Santa Coloma estrena la línia 9

El president de la Generalitat, José Montilla, inaugurarà aquest primer tram, que va des de Can Zam fins a Can Peixauet

La primera tuneladora de la línia 9 va començar a perforar el subsòl de Can Zam l'estiu del 2003, amb l'últim govern de CiU. Sis anys després –quan falten onze mesos perquè s'acabi la segona legislatura del govern tripartit–, s'inaugura el primer tram d'aquest projecte faraònic. Dels 50 quilòmetres que té la línia, n'entren en funcionament 3,9 del tram de Santa Coloma. Els trens sense conductor uniran les estacions de Can Zam, Singuerlín, Església Major i Fondo, on la línia més moderna enllaçarà amb la més antiga de la xarxa: l'L1. L'entrada en funcionament de la línia 9, però, tindrà limitacions. No es podrà inaugurar l'estació de Santa Rosa perquè encara es construeix. Els combois automàtics de la línia 9 no tindran els mateixos horaris que la resta de la xarxa de metro: emprendran els trajectes a les 6 del matí i els acabaran a les 10 del vespre. El Departament de Política Territorial i Obres Públiques (DPTOP) va explicar aquestes restriccions de circulació perquè necessita temps per continuar els treballs al túnel de la línia 9 de Badalona, que és a tocar del que s'obre a Santa Coloma. Fins i tot, el departament del conseller Joaquim Nadal no descartava que s'hagin de fer talls puntuals en el tram que comença a funcionar avui per continuar les obres i poder complir el calendari previst.

La inauguració va tard

El 2005, el Departament de Política Territorial preveia inaugurar els dos ramals de la línia 9 que arrenquen a Can Zam i el Gorg, així com el tram comú fins a la Sagrera–Meridiana, l'any 2008. No s'ha complert ni el calendari ni el tram que s'havia d'inaugurar. Aquesta línia tan moderna entra en servei un any després del que era previst, i en un tram més curt del que s'havia anunciat: el que va de Can Zam a Can Peixauet. Els retards que s'han acumulat en aquesta línia s'expliquen pels canvis que hi ha hagut en el projecte i pels problemes constructius amb què s'han topat a l'hora de perforar el subsòl, canviant del Besòs al Llobregat, passant per Sant Coloma, Badalona, Sant Adrià, Barcelona, l'Hospitalet i el Prat.

Arran de l'esvoranc del Carmel, la conselleria de Política Territorial va refer estudis i va tornar a tramitar els projectes d'una trentena de quilòmetres de la línia. És a dir, s'ha repensat més de la meitat del recorregut de la línia. Com a conseqüència de tots els canvis, la línia es va allargar 6 quilòmetres i es van preveure 6 estacions més. El replantejament de la línia 9 també ha obligat a fer més sondejos del terreny i a canviar el disseny d'alguna estació. Totes les millores, a més, han fet encarir el projecte.

Més cara

Entre el 2001 i el 2003 el govern, de CiU, preveia destinar 2,4 milions d'euros a aquesta infraestructura. L'últim pressupost estimat incrementa la despesa inicial en 4,4 milions, fins als 6,8 milions. Per buscar part d'aquests diners, l'estiu passat el govern va incorporar el sector privat en el finançament d'aquesta gran infraestructura. Va adjudicar per valor d'1,6 milions d'euros la concessió de dos trams de la línia, el que va des de la terminal entre pistes fins a Amadeu Torner, i el que enllaça l'estació de Gorg amb la Meridiana. Si fos necessari, el govern podria aplicar aquesta fórmula de peatge a l'ombra en altres trams de la línia.

Properes inauguracions

Amb l'estrena del primer tram de la línia 9, el govern enceta un calendari d'inauguracions. Tot i que es recorda que les dates estan subjectes als possibles problemes constructius, la previsió és inaugurar el tram del Gorg al Bon Pastor el primer trimestre del 2010, i abans de l'estiu hauria de funcionar el tram entre el Bon Pastor i la Sagrera. D'aquí a dos anys es posarà en marxa el tram que va des de l'estació de la Zona Franca fins a Collblanc i des del Gornal fins al Parc Logístic. El 2012 haurien de començara a circular trens pel ramal de l'aeroport, on el túnel ja està foradat. Els combois, però, no recorreran els 50 quilòmetres de la línia 9 fins al 2014, quan entrarà en servei el tram central.

16 milions pel retard

P.M

El govern va signar un contracte amb Alstom –empresa que fabrica els trens automàtics de la línia 9– perquè li entregués 50 combois el 2007. Veient que no compliria el calendari d'entrada en funcionament de la línia 9, el govern va haver de modificar el contracte. El 2006 signava una addenda al contracte d'Alstom per modificar tècnicament els trens comprats per tal que poguessin circular per altres línies de metro. L'adaptació va costar 8,32 milions d'euros. Aquesta no va ser l'última modificació del contracte. El setembre del 2007 es tornaven a canviar les condicions dels últims 16 trens pendents de lliurament. Per aquest últim ajornament Alstom facturaria en concepte de manteniment i emmagatzematge un sobrecost fix de 3 milions d'euros i un de variable d'un màxim de 5. En total, el contracte s'ha encarit més de 16 milions d'euros.

Quatre tuneladores, dues perforant

P.M

La línia 9 té quatre tuneladores, però només dues perforen. Una tuneladora ha avançat dos quilòmetres des de l'estació de Camp Nou cap a Mandri (vegeu el gràfic). Una segona tuneladora ja ha perforat més de sis quilòmetres de Mas Blau, cap al riu Llobregat.

Una de les tuneladores que estan aturada fa una parada programada. És la que hi ha al pou de la plaça de les Havaneres, i en canvien el capçal per adaptar-lo a terrenys més durs. L'estiu passat van extreure el capçal que havia foradat els terrenys arenosos que es van trobar al tram entre Via Trajana i la plaça de les Havaneres. Dijous d'aquesta setmana van instal·lar el nou capçal per a terrenys durs, i començarà a perforar el túnel que unirà les estacions de Maragall i Mandri. L'altra tuneladora que està aturada està espatllada a Foc Cisell. La màquina va trobar una pedra molt dura que va deformar els tallants de la tuneladora. I com que és un terreny fangós, perquè és a prop de la costa, l'han de canviar els bussos. El responsable d'obres subterrànies, Jordi Jubany, no s'atreveix a dir quan reprendrà la perforació, aquesta màquina, perquè les tasques de reparació són molt complexes. Fins i tot hi havia una cinquena tuneladora treballant, la que va fer el tram des de Mas Blau fins a l'aeroport, un túnel que es va acabar l'estiu passat.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.