Administracions

El govern aprova el pla territorial metropolità de Barcelona després de més de mig segle d'intents

Després de més de 60 anys de temptatives, el govern va aprovar ahir el pla territorial metropolità de Barcelona, un acord d'ordenació d'una àrea que comprèn fins a 164 municipis de l'Alt Penedès, el Baix Llobregat, el Barcelonès, el Garraf, el Maresme, el Vallès Occidental i el Vallès Oriental. Es tracta d'una superfície total de 3.236 quilòmetres quadrats: un 10% del territori català on viu el 70% de la població del país. El conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, va definir l'aprovació del pla com una «fita sense precedents» i va presumir que aquest govern haurà assolit un pacte que «durant més de 60 anys s'ha intentat i no s'ha aconseguit». Nadal també va voler destacar que el pacte s'ha elaborat mitjançant la participació directa i l'acord dels diferents ens territorials. El pla, que disposa d'una sèrie d'objectius que estructuren l'ordenació territorial de la regió metropolitana, pretén evitar la dispersió de la urbanització sobre aquesta àrea així com establir una zona d'espais oberts que garanteixin el patrimoni natural i agrari. Un dels punts més destacats del pacte és el que fa referència al transport i a les noves infraestructures de mobilitat de la regió. L'acord recull la creació de dues línies de rodalies, la Castelldefels-Cornellà-Barcelona i la línia orbital ferroviària, així com la construcció de la nova línia de FGC Barcelona-Vallès pel túnel d'Horta.

Malgrat que el pacte preveu també la construcció del quart cinturó, encara hi ha diferències entre els tres partits del govern sobre aquest polèmic projecte. El pla deixa en mans del Ministeri de Foment el traçat definitiu, tot esperant que l'administració de l'Estat publiqui la decisió sobre el tram entre Terrassa i Granollers, un anunci que s'espera per al segon semestre d'aquest any. A partir d'aleshores, la Generalitat podrà presentar al·legacions d'entre els traçats alternatius que defensen per separat els diferents partits de govern. En aquest sentit, el portaveu d'Infraestructures de CiU, Josep Rull, ha lamentat que «el quart cinturó torni a quedar bloquejat per les discrepàncies internes del tripartit».

LA FRASE

JOAQUIM NADAL
conseller de política territorial
«Durant més de 60 anys s'ha intentat l'acord i no s'ha aconseguit. És una fita sense precedents»
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.