Una treballadora d'un hotel de Salou denuncia que el seu cap li prohibeix parlar en català

La direcció va manifestar ahir que desconeixia els fets, que va qualificar de «greus»

Un coartament d'un dret essencial com és el d'expressar-se en la seva llengua és el que critica que ha patit en l'àmbit laboral Esther Peropadre, una jove de 26 anys que habitualment resideix a Palma, però que fa quinze dies va començar a treballar de cara al públic com a animadora en un hotel de Salou. Segons va insistir ahir la denunciant, les seves queixes no van encarades a la direcció de l'establiment, sinó contra el cap de l'empresa que s'encarrega de l'animació, la qual està subcontractada per part de l'hotel (H10 Salauris Palace). En aquest sentit, Peropadre afirma que ja el primer dia que va començar en la feina es va sentir «discriminada»: «El meu cap em va demanar quins idiomes coneixia. Jo li vaig dir que la meva primera llengua era el català, però que també parlava castellà, anglès i una mica de francès; i ell em va respondre textualment que no podia expressar-me en català, perquè no era una llengua.»

Més endavant, declara que va viure, presumptament, un altre incident de característiques semblants a l'anterior a principi de la setmana passada, quan va anar a fer activitats amb la mainada a prop de la piscina. «Moltes vegades desenvolupem els jocs dins d'una aula. Com que aquell dia vam sortir a l'exterior, vaig pensar que potser hi havia nens que no sabien on estàvem, i vaig penjar un cartell a la porta de la classe de manualitats que informava d'on ens havíem dirigit, i que vaig escriure en català, en castellà i en anglès. El més sorprenent, però, va succeir quan vaig acabar la meva jornada laboral, ja que el meu cap va parlar novament amb mi, i em va alertar que no havia d'haver deixat el missatge en català.» Tot i aquestes suposades advertències, Peropadre en cap de les ocasions va deixar de parlar en català, en considerar «indignant» que li pretenguessin «restringir per tots els mitjans» els seus drets –tot i els intents, ahir aquest diari no va poder contactar amb el responsable d'animació.

El director de l'hotel va confirmar que no coneixia els fets, dels quals es va assabentar ahir a la tarda. Tan bon punt li va arribar la problemàtica, però, va decidir actuar amb rapidesa, i es va reunir amb les dues parts en conflicte: «A l'hotel, sempre que podem, atenem els clients en la seva llengua. A part, aquest any és el que més catalans tenim contractats. Per això, si les advertències de no parlar el català són certes, des de la direcció les desaprovem totalment i les lamentem.» Amb tot, després de la trobada, el director va treure importància a l'assumpte tot manifestant que s'ha tractat d'uns «fets puntuals» i que en el rerefons de tot plegat «hi ha hagut un conflicte de caràcter personal».

Estudi del cas a CCOO

La suposada víctima d'aquesta discriminació lingüística en la feina, Esther Peropadre, va recalcar ahir que està agraïda a la direcció de l'hotel perquè, tot i que no els havia traslladat personalment que el seu cap li impedia fer ús del català durant les tasques que feia d'animació, es van definir de la seva part tan bon punt li van arribar veus de la situació. Tot i el suport, però, no podrà continuar desenvolupant aquest treball perquè estava en període de pràctiques, i ahir li van comunicar que no l'havia passat. Amb independència d'això, va avançar que avui portarà el cas a CCOO per estudiar-lo, i valorar si ho denuncia judicialment.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.