Societat

La UdG implantarà un sistema per compartir cotxe

S'ha fet una prova pilot amb cent participants i ara s'estendrà a tota la comunitat universitària

L'empresa Easy Innova ha desenvolupat un mètode innovador per posar en contacte els usuaris

Un sistema innovador de viatges compartits en cotxe anomenat E-hitchhiking (equivalent a fer dit electrònicament) ha superat la prova pilot que s'ha fet del març fins al novembre amb un centenar d'usuaris, i està previst que l'any vinent s'implanti a tota la comunitat de la Universitat de Girona (UdG), formada per unes 15.000 persones, entre les quals hi ha estudiants, professors i personal d'administració i de serveis.

El sistema de viatges compartits, impulsat per la UdG i desenvolupat per l'empresa Easy Innova (creada a partir d'una spinn-off de la universitat), ha aprofitat els dispositius mòbils i els de la web 2.0 per proporcionar dades en temps real de la situació dels usuaris i les seves rutes. L'objectiu ha estat que es pogués fer la petició d'una plaça de cotxe sense haver-la de reservar prèviament. Es tracta d'un sistema desenvolupat des de la UdG, pioner en les seves característiques.

El balanç dels resultats de la prova pilot, que es presentarà en un acte el dia 13 de desembre al Parc Científic i Tecnològic, és molt positiu, i per aquest motiu està previst estendre aquest sistema a tota la comunitat de la UdG a partir de l'any vinent, en un calendari encara per determinar, segons van explicar a aquest diari el responsable de l'Oficina verda de la UdG, Pep Juandó, i el director del projecte, Miquel Montaner.

En la prova pilot hi han participat usuaris provinents del parc, el campus de Montilivi i el campus del Barri Vell. Als participants se'ls ha proporcionat un mòbil amb GPS, però a partir que el projecte s'estengui a tota la UdG es podrà també fer ús del sistema des de qualsevol telèfon mòbil, per mitjà dels missatges. Un altre canvi que es vol introduir és el fet que una persona que concreti el viatge d'anada tingui també concretat prèviament el de tornada, ja que fins ara això es feia de manera separada.

Beneficis

Els impulsors del projecte destaquen els beneficis que suposa compartir un únic cotxe amb altres usuaris que fan trajectes semblants, tant en l'aspecte individual, per l'estalvi de combustible, com en el social, perquè ajuda a descongestionar el trànsit i a reduir les emissions de gasos contaminants. Des del març fins al novembre, el centenar d'usuaris que han participat en la prova pilot han compartit uns 2.600 viatges, amb 2,11 ocupants per vehicle, i es calcula que això ha suposat una reducció per sobre de les vuit tones de CO2. Quan s'estengui el projecte s'intentarà incrementar la mitjana d'ocupació per vehicle. “El més important és crear una comunitat en xarxa que tingui destinacions comunes i que el cotxe compartit serveixi de complement al transport públic”, destaca Juandó.

LA XIFRA

2.600
viatges
compartits des del mes de març fins al novembre, en la prova pilot que s'ha fet a la UdG.
2,11
ocupants
de mitjana per vehicle, una xifra que es vol mirar de fer créixer quan s'estengui la iniciativa a la UdG.
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.