Infraestructures

La Generalitat desencalla la creació de l'ens promotor de més rutes a l'aeroport

Ja té els estatuts a punt, i ha convocat els ajuntaments i Cambres de Reus i Tarragona el 16 de juny per segellar l'acord

La convocatòria per al dia 16 que ha fet arribar als implicats el Departament de Política Territorial i Obres Públiques –que ahir no va donar més detalls– posa dos punts sobre la taula. D'un cantó, parlar amb detall sobre el possible impacte a Reus que tindrà l'aterratge al Prat de la companyia de baix cost Ryanair a partir del setembre. De l'altre, aprovar la constitució de la nova societat promotora, tot i que sobre aquest punt ahir diferien les fonts consultades. Mentre el president del Patronat de Turisme, Joan Aregio, ho donava per fet en un viatge a Croàcia amb periodistes, el president de la Cambra de Tarragona, Albert Abelló, hi posava reserves. «No sé si es constituirà aquell dia –indicava– perquè, tot i que fa temps que se n'està parlant, encara no s'han establert els estatuts, i hi haurà d'haver un compromís de tots per posar-hi els diners necessaris.»

600.000 euros de capital

Els estatuts, de fet, ja els ha redactat la Generalitat en els darrers mesos, i fins i tot ja en va passar un esborrany a tots els actors implicats perquè hi donessin el vistiplau. D'entrada, tots estan d'acord a grans trets, si bé alguns, com la mateixa cambra tarragonina, hi han presentat algunes esmenes de les quals encara no coneixen la resposta. Una de les qüestions més espinoses que cal concretar, per exemple, serà el finançament del nou organisme. El govern havia establert, en principi, un capital de 600.000 euros a aportar en dues fases, de 300.000 cadascuna –de manera independent als pagaments que el territori ja ha acordat fer a Ryanair–, però queda pendent encara de definir com, quan i qui ha de fer les aportacions.

Com el comitè de rutes

Abelló lamenta que l'ens «arriba molt tard, perquè fa dos anys que se'n parla i ara que vénen eleccions el govern comença a treure trastos de l'armari», però creu que és indispensable «generar una estructura professional gestionada des del territori per donar vida a l'aeroport i buscar-hi més rutes i companyies», i encara més ara que Ryanair operarà des de Barcelona, un fet que obliga que el Camp de Tarragona s'hagi d'espavilar a buscar alternatives. Aquesta serà, precisament, la principal tasca que se li encomanarà al nou ens, que tindrà com a model el comitè de rutes que ja funciona a Barcelona des de principi del 2005, amb un raonable èxit, per buscar rutes i enllaços intercontinentals. Ara bé, aquest el formen representants de l'Ajuntament, la Generalitat, la Cambra de Barcelona i Aena, un ens que, si bé està al corrent de tot, no es preveu que s'integri al nou òrgan promotor reusenc.

L'Estat rebaixa les taxes aèries

Una de les funcions que encara no podrà assumir el nou òrgan promotor –en espera que arribi el traspàs de les competències de l'aeroport de Reus– és fixar les tarifes aèries, que centralitza Aena. L'ens estatal, precisament, ha fet públic que, segons la nova llei 9/2010, les taxes de ruta baixaran un 7,8% l'any vinent, i encara un altre 7,2% al 2012, unes rebaixes que permetran incentivar les companyies aèries amb un estalvi d'uns 125 milions d'euros. A més, la norma permetrà eliminar al 2013 el dèficit actual en la tarifa d'aproximació, que és d'uns 300 milions. Aena, de fet, confia que amb el pla d'austeritat que ha endegat pugui reduir el seu deute a partir del 2013, i entrar en beneficis al 2014.

Visita al Cesda

Mentre no es consuma la constitució del nou ens que promouen, els responsables de la Generalitat al Camp de Tarragona –el delegat, Xavier Sabaté, i el director dels serveis de Política Territorial, Joaquim Margalef– van visitar ahir les instal·lacions del Centre d'Estudis Superiors de l'Aviació (Cesda) vora l'aeroport, del qual van destacar la qualitat en un moment que està a punt de veure'n els estudis homologats com a títol universitari de pilot comercial. Sabaté i Margalef es van trobar amb els alumnes que treballen en el projecte Doradair, que pretén crear a Reus una companyia de vols regionals amb avions més petits.
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.