La Generalitat introdueix modificacions al traçat gironí de l'eix transversal ferroviari

Ha aprovat el pla director urbanístic, que confirma que hi haurà una estació al nord de Santa Coloma de Farners

En relació amb el document inicial presentat el 2008, el pla urbanístic definitiu incrementa el grau de concreció del traçat i inclou noves propostes per connectar la línia amb l'aeroport de Lleida i elaborar un nou recorregut entre Vic i Girona. Una de les modificacions és la supressió del doble ramal previst a Vilobí d'Onyar i a Santa Coloma, i s'aposta per un traçat únic al sud que «permet integrar la infraestructura al seu entorn mantenint tota la funcionalitat», segons explica la Generalitat. L'eix creua les Guilleries en un tram la majoria de túnel i arriba a la plana d'Onyar i a Santa Coloma de Farners, on es preveu crear una nova estació, al nord del nucli. Des d'aquí es dirigeix a Vilobí d'Onyar, on ha de connectar amb la línia d'alta velocitat que porta a la ciutat de Girona.

El pla director urbanístic, que s'ha aprovat després de l'informe favorable de la comissió d'urbanisme, permetrà fer les reserves de terra necessàries per a la construcció de l'eix transversal ferroviari. Aquest eix serà una línia mixta de mercaderies i de viatgers que unirà Lleida, Mollerussa, Tàrrega, Cervera, Igualada, Manresa, Vic i Girona i connectarà amb la línia d'alta velocitat a Lleida i a Girona. El nou eix serà d'ampla internacional i es crearan vuit noves estacions de passatgers i diverses terminals de càrrega. Es preveu que un 52,5% de la futura línia sigui en túnel.

El temps total del recorregut de tot el traçat entre Lleida i Girona es calcula que serà d'aproximadament una hora i vint minuts, i en cadascun dels trams d'entre vint minuts i mitja hora. Les primeres estimacions preveuen que l'execució d'aquest projecte comporti una inversió d'uns 6.500 milions d'euros. La via tindrà 254 quilòmetres.

El pla director, que s'ha aprovat un any més tard del previst inicialment, és el resultat del procés d'informació pública i de les aportacions rebudes en les consultes efectuades a ajuntaments i institucions, que ha permès redefinir i concretar el projecte en diferents aspectes. La Generalitat considera que la futura línia impulsarà «de manera decisiva» el transport de passatgers i mercaderies per ferrocarril i afavorirà l'equilibri territorial de Catalunya, ja que eliminarà la «radialitat» del sistema ferroviari.

LES DADES

Inversió prevista
6.500 milions d'euros
Estacions de viatgers
Deu, vuit noves: Aeroport de Lleida-Alguaire, Lleida Pirineus, Pla d'Urgell/Mollerusa, Urgell/Tàrrega, Segarra/Cervera, Anoia/Igualada, Bages/Manresa, Osona/Vic, la Selva/Santa Coloma, Girona (Aeroport-centre ciutat)
Intercanviadors de viatgers
Lleida Pirineus amb TAV i Renfe
Igualada, amb línia Barcelona-Igualada de FGC
Manresa, amb Renfe
Vic amb la línia Barcelona-Puigcerdà
Longitud total
254,1 quilòmetres
Viaducte: 22,8 quilòmetres
Túnel: 133,5 quilòmetres
Velocitats
Viatgers. Mínima: 160 km/h. Màxima: 250 km/h
Mercaderies: Mínima: 100 km/h. Màxima: 120 km/h
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.