el lector escriu

No ho entenen, o no poden?

Amb l'article del professor Josep Brugada, de l'IES d'Amer, Un any de llengua i literatura catalana al batxillerat (El Punt, 28 de juliol) només puc estar-hi d'acord. M'entusiasma aquest fragment: «L'estossinada ha estat total. Una cosa mai vista ni experimentada en els anys darrers de la democràcia.» Estossinada és «matança col·lectiva». I és que l'espifiada dels plans d'estudi del Departament d'Educació en relació al batxillerat és evident: suposa una «fallida completa» amb el perill d'una difícil reversibilitat si no es fa el que cal, ben fet i aviat. El problema no és formular-los les preguntes intel·ligents que proposa en Brugada ni tan sols intentar argumentar-los-ho. No és pas que no ho entenguin (oi tant que ho entenen!!) Ja saben que les humanitats són objecte d'un carnatge als nostres IES. El que succeeix és que no tenen el coratge de posar-hi remei aviat (volen esperar..., però no se sap què o qui!!)

La filosofia n'és una altra víctima. I tot plegat perquè volen fer alguna matèria de 4 hores i per haver cedit irresponsablement a la pressió d'algunes escoles o facultats universitàries tècniques. En cap país avançat no s'atorga a matèries clau per a la formació humana dels futurs universitaris la misèria de 2 hores a la setmana: ni per a filosofia, ni per a cap matèria troncal. Tampoc per a la literatura catalana i castellana. L'única cosa en la qual dono la raó al departament és que caldria haver après més llengua catalana a l'ESO. Però això també és –ironies de la vida– responsabilitat del seu departament! A veure si tenen la força i la integritat per tornar a posar ordre en la dotació horària lectiva de la llengua i la filosofia.