Economia

La bateria de Fuelium arriba a un gran mercat

La companyia catalana desenvolupa bateries primàries basades en paper amb aplicacions per a diversos sectors

Està immersa en un procés de finançament, a la recerca d’inversors privats i subvencions institucionals

L’eina de càrrega d’energia es pot usar en camps com ara l’internet de les coses i la dispensació de fàrmacs

Fuelium, companyia que desenvolupa bateries primàries basades en paper, arribarà enguany a un mercat massiu de bracet amb la companyia coreana Young & Be, companyia de cosmètica sorgida a redós de Nivea, que per desplegar la seva tecnologia de màscares cosmètiques ha fet un encàrrec inicial de 500.000 unitats de bateries per enguany, amb la intenció de vendre’n 2,5 milions l’any 2025.

Fins ara, com explica Marc Castellarnau, director d’aquesta companyia ubicada en la trama empresarial de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), “l’empresa s’ha anat mantenint financerament a còpia de contractes de codesenvolupament, en un 60%, i captació d’ajuts públics, en un 40%, i era l’hora de deixar aquesta fase per arribar a vendre producte directament”. “Vam entendre que calia ser més agressius per tal de donar-nos a conèixer més i cercar clients industrials perquè el producte el pugui provar un gran públic”, hi afegeix.

Aquesta entrada a un gran mercat coincideix en el temps amb els moviments de finançament que tira endavant l’empresa. D’una banda, l’empresa aspira al suport del programa de la Comissió Europea EIC Accelerator, que permetria rebre en una fase inicial fins a 2,5 milions d’euros, i tot seguit poder aspirar a un altre ajut, de tres milions d’euros, que serien complementats per tres milions més del Banc Europeu d’Inversions (BEI). En paral·lel, per si la concessió de l’ajut europeu no cristal·litza, l’empresa també s’ha embarcat en la recerca d’inversors de capital de risc per aconseguir un capital d’1,5 milions d’euros.

Desconstruir

Fuelium es presenta, com li agrada explicar a Marc Castellarnau, com “el Ferran Adrià de les bateries”. “El nostre objectiu és desconstruir, simplificar al màxim els components que ha de tenir una bateria no recarregable, per tal de minimitzar-ne l’impacte ambiental”, assenyala. Així doncs, tenim un giny compost de materials cel·lulòsics i petites quantitats de materials no tòxics. Una única unitat ofereix 1,5 V de voltatge, ampliables fins a un màxim de 9 volts, tot mostrant una densitat de potència alta, si la comparem amb les bateries de moneda o impreses. Aquesta peculiaritat permet que es pugui fer servir per a aplicacions molt exigents: “Podem fer una bateria a mida en l’àmbit que sigui. Si vam començar en el diagnòstic portàtil, d’infeccions o embaràs, entre d’altres, ara som en l’internet de les coses, amb diverses possibilitats, i en les màscares facials cosmètiques.” Pel que fa al format en dues dimensions, que competeix amb la pila de botó convencional, “la bateria s’activa quan hi afegeixes líquid, com el de mostres d’orina, sang o saliva”. Produït linealment en format de targeta o rotllo, permet la possibilitat de tallar a una amplada específica, i així es personalitza l’àrea activa a una demanda d’energia específica. En el format en tres dimensions, que s’endinsa en el mercat de la pila AA típica, hi ha un electròlit d’hidrogel autònom, amb la mateixa química dels elèctrodes del format en dues dimensions, i l’embolcall és compostable. “Les proves efectuades proven que la nostra bateria és biodegradable en un 80%, cosa que no ha aconseguit ningú més”, remarca Castellarnau.

Un cop demostrada la gran utilitat com a dispositiu mèdic –“facilita molt l’ús de tests de tipus molecular, les proves PCR, que així poden tenir un format portàtil”–, Fuelium ha sabut detectar altres funcions: “Hem vist un gran camp de possibilitats en la sensòrica connectada, des de sensors contra incendis, com l’Ecotags, que s’activa amb un augment de temperatura, fins a sensors contra inundacions, en què s’activen senyals d’alarma sense fil.” Un altre àmbit d’actuació són els pegats electrònics a la pell per a la dispensació de fàrmacs o per mesurar paràmetres bioquímics i fisiològics. També ha entrat la bateria de Fuelium en l’embalatge intel·ligent, per ajudar a la traçabilitat de producte.

Col·laboradors

En els darrers temps, Fuelium ha col·laborat estretament amb diverses enginyeries, de Suïssa i Israel, en el desenvolupament de l’aplicació de la bateria en camps com ara el dels pegats, però també s’ha preocupat de cercar partners industrials als Estats Units i el Regne Unit per disposar d’una planta on fabricar la bateria, un cop el producte ha escalat per ser produït industrialment.

De cara al futur més pròxim, la intenció de Fuelium, com relata Marc Castellarnau, és “seguir la recerca per assolir un producte biodegradable al 100% i trobar nous camps d’aplicació”, a més d’endinsar-se “en el camp de les bateries secundàries”. “En cap cas podem abaixar la guàrdia pel que fa a continuar cultivant l’esperit innovador”, assegura.

Fuelium
Procedents del CSIC, Neus Sabaté i Juan Pablo Esquivel van desenvolupar la tecnologia d’aquesta bateria sostenible, que van patentar el 2014, en adonar-se que podia tenir un interès industrial. Amb Sergi Gasó, funden la companyia tot pensant en la sortida com a dispositiu mèdic.
0,5
milions d’euros de facturació
6
treballadors
2015
any de fundació

Prohibició de bateries primàries, el 2030

Tot fent via cap a la sostenibilitat, la Unió Europea té previst prohibir l’ús de bateries primàries l’any 2030 per tal de reduir el gran problema ambiental que suposa la seva gestió com a residu. “És aquí on podem entrar nosaltres, perquè les bateries secundàries no representen una solució real per a un sol ús”, explica Marc Castellarnau, per a qui la bateria de Fuelium “pot permetre que no hagin de desaparèixer tota mena de dispositius pel fet que s’hagin prohibit les bateries primàries”. La bateria de Fuelium és compatible amb el reciclatge de paper i cartró i té la qualitat de ser compostable industrialment, a més de ser un producte que no provoca ecotoxicitat, cosa que, a diferència d’altres productes d’aquest mercat, admet que pugui ser incinerada. Les bateries convencionals, actualment, “es llencen en un 50% de manera descontrolada, amb el greuge ambiental que això pot suposar, i no se sap ben bé quina és la destinació de les que es reciclen”. Sota la premissa de “menys és més”, una altra virtut que exhibeix la bateria de Fuelium és la lleugeresa, entre 10 i 100 vegades més lleugera que les seves comparables convencionals.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.