixa manera que els títols de l'Ibex-35 tenen una tendència a moure's junts. Una altra raó és que alguns derivats del petroli, principalment la benzina i el dièsel, són components importants del cost de producció o extracció de matèries primeres. Així, quan puja el preu del petroli, pugen els costos de produir-les, i això crea una tendència a l'alça pels seus preus als mercats majoristes internacionals.

Finalment, hi ha un altre element què té a veure amb factors mediambientals. Recentment, combustibles d'origen vegetal –biocombustibles, sobretot l'etanol i el biodièsel– han agafat embranzida com a alternativa ecològicament sostenible dels derivats del petroli. Sense entrar en el debat si els avantatges mediambientals d'aquests productes són veritablement tan grans, la nostra recerca (accessible en anglès al web del departament d'economia i empresa de la UPF) ha identificat un augment en la relació entre els preus de les commodities que es fan servir per fabricar biocombustibles –sobretot el blat, la soja i el sucre– i els del petroli, la qual cosa ha contribuït a encarir-les encara més a partir del 2005 (vegeu la gràfica adjunta amb les correlacions entre les tres matèries i el petroli i, per comparació, la mitjana d'una mostra amplia d'altres commodities).

En bona part, aquesta connexió entre les commodities i el petroli es deu a la pujada dels preus d'aquest últim i a factors políticoeconòmics externs com ara la guerra de l'Iraq. La legislació nord-americana i europea que promou l'ús dels biocombustibles i l'aparició d'un mercat organitzat de futurs d'etanol també hi han contribuït. Tots aquests factors fan que la utilització de productes agrícoles per fabricar biocombustibles sigui econòmicament més atractiva que per als seus usos alimentaris. No deixa de ser una paradoxa que la utilització de combustibles alternatius al món desenvolupat pugui tenir l'efecte d'encarir el menjar per a tothom, tant en països rics com, de manera dramàtica, a les zones més empobrides del planeta on, per cert, la partida alimentària suposa una part molt important de la despesa familiar.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Els economistes insten a assolir grans consensos per reactivar el país

Barcelona

Falta talent i sobra paperassa

Barcelona

Un nou marc per a l’ocupació

Barcelona

CCOO convoca diverses jornades de vaga a Llansà

girona
Anna Pruna
Presidenta d'Indescat

“La inversió en ‘sportech’ és a les beceroles”

barcelona

L'sportech vol superar marques

Barcelona
Xavier Garcia
director del Tech Tourism Cluster de Catalunya (TTC)

“L’impacte del turisme té resposta des de la tecnologia”

Barcelona
LA CRÒNICA

A l’Expocasió, no val a badar

GIRONA

Comença la reforma integral de l’hotel Best Western Premier CMC, amb dos milions d’inversió

girona