Economia

MIQUEL GOTANEGRA

DIRECTOR DEL GRUP TERRASSA

«La crisi no és cap novetat»

Miquel Gotanegra assegura que la crisi ha de servir per posar les piles al sector turístic de la Costa Brava i per ser més competitius

Cada un dels quatre germans Gotanegra té una funció determinada dins el Grup Terrassa. Miquel Gotanegra (Roses, 1964) n'és el cap visible.

–Heu tingut mai overbooking?
–«Som dels pocs hotels de la Costa Brava que no treballem amb cap operador. Fa anys que és així. Per inèrcia no hi hem treballat mai. La nostra garantia és el client que torna, torna i torna. La nostra eina de màrqueting és el boca-orella.»
–Com us afecta la crisi?
–«En el nostre sector, la crisi no és nova. El creixement dels anys noranta, entre el 2004 i el 2005 va començar a baixar. La crisi ens va afectar quan el mercat francès va començar a notar la situació econòmica. La crisi ha de servir per posar-nos les piles i ser més competitius.»
–Heu perdut clients?
–«S'ha notat, però no ha sigut considerable. La baixada ha estat escalonada i la situació, estable.»
–Com us heu espavilat?
–«Primer s'intenten fer propostes pensades en l'època que estem: atractives i assequibles. La voluntat d'innovar fa que puguem subsistir a la crisi. Volem ser sempre els primers: preferim que ens copiïn que no pas copiar. Afortunadament, la crisi ens ha agafat amb els establiments posats al dia, al grup i al sector. Els marges s'han reduït molt i amb poc marge no es poden fer aquestes inversions.»
–Ens omplim la boca de turisme de qualitat, però el primer atractiu de Roses no és el sol i platja, a part d'El Bulli?
–«Roses no deixarà mai de ser una destinació de sol i platja. Entenc el turisme de qualitat, com el respectuós amb l'entorn i el medi ambient. Tanta qualitat és una bona hamburguesa com un bon suquet. Tot té el seu moment. Hem de ser conscients que, com que les circumstàncies ens han portat on som, molts han optat per més quantitat que qualitat, i nosaltres per poca quantitat i cuidar-los al màxim. Actualment, Catalunya és una de les destinacions més cares d'Espanya, a causa del nivell de vida. Vint anys enrere érem una bona destinació per preu. Ara hem de ser atractius per serveis, perquè el preu és com el dels emissors. Estem obligats a tenir una gran relació qualitat-preu. El nostre avantatge és, doncs, que al centre d'Europa no tenen sol i platja. Roses té un entorn privilegiat, amb sol i platja, parcs naturals, patrimoni, senderisme...»
–Què opineu de la política turística?
–«L'hem d'adequar a l'entorn, sobretot perquè la Costa Brava és una destinació de proximitat. Ja no serveix fer fires al nord d'Europa, quan el gruix de clients el tenim al sud. És important invertir en noves tecnologies: menys fires i més noves tecnologies. La gent no va a fires, va a internet. Si no fos per internet ens seria impossible atendre 400.000 cartes a l'any.»
–L'estació nàutica deu ser un dels altres grans atractius per a Roses.
–«Un projecte molt interessant per a Roses. És el primer cop que l'administració local i els empresaris ens posem d'acord per un projecte de promoció del municipi i amb implicació econòmica. El grup pressupostari el posa l'Ajuntament i una part del capital, els empresaris. I el més important són les accions de promoció creant oferta complementària d'activitats, més allotjament, més restauració. Hem tingut la sort que l'estació l'ha apadrinat Ferran Adrià. Es vol potenciar la part gastronòmica. I també és important perquè s'hi ha implicat la confraria de pescadors.»
–En sou el president, què implica?
–«Ara, a l' inici, vol dir engegar el projecte, que no ha estat fàcil; és una tasca complicada, però a la junta hi ha gent molt bona. És complicat tirar endavant un projecte com aquest.»
–Heu estat dotze anys tinent d'alcalde a Roses, per CiU, i membre de la Cambra de Comerç de Girona; veig que us interessa participar en la societat civil.
–«La meva contribució a la societat civil, ara, se la menja l'estació nàutica i la vicepresidència de l'Associació d'Hostaleria de l'Alt Empordà. És molt important la implicació dels empresaris en temes públics, malgrat l'esforç que suposa. Un cop les administracions han fet la feina, cal que els empresaris menin la pressa i hi posin l'interès i l'empenta.»
–Patiu per aconseguir bon personal?
–«Sí i no. Obrim deu mesos i necessitem personal per tot l'any i hem procurat tenir una plantilla estable des de fa molts anys.»


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia