Els accessos al Tibidabo, col·lapsats

Els veïns es queixen de la dificultat d'accedir als seus habitatges per les cues de cotxes que van al parc d'atraccions

Els problemes que tenen els veïns del Cim del Tibidabo per accedir als seus habitatges o al temple del Sagrat Cor que hi ha a dalt de la muntanya –a tocar del parc d'atraccions– s'han debatut en moltes audiències públiques de Sarrià-Sant Gervasi, però les solucions proposades pel districte no satisfan els representants veïnals. El consistori «ha pacificat l'Arrabassada des de la rotonda que va de Vallvidrera a la plaça del Tibidabo, cosa que representa molt més un desavantatge que una millora pel que fa a l'accés al barri i al temple», assenyala la vicepresidenta de l'Associació del Cim del Tibidabo, Marta Ruiz. Tot i les últimes millores, els veïns continuen patint les aglomeracions de cotxes que es formen a la carretera de l'Arrabassada quan el parc d'atraccions és obert. Ahir no va ser cap excepció. A les dotze del migdia, les cues de vehicles que esperaven per poder entrar als pàrquings de Collserola o del Cim col·lapsaven la carretera. Moltes famílies optaven, mentre el conductor feia la cua per accedir a l'aparcament, arribar fins al parc caminant.

Per evitar aquestes situacions, que segons els veïns coarten la seva mobilitat, l'Associació del Cim del Tibidabo ha proposat al districte diverses solucions, com ara que els dos pàrquings no donin servei només als visitants del parc d'atraccions, sinó que «siguin un equipament públic, automatitzat i obert les 24 hores del dia». En el cas que el districte no pugui satisfer aquesta demanda dels veïns, aquests es conformarien amb el fet que els aparcaments ampliessin l'horari en què estan oberts, com a mínim dues hores abans que s'obri el parc, per intentar apaivagar les aglomeracions que es formen a l'Arrabassada. Els veïns recorden que l'accés a aquests aparcaments és la via natural per arribar al barri. Paral·lelament, l'associació de veïns també aposta per habilitar, només per a ells, un camí paral·lel al terreny de la Torre de Collserola que va fins a Vallvidrera. Totes aquestes millores s'haurien d'acompanyar d'un increment dels efectius «dels Mossos d'Esquadra o de la Guàrdia Urbana per evitar les aglomeracions».

D'altra banda, Ruiz critica que les obres fetes fins ara per l'Ajuntament no han tingut en compte l'entorn de la muntanya. Posa com a exemple les taquilles de formigó a l'entrada del parc, les pilones d'acer que protegeixen la zona, el disseny de les noves tanques perimetrals del pàrquing i l'enllumenat del tram Florida-temple del Tibidabo, com també la il·luminació de les places d'aparcament. «Han volgut urbanitzar els accessos del parc com si es tractés del carrer Balmes», concloïa Ruiz.

Millorar la mobilitat amb més transport públic

L'Associació de Veïns del Cim del Tibidabo tenen clar que per disminuir els problemes de mobilitat que hi ha a la zona s'ha d'incrementar l'oferta de transport públic. Una de les millores que, a parer de l'entitat veïnal, es podrien produir amb més celeritat consistiria a integrar el funicular del Tibidabo –que depèn del parc d'atraccions– a la xarxa de transports metropolitans, amb uns horaris i una tarifa semblants als que té el funicular de Vallvidrera. Si, ara per ara, algun veí del cim vol utilitzar aquest mitjà de transport, ha de pagar 4 euros pel bitllet per pujar i baixar. Vaticinen que «fins que això no s'aconsegueixi, cap de les mesures per dissuadir de pujar amb transport privat a la muntanya funcionarà». També demanen que hi hagi un bus llançadora des de la plaça Kennedy fins a la Doctor Andreu. Pel que fa al transport públic que ja està en funcionament, proposen ampliar la freqüència i la capacitat del bus del barri 111, quan el parc d'atraccions estigui obert. Per acabar, demanen que s'implanti de manera permanent el servei de bus llançadora que uneix el cim amb la Vall d'Hebron.

El Pacte per Vallvidrera manté els veïns a l'expectativa

El govern del districte de Sarrià-Sant Gervasi, juntament amb els partits de l'oposició, així com entitats veïnals i de comerciants, van constituir el Pacte per Vallvidrera, el Tibidabo i les Planes, el 10 de maig passat. En la primera reunió es va estipular quins serien els cinc grups de treball: de serveis i equipaments; d'urbanisme, habitatge i parc natural; de mercat, empresa i actuació; de prevenció i seguretat i, per acabar, de participació. En cada un d'aquests grups hi treballaran braç a braç representants dels diferents partits polítics i també d'entitats.

El regidor de CiU, Carles Esquerra, recorda que «a diferència del que s'acordi en els consells de barri, el Pacte de Vallvidrera, el Tibidabo i les Planes haurà de ser votat en el ple del districte, abans del 31 de desembre d'aquest any». D'aquesta manera, es vol validar un document que ha d'establir les actuacions que s'hauran de fer en aquests barris en els propers deu anys. Esquerra es mostra esperançat que en la propera reunió que hi haurà, la setmana vinent, «es podrà començar a posar fil a l'agulla en alguns temes».

El portaveu de l'Associació de Veïns Mont d'Orsà, Francesc Comulada, opina que «ja s'hauria d'estar treballant més intensament». Paral·lelament a les reunions del pacte, Comulada espera que el districte doni algunes solucions als problemes que tenen en aquests barris, com per exemple el d'aparcament. «Estem a l'expectativa. La regidora del districte, Sara Jaurrieta, va ser present durant la reunió de constitució del pacte, però ha estat incapaç d'asseure's amb nosaltres després de la consulta que el 13 de març vam fer entre els veïns de Vallvidrera en què se'ls demanava si es volien independitzar de Barcelona.» El portaveu de l'Associació de Veïns del Mont d'Orsà apunta que aquella vegada «es va aconseguir una participació del 40%, molt per damunt del que es va aconseguir preguntant per la Diagonal, i una àmplia majoria va afirmar que es volia separar de Barcelona».

Qui tampoc té gaires esperances en aquest pla és l'Associació de Veïns del Cim del Tibidabo; la seva vicepresidenta, Marta Ruiz, considera: «És més del mateix. Ens donaran petites concessions, però no solucionaran els problemes.»

En canvi, la regidora de Sarrià-Sant Gervasi, Sara Jaurrieta, fa una valoració «molt positiva» de la primera reunió, ja que va servir per «posar les bases, juntament amb les entitats, de la feina futura que s'haurà de fer conjuntament, com també per estructurar-la. A partir d'ara s'obren uns mesos intensos de treball».

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.