El govern planifica per Francesc Macià i Gràcia la línia urbana de ferrocarrils

L'altra nova línia de FGC, que arribarà a la UAB pel túnel d'Horta, tindrà l'origen al barri del Poblenou

La prolongació de l'L8 de FGC des de plaça Espanya fins a Sant Adrià de Besòs serà la primera línia urbana barcelonina dels ferrocarrils i passarà pel barri de Gràcia. El govern català ha decidit aquest traçat no tan directe i més apropat a muntanya per millorar la intermodalitat de la línia, tenint en compte que enllaçaria amb la línia del Vallès, probablement a l'estació de Gràcia, i també passaria per la plaça de Francesc Macià, a la Diagonal.

En els estudis de traçat que s'han fet fins ara, totes les alternatives d'aquesta opció preveuen parades a Rocafort, Francesc Macià, travessera de Gràcia i, per la part del Besòs, a l'avinguda Diagonal, Cristóbal de Moura i la rambla de Prim, juntament amb unes altres de variables. En l'avançament del nou PDI metropolità que va fer ahir el secretari per a la Mobilitat, Manel Nadal, no es concreten les estacions, tot i que es coneix que seran deu i que la línia tindrà 10,9 quilòmetres.

Aquesta línia urbana de FGC enllaçaria a Gràcia amb la del Vallès, però també al Poblenou amb l'altra nova línia de ferrocarrils que preveu el document. D'aquesta nova línia que travessarà Collserola pel túnel d'Horta sabíem que tindrà l'estació de destí a l'actual Universitat Autònoma de Barcelona i que, per la part de Barcelona, el túnel sortirà a l'altura de les estacions de Valldaura i Canyelles, de l'L3 del metro. Es preveu en el traçat consensuat per l'Autoritat Metropolitana del Transport (ATM) que l'origen de la nova línia estigui al barri del Poblenou. En aquests moments, aquest projecte es troba en el tràmit d'obertura de pliques per part del govern català per tal d'adjudicar la redacció de l'estudi informatiu.

Nova línia interior de Montgat a Mataró

Pel que a la xarxa ferroviària de l'Estat a Catalunya, el document del govern català preveu la nova línia entre Montgat i Mataró per l'interior per evitar el corredor litoral que, durant les llevantades marines, obliga periòdicament a interrompre la circulació de trens. A més, la línia R1 de Rodalies tindria variants a Mataró i Badalona. Amb l'objectiu de fer possibles els trens semidirectes de la línia del Bages, es preveu una tercera via al tram entre Sabadell Sud i Cerdanyola del Vallès, així com els soterraments de les línies i la consegüent construcció de noves estacions a Sitges i Vilanova i la Geltrú. El pla també inclou la nova línia orbital ferroviària entre Vilanova i la Geltrú i Mataró a través del Vallès, que el ministeri de Foment ja va acceptar incloure al pla de rodalia, si bé no està previst executar-la fins més enllà del 2015.

El tramvia arribarà fins a Badalona

El tramvia és una de les apostes del nou pla d'infraestructures metropolitanes de transport públic col·lectiu. La principal novetat és el creixement per la banda del Besòs, de manera que la T4 es prolongarà des de Sant Adrià de Besòs fins al port de Badalona, amb tres parades i una llargada d'1,7 quilòmetres i la T6 sortirà per l'eix del riu fins al barri de Torribera de Santa Coloma de Gramenet. En aquest cas seran 11 parades i 4,8 km. El govern català i l'ATM beneeixen amb el PDI la connexió dels tramvies per la Diagonal. Nadal avisa que, encara que la consulta barcelonina de reforma de la Diagonal descarti l'opció, el pla la mantindrà en espera del dia que s'imposi a la ciutat una majoria favorable al projecte. Pels governs de la Generalitat i de l'Ajuntament, la connexió dels dos tramvies és una necessitat pel que fa al transport públic. Nadal considera que és el projecte que incrementarà més la demanda percentualment, fins a duplicar la capacitat actual. Ja coneguts també, hi ha els projectes de prolongació de la T1 de Cornellà fins a Sant Boi, de la T3 de Sant Feliu a Quatre Camins, de la T4 de la Ciutadella al World Trade Center, així com la línia de Montcada a la UAB.

25.00O milions d'inversió que CiU no es creu

El pla pressuposta totes les inversions que s'hauran de fer en nou anys en totes aquestes xarxes, i el resultat és una quantitat tan ambiciosa com 25.242 milions d'euros. La dada inclou els 7.000 milions d'obra ja licitada o adjudicada relativa al PDI 2001-2010, així com els 4.000 milions previstos per l'Estat en el pla de rodalia. Per CiU, el govern tripartit fa un exercici de «fantasia política» i recorda que, del pla de la darrera dècada, només se n'han executat 9.000. És la quantitat que reconeix el mateix govern català. Dels 13.000 milions que costaran totes les obres incloses al PDI 2001-2010 se n'han acabat per valor de 2.000 milions, 7.000 estan en execució i 3.920 resten pendents.

L'L3 del metro fins a Sant Feliu de Llobregat

Pel que fa al metro, el nou document preveu les prolongacions que ja es coneixien i que s'incloïen al Pacte Nacional d'Infraestructures. L'L3 s'allargarà des de Zona Universitària fins a Sant Feliu de Llobregat, en l'únic tram de projecte que ha quedat de l'L12 que havia projectat CiU al PDI 2001-2010. El govern tripartit ha decidit prolongar aquesta línia només fins a Sant Feliu, però, en canvi, la xarxa de Rodalies tindrà la nova línia de Castelldefels fins a Cornellà, que donarà servei a diversos municipis del Baix Llobregat i que, més endavant, entrarà fins a Zona Universitària. La línia 1 es prolonga per un costat des de l'hospital de Bellvitge fins al Prat de Llobregat i per l'altre des de Fondo a Badalona-Pompeu Fabra i l'L2 des del barri de Sant Antoni de Barcelona fins al Parc Logístic i des de Pep Ventura fins a Badalona.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.