La recerca científica a Catalunya, perjudicada pels criteris d'avaluació estatals i nacionals

Un informe elaborat per l'IEC constata que la comunitat científica catalana es veu perjudicada per les agències d'avaluació, tant nacionals com estatals, i proposa nous criteris i modes de valoració complementaris per corregir aquesta situació. L'estudi se centra en la recerca que es fa a Catalunya, per una banda, en l'àmbit de les humanitats i, per l'altra, en aquells treballs que tracten l'entorn nacional, l'anomenada catalanística, ja que segons l'informe, són dos dels camps més perjudicats pel sistema d'avaluació estàndard. El greuge de la comunitat científica rau en diversos fets, segons l'informe. Un d'aquests és que hi ha la tendència de valorar millor el que es fa a l'estranger o el que es publica en anglès, que la recerca feta sobre la llengua, la cultura i la ciència catalana. L'estudi elaborat per l'IEC proposa criteris d'avaluació nous per als diferents àmbits de la recerca, en el camp de les humanitats i les ciències socials. Entre d'altres, proposa crear un llistat propi de revistes catalanes que permeti fer una valoració més justa dels articles que s'hi publiquen. També recomana apostar amb més fermesa per traduir monografies rellevants a l'anglès per aconseguir més difusió de la producció, i consegüentment, la internacionalització dels investigadors catalans. També constata la necessitat d'atendre les maneres de divulgar la ciència a través de la xarxa, i demana que es tinguin en compte les descàrregues i consultes en línia d'articles científics. Pel que fa a la recerca sobre el català, l'informe proposa que es valori la producció científica independentment de la manera en què es publiqui, perquè els llibres, les actes de congressos, o els catàlegs d'exposicions no s'infravalorin.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.