La modificació de la llei de trànsit revisa el permís per punts i fixa el preu de les multes

Els conductors hauran de tenir l'assegurança al dia per passar la ITV i perdran tres punts si manipulen el GPS mentre circulen

L'endemà que es publiqués la llei al Butlletí Oficial de l'Estat ja van entrar en vigor aquelles modificacions que beneficiaven els conductors. Al novembre, gairebé quatre anys més tard que entrés en funcionament el permís per punts, es van suprimir set infraccions que suposaven la pèrdua de crèdits del carnet, com ara parar o estacionar en un carril bus, en un revolt o un canvi de rasant i circular de nit amb els llums apagats. A partir de demà es desplegarà la resta de la llei, la que afecta de ple els conductors infractors i la que pretén agilitar el procés sancionador, que fins ara podia arribar a allargar-se dos anys.

Els inhibidors de radars

Entre les infraccions noves, molt greus, que inclou la llei, hi ha la de l'ús d'inhibidors de radars –els aparells que anul·len la freqüència dels cinemòmetres, no els que els detecten–. Els conductors que en duguin un d'instal·lat al vehicle podran ser sancionats amb 6.000 euros. En aquest cas, la llei va més enllà i també multarà els tallers mecànics que instal·lin aquests aparells als vehicles, amb multes que oscil·laran entre 3.000 i 20.000 euros.

Identificar el conductor

Si el titular del vehicle es nega a identificar el conductor que ha comès la infracció serà castigat amb més duresa. La multa serà del doble del previst, en cas que es tracti d'una infracció lleu, i tres vegades més elevada de l'estipulada quan es tracti d'una sanció greu o molt greu. A més, el titular del vehicle estarà obligat a comunicar qui és el conductor habitual del vehicle, en cas que no sigui ell mateix. Això afectarà de ple les empreses que lloguen vehicles a llarg termini que, a partir del 25 de novembre d'enguany, hauran de comunicar al registre de vehicles qui és el conductor habitual del cotxe.

Marge d'error

La llei inclourà per primer cop el marge d'error dels radars, que oscil·la, segons el cinemòmetre, entre el 3 i el 10% del límit de velocitat. Per tant, s'ha rectificat l'article, polèmic, que en un primer moment preveia multar amb 100 euros els conductors que sobrepassessin 1 km/h del límit de velocitat de la carretera. Per autopista, es començarà a multar a partir dels 133 km/h i es perdran punts quan se superin els 150 km/h. A més, la llei especifica que en aquelles autopistes i autovies en què la velocitat màxima és de 80 km/h, com és el cas de l'àrea metropolitana de Barcelona, els conductors començaran a perdre punts a partir dels 130 km/h. Una altra modificació que s'ha rectificat respecte a la primera proposta de llei és que la grua es continuarà emportant els vehicles aparcats a la zona blava.

Permís per punts

Els canvis de la llei simplifiquen les infraccions que comporten la pèrdua de punts del carnet de conduir. A partir d'ara les conductes greus o molt greus que fan perdre punts al conductor són 20 (vegeu el gràfic) i també s'han ampliat de 4 a 6 els crèdits que un conductor pot recuperar després d'haver superat el curs de recuperació de punts. Un altre canvi és que retiraran tres punts del carnet a aquells conductors que facin servir el GPS mentre condueixen.

Recaptació reinvertida

Els canvis de la llei també fixen que la recaptació de les infraccions es destini íntegrament a millores en matèria de seguretat viària per prevenir accidents i ajudar les víctimes de la sinistralitat viària. Per primera vegada, en aquest sentit, la llei preveu la creació d'un registre de víctimes d'accidents de trànsit d'àmbit estatal.

L'assegurança per a la ITV

Una altra modificació que tindrà la llei nova del trànsit és que només podran passar la ITV els vehicles que tinguin l'assegurança obligatòria al corrent de pagament.

Vehicle immobilitzat

El vehicle quedarà immobilitzat quan no tingui el permís de circulació, quan tingui deficiències que comportin un risc per a la seguretat viària, quan no disposi de l'assegurança obligatòria i quan tingui instal·lats inhibidors de radars, entre altres supòsits. Per tant, immobilitzaran el vehicle als conductors que es neguin a fer la prova d'alcoholèmia i també els motoristes que no portin el casc posat.

Preu fix, segons la gravetat

La llei nova estableix que les multes tinguin un preu fix en funció de la gravetat de la infracció. Les sancions queden dividides en molt greus –500 euros, excepte les que fan referència a l'excés de velocitat–, greus –200 euros– i lleus –100 euros–. Fins ara les multes eren variables: les greus oscil·laven entre 301 i 600 euros, les greus variaven entre 91 i 300 euros i les lleus, fins a 90 euros. A més, la sanció serà la mateixa a tot l'Estat espanyol perquè no hi hagi greuges comparatius entre territoris o municipis. Per exemple, fins ara, si s'enxampava un conductor circulant i parlant pel telèfon mòbil es podia castigar amb 91 euros o fins a 300 euros en funció de la policia local que l'enxampés. La llei, a més, inclou més infraccions greus, com ara manipular el GPS mentre es condueix i més infraccions molt greus, com ara no senyalitzar correctament les obres o bé dur a terme les obres sense tenir l'autorització corresponent, així com dur un inhibidor de radar instal·lat.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.