Un 80% dels usuaris del TAV van a l'estació en vehicle privat i un 20% hi aparquen malament

La majoria triguen 25 minuts a arribar-hi, agafen el tren per anar a Madrid i per motius professionals, i en critiquen l'accessibilitat

Homes de negocis entre 25 i 60 anys que van o vénen de Madrid. És el perfil d'usuari de l'estació de la Secuita, segons l'enquesta feta entre el 8 i el 15 de febrer a 1.117 viatgers del TAV amb origen o destinació al Camp –el 9,7% d'aquella setmana–, un dels més amplis treballs d'aquest tipus que s'ha fet mai a l'Estat. Els autors van buscar una data sense estacionalitat per no distorsionar el resultat, tot i que l'estació del Camp –a diferència de la majoria de les de l'Estat– no nota a l'estiu una davallada del nombre d'usuaris. Llavors segurament repetiran el treball.

Madrid o Barcelona?

Carme Bellet, de la UdL, admet: «Les dades confirmen moltes intuïcions que ja teníem», com que «l'estació no serveix tant per anar a Barcelona com a Madrid, Lleida o Saragossa». El nombre de viatgers amb origen a Madrid, per exemple, quadruplica els de Barcelona. L'ús dels TAV de llarga distància, així, també quadruplica el dels Avant regionals, si bé aquests en proporció s'agafen més els dies laborables. Dels 1.400 viatgers diaris que té l'estació, n'hi ha més que pugen al tren (53%) que no pas que en baixen.

Viatgers il·lustrats.

Les dades també revelen que fins a un 60% usa l'alta velocitat per motius professionals, molt per sobre dels qui ho fan per raons familiars, oci/turisme –que segurament puja a l'estiu– o estudis. Bellet, en aquest sentit, analitza que «ja és habitual que al principi el TAV tingui aquest perfil de viatgers, però amb els anys passa a ser utilitzat per motius molt més diversos». En la mateixa línia, els usuaris ocupen en general tasques de responsabilitat en les seves empreses, i tenen un nivell d'estudis molt alt, ja que dos terços tenen títol universitari, i un 20%, estudis de batxillerat. Això sí, la freqüència d'ús és «relativament baixa», segons Jordi Cáceres, cap del gabinet d'estudis de la Cambra, ja que menys d'un 40% l'usa més d'un cop al mes, i un 40% no el fa servir regularment.

Els grans dèficits.

Els usuaris justifiquen la seva tria en la rapidesa i la comoditat, si bé molts recalquen la «manca d'alternatives, i demanarien que es restablís un vol directe a Madrid», explica Cáceres. L'estació, ben valorada pel que fa a les instal·lacions i els serveis que ofereix, suspèn en accessibilitat, aparcament i transport públic, aspectes que «s'han reclamat continuadament des que va obrir», lamenta Eudald Roca, president del Consell. Fins a un 80% dels viatgers hi van en vehicle privat (propi o amb un altre conductor), proporció que baixa al 60% per als usuaris que arriben, que usen més el taxi o el vehicles de lloguer. Gairebé la meitat dels enquestats creu que l'estació té problemes d'aparcament, i fins a un 20% admeten que estaciona als accessos, de manera irregular. El temps de desplaçament mitjà des de casa a l'estació és de 25 minuts, amb la qual cosa el radi d'usuaris és «del Camp en un aspecte ampli», sobretot de l'eix entre Valls i Tarragona. Reus o Salou queden en canvi força més allunyats en temps d'una estació que, això sí, estén l'àmbit d'influència més enllà de la demarcació, i té usuaris habituals de Vinaròs, Vilanova o Vilafranca.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.