El cobriment de les vies a Sants costarà 32 milions i no s'enllestirà del tot fins al 2013

L'Ajuntament i Foment encara estan negociant com es repartiran el cost d'unes obres que ja començaran aquest estiu

És un projecte que ja hauria d'estar enllestit però, igual que ha passat amb l'arribada de l'alta velocitat a Barcelona, s'ha anat endarrerint de manera reiterada. Ara, però, i gràcies a una aportació del pla de Zapatero de més de 5,5 milions d'euros, l'obra podrà arrencar aquest mateix estiu tot i que encara hi ha feina de despatx per fer. Concretament, Foment i l'Ajuntament han de tancar el conveni per acordar quina part posa cadascú dels 32 milions d'euros amb què s'ha pressupostat el conjunt de l'actuació. Ara, però, ja no hi ha marxa enrere possible. «És un projecte molt important, ja que on ara hi ha vies hi posarem espai públic», resumia ahir el tinent d'alcalde de Promoció Econòmica, Jordi William Carnes, després que el projecte fos aprovat per la comissió de govern.

Per la seva banda, la regidora de Sants-Montjuïc, Imma Moraleda, remarcava que el cobriment ajudarà a tancar «la ferida quant a connexió que hi ha entre Sants i la Bordeta».

El corredor ferroviari que es recobrirà va des de l'altura de Riera Blanca fins als voltants de la plaça de Sants. La primera fase de les obres, la que ara començarà, preveu bàsicament construir el que serà l'esquelet d'aquest gran calaix, que en alguns trams tindrà una alçària intimidatòria. El 2011 ha d'estar fet, per poder començar la urbanització de la superfície. Aquí és on es guanyarà una nova rambla, de 700 metres de longitud i 57.000 m² d'extensió –21.500 dels quals correspondran a la cobertura del parc de vies–, que tindrà zones verdes i espais per a vianants, així com diverses escales mecàniques, rampes o ascensors per poder travessar-la. Aquesta fase de les obres, que serà l'última, no estarà tancada abans de finals del 2013.

Malgrat que el projecte no fa el pes a una part del teixit associatiu de Sants, que entre altres aspectes critica el fort impacte visual en alçària que tindrà el calaix, ajudarà a corregir les molèsties sonores que té el corredor ferroviari sobre l'entorn. I és que el cobriment reduirà de 73 decibels a 63 el soroll que provoca el pas dels trens durant el dia, i de 63 a 53 a la nit. «Aquesta serà una millora importantíssima», reblava ahir la regidora del districte.

Treva nocturna

Les obres per fer arribar el TAV a l'estació de Sants han suposat una factura costosa per al barri. A la incomunicació i les molèsties inherents a mesos i mesos de feina, s'hi ha d'afegir el fet que una part d'aquests treballs es van haver de fer de nit per no perdre pistonada. Amb la construcció del cobriment de les vies, però, això no passarà. A excepció de casos molt puntuals, només es treballarà de dia. Ara bé, això no implica que sigui una obra d'enginyeria fàcil. L'agost del 2011, i amb l'estructura del calaix ja acabada, caldrà fer un tall puntual del trànsit ferroviari que s'aprofitarà per canviar l'actual catenària flexible per una de rígida. En aquest moment és quan es col·locarà la coberta pròpiament dita i s'enderrocaran 30 metres del tram d'entrada a l'estació de Sants. Tot plegat obligarà a afinar, i molt, el pla de treball, ja que per exemple s'haurà d'habilitar una flota de transport públic que compensi la tallada del servei de tren. Amb aquest panorama, el PP ja ha demanat que s'obri una oficina municipal per assessorar els veïns afectats.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.