Antoni Viñas i Tarrés

CAPELLÀ I EX-MISSIONER A DIVERSOS PAÏSOS AMERICANS CAPELLÀ I EX-MISSIONER PER DIVERSOS PAÏSOS AMERICANS

«Ser missioner enganxa, però t'enyores»

Rector de Sant Miquel de Fluvià i Sant Mori des del 1999, mossèn Antoni Viñas ha estat un missioner actiu entre el setembre del 1966 i el novembre del 1998, a Colòmbia, Guatemala, els Estats Units, Costa Rica i Hondures, sempre dedicat a la pastoral familiar, menys al Bisbat de Girona

Nascut a Girona el 4 de gener del 1932, Antoni Viñas i Tarrés és el petit d'una família de cinc germans. Va ingressar al seminari l'any 1943 i va ser ordenat capellà el 8 de juliol del 1956. Barrina i llegeix teologia i sagrades escriptures tot el sant dia. Escriu o transcriu els seus pensaments en una màquina d'escriure. Després en fa fotocòpies i les reparteix. Diu que l'ordinador el desborda i que no es veu amb cor d'aprendre a fer-lo anar. Va ser a Hondures de finals del 1996 a finals del 1998. «M'ho va demanar a Costa Rica el bisbe Pere Casaldàliga, un home extraordinari.»
Paternitat responsable
La finalitat primera del matrimoni és l'amor i no la procreació. Han de tenir els fills que vulguin
El Bisbat de Girona
És una diòcesi tancada, amb una actitud petulant que ha fet apartar la gent de l'Església
Hondures
És un país violent, amb molta corrupció, tant d'esquerres com de dretes, però hi ha bona gent

No sol portar collet, tret dels dies de funció. Se l'ha posat per quedar bé a la foto; per això també s'ha posat l'americana, a la solapa de la qual porta un pin de l'Esperit Sant, de Guatemala. Ens rep a casa seva, un pis consagrat totalment a la Mare de Déu. A la façana, un seu besavi hi va fer posar un conjunt ceràmic amb la imatge de la Immaculada Concepció. Va ser un missioner actiu entre el setembre del 1966 i el novembre del 1998: Colòmbia, Guatemala, els Estats Units (a Nova York), Costa Rica i Hondures, en una època convulsa com l'actual, però més sagnant. El 15 d'octubre del 1999 va ser nomenat rector de Sant Miquel de Fluvià i Sant Mori. El 17 de maig del 2009 va ser notícia, arran d'un sermó en què va criticar els polítics i els seus sous, la corrupció, la seguretat social, la llei de l'avortament i l'eutanàsia.

–Us va la marxa!?
–«Em diuen que sóc un buscafresses, però els meus amics em tenen per un lluitador nat. Vull tenir sempre la fortalesa de dir la veritat. On veig una injustícia, m'hi tiro de caps, sense paracaigudes per defensar l'innocent. I això m'ha causat problemes.»
–Aquí i a l'altre costat?
–«Vaig trobar uns nord-americans, i ens ho vam passar la mar de bé parlant. M'és més fàcil parlar amb estrangers que amb capellans d'aquí.»
–Per això us vau fer missioner?
–«Al seminari ja tenia inquietud missionera.»
–Hi vau anar per ser missioner?
–«Quan vaig entrar al seminari no sabia ben bé per què hi havia anat. Quan hi vaig anar, un company em va dir que el doctor Damià Estela, rector del seminari, em preguntaria per què volia ser capellà. Quan li vaig dir que diria que no ho sabia, em va recomanar que li digués que era per salvar ànimes. Ho vaig fer així, i el vaig fer feliç. Però jo no ho sabia...»
–I quan ho vau tenir clar?
–«Al final del seminari tenia més consciència, però al llarg de la meva vida ho he anat descobrint.»
–Però si no ho sabíeu, per què hi vau anar?
–«Sents una crida d'algú que et diu: ‘Segueix-me.' Era per devoció mariana.»
–Volia saber per què heu estat missioner.
–«La inquietud missionera, la vaig tenir amb 14 anys, quan em van operar d'un pulmó; me'n falta un tros per causa d'una tuberculosi. També em falten quatre costelles; suposo que en la resurrecció ja hi seran totes. Abans d'ordenar-me, vaig demanar al bisbe per anar a Banyoles, a la Casa Missió. Em van acceptar un any de noviciat. Primer, però, vaig haver de ser vicari a Arbúcies, a Sant Pere de Figueres i al Mercadal de Girona. Fins al 1960 no vaig entrar a la Casa Missió. Primer vaig voltar pel bisbat, de pare predicador.»
– Se'n fa, de missió, al bisbat?
–«Ha canviat la cosa. I l'any 1966 vaig anar a Bogotà en nom de Casa Missió. Va ser l'esclat. Allà vaig ser amb Minuto de Dios i a l'equip del XXXIX Congrés Eucarístic Internacional de Bogotà, on vaig ser com a fotògraf enviat especial de Presència.»
–Minuto de Dios?
–«És una organització, com Càritas, fundada pel pare García Herreros, un sant. Ell parlava cada dia un minut a la ràdio i després a la tele. Va fundar un barri i cada any organitza el banquet del milió, en què gent rica paga un dineral per un plat de sopa i pa; s'enduen el plat de record del sopar benèfic; en tinc un a casa.»
(M'ensenya aquest plat fondo.)
–Allà vau començar a treballar a la pastoral de la família.
–«I amb Alfonso López Trujillo, mort el 2008, quan era capellà; ell acabava d'arribar de Roma; després va ser bisbe auxiliar de Bogotà, arquebisbe de Medellín, cardenal i president del Pontifici Consell per a la Família. Quan ja era a dalt de tot, li vaig enviar, el 1977, la meva tesi sobre la família: Análisis crítico de un movimiento de apostolado familiar a la luz del amor en la familia, presentada a la Universitat Francisco Marroquín, de Guatemala.»
–I?
–«El vaig conèixer com un home obert, avançat i preparat, però res. De cop va fer un gir retrògrad i no em va respondre. Mai. Ni ell ni ningú. I això que la tesi la vaig dedicar a monsenyor Jaume Camprodon.»
–Per què?
–«Em penso que no l'ha llegit. I això que qüestiona l'Humanae Vitae i, en la segona edició, Familiaris Consortio, en el sentit que si hi va haver el Concili Vaticà II no feia cap falta que Pau VI fes una encíclica. Parlo de la paternitat responsable, que qüestiona l'Humanae Vitae
–Què voleu dir?
–«Que facis servir el cap. Abans, la finalitat primària del matrimoni era la procreació, i no és això, perquè el més important és l'amor. L'amor conjugal és sa i necessari; els pares han de decidir quants fills volen, poden o han de tenir. Impedir la concepció pot ser un desordre, però no sempre és culpable. És millor això que l'avortament. El Vaticà II diu que la interrupció de la vida íntima conjugal posa en perill la fidelitat i el bé dels fills. Pau VI no hauria d'haver tocat res. Ell va patir-hi molt i ens va fer patir a tots.»
–Va ser bon Papa?
–«Sí, perquè va continuar l'esperit de Joan XXIII, que va fer un gir copernicà a l'Església. Pel seu temperament, Pau VI mai no l'hauria començat; Pau VI va ser capaç d'acabar-lo. Joan XXIII va obrir portes i finestres. Però tal com va dir el cardenal Albareda, monjo de Montserrat i que va ser prefecte de la Biblioteca Vaticana, han obert finestres i portes, però la cúria n'ha canviat els panys.»
–I Joan Pau II?
–«Tinc un llibre de Rouco Varela que el considera el gran innovador de l'Església des de la Reforma. Al contrari, penso que va fer la involució en moltes coses: la reforma del Concili Vaticà II ha quedat a mig fer...»
–Un involucionista?
–«Fets: Joan XXIII propugna una Església oberta i dinàmica, en què primer és el poble de Déu. El Vaticà segon vol tornar a les fonts i posar-les al dia: Salvar tothom. En canvi, el nou catecisme, de Joan Pau II, és involucionista en moltes coses: parla de confessar tots els pecats mortals i ho imposa com una cosa essencial: això és Concili de Trento. Jo mai no he torturat a ningú perquè em faci una declaració detallada, ni específica, ni numèrica. El pare del fill pròdig no li va preguntar res. És el germà gran, que li retreu: ‘Aquest teu fill s'ha petejat la fortuna amb prostitutes'; és un home amb el full de serveis net, però no estima. No ens comportem la majoria com el germà gran, en comptes d'estimar i rehabilitar com el pare acollidor? El penediment és essencial, tant com la generositat de perdonar i de ressuscitar el penedit.»
–La confessió és antiquada?
–«Sí. No m'agrada la paraula confessió; el mot mai no surt al Vaticà II: hi surt penitència. M'interessa el que diu el Nou Testament: reconcilieu-vos amb Déu, amb nosaltres i amb els altres.»
–S'haurien de cremar els confessionaris?
–«Sí i no. Hi ha un ministeri de perdonar; els humans necessitem ser escoltats. Els que ara tenen feina són els psicòlegs, i cobren i no perdonen. És molt gratificant sentir algú que et digui: ‘Vés, estàs en pau i perdonat.' L'absolució és d'una riquesa extraordinària.»
–S'enyoren, els missioners?
– «Sentir el Virolai o L'emigrant quan ets missioner et fa venir la pell de gallina. Ara bé, t'has d'integrar, encarnar amb la comunitat acollidora, però a l'arrel no hi renuncies mai. Com Casaldàliga, sempre he pensat en català. Arreu deia que era català, però jo em sentia amb ells i com ells. Em parlaven de la madre patria i jo els deia que la meva pàtria era Colòmbia.»
–Per què en vau tornar?
–«Perquè tocava. El 1968 ja torno a ser a la Casa Missió de Banyoles, i el doctor Jubany em va enviar de vicari a Llagostera. Tenia ganes de marxar un altre cop, i el bisbe no em donava el permís. Ser missioner enganxa, i veus un altre món i unes perspectives de servei que aquí no tens.»
– No us agrada aquesta diòcesi?
–«Aleshores era tancada, i no m'hi sentia bé.»
–I ara?
–«Tampoc. El Bisbat no fa res per salvar els matrimonis en crisi o en conflictes. El Bisbat de Girona m'hauria d'haver deixat treballar la pastoral familiar. L'actitud petulant del bisbat de Girona ha fet apartar molta gent de l'Església, malgrat que hi ha molt bons capellans.»
–I el bisbe Francesc Pardo, què hi diu?
–«Sento que no m'ha escoltat. Em va dir que la pastoral familiar aquí i a Barcelona és morta. Vaig pensar, doncs, que l'enterrin, si és morta, tot i que crec que està en coma, per la qual cosa cal reanimar-la. Li vaig demanar de fer treballs pel meu compte, i em va dir que podia fer-ho. Saps què em va doldre, del bisbe d'ara? Que en una reunió de l'arxiprestat de l'Alt Empordà digués que el Bisbat de Girona té mala fama a Roma.»
–Jo també ho he sentit; diuen que per causa dels cattivi, els malvats, del Fòrum Joan Alsina. En formeu part?
–«No. Una vegada em van convidar a una reunió.»
–Pensava que éreu de la mateixa corda?
–«No en sóc pas membre. Vaig acceptar d'anar a la reunió perquè les qüestions socials i de llibertat d'expressió m'interessen. M'han desenganyat molt: quan vaig demanar la paraula, em van exigir que fos breu, i encara no havia començat a xerrar! El diàleg és molt important. A més, els veig tristos i desil·lusionats, i algun de ressentit.»
–Voldria saber què en penseu, dels vostres bisbes.
–«El bisbe Carles Soler sempre em va tractar bé. El doctor Jaume Camprodon era un mestre de la ploma i un bon literat. El doctor Jubany era intel·lectual i molt ben preparat. El bisbe Cartañà era amic del meu pare, va ser a Sant Sebastià i van estar-s'hi del 1937 al 1939. Ell em va ordenar i li estic agraït del catecisme en català, en contra de les ordres del governador, i que no posés impediments perquè jo entrés a Casa Missió.»
–Sent missioner vau estar mai en perill?
–«Més d'una vegada; un cop que l'avió que no podia aterrar a la selva. Durant el terratrèmol de Guatemala del 1976; a Colòmbia, el 1967, en què vaig perdre i m'ofegava perquè estava a molta alçada, i vaig viure l'huracà Mitch, pocs dies abans de tornar d'Hondures. La vegada que vaig tenir més perill de mort va ser el 30 de novembre del 2008 a la variant de Sant Daniel. Em vaig adormir, i gairebé em mato. Sinistre total. Vaig veure que el senyor em cridava perquè m'estava aburgesant.»
–Hondures és notícia.
–«Hondures és un país violent; la gent de posició alta ha de tenir guardaespatlles. Els pares han d'acompanyar els fills perquè no els segrestin. Políticament, hi ha molta corrupció, tant de dretes com d'esquerres, però hi ha molt bona gent, que treballa molt. Pels carrers has de vigilar una mica. Hi havia molts de trets, t'havies de cuidar.»
–Arreu era així?
–«Sí, tret de Costa Rica: És la Suïssa d'Amèrica. Als Estats Units, Déu n'hi do; allà hi vaig viure la discriminació contra els hispans.»
–Quina va ser la vostra missió?
–«La meva preocupació era servir. A Hondures, per exemple, visitava l'hospital dos cops per setmana... Sempre m'he dedicat a la pastoral familiar, menys a casa meva. El doctor Josep Maria Marquès ja ho va escriure en una ocasió a El Punt: era i és l'assignatura pendent del Bisbat de Girona.»
–Per què vau tornar i us heu quedat?
–«El 1981, perquè havia fet prou campanya i tenia la mare gran. Un cop morta, me'n torno a anar a Amèrica. Torno el 1998, perquè ja sóc gran i no estic bé de salut, i en comptes de fer servei és una càrrega.»
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.