Medi ambient

La contraportada

Rebel·lió a bord

La innovació assalta el sector nàutic, i la Fundació Mar i l'empresa Innovanautic presenten un vaixell que funciona amb bateria elèctrica i energies renovables

Aquests últims dies s'ha repetit que el Saló de l'Automòbil de Barcelona té un pavelló dedicat exclusivament als cotxes elèctrics. No és cap novetat dir que aquesta és una de les principals sortides de futur per a la indústria automobilística. El que no és tan obvi és que el sector nàutic avanci també en aquest sentit i promogui el canvi dels combustibles fòssils cap a les energies netes. L'empresa Innovanautic, de Reus, ha ideat un sistema que permet fer funcionar una embarcació recreativa –en el seu cas, un veler– només amb bateries elèctriques, i amb l'ajuda de l'energia eòlica i solar en cas de necessitat. Aquest projecte va començar fa tres anys, i el vaixell El Ferreret està recorrent la costa catalana per mostrar-ne el resultat. Dissabte van ser a l'Estartit, i ahir al port nàutic de Sant Feliu de Guíxols va rebre la visita de desenes d'alumnes. La Fundació Mar, amb seu a Begur, ha engegat amb el suport de l'obra social d'Unnim aquesta ruta per demostrar que “una navegació silenciosa i lliure de CO2 és possible”.

El silenci és una de les principals virtuts del veler. Quan el patró Joan Carles López engegava el motor, la fressa era gairebé imperceptible i, evidentment, sense el fum habitual en aquesta operació amb el gasoil. La bateria substitueix tot el motor, i això permet navegar sense la utilització de combustibles fòssils. A part d'evitar l'emissió de CO2, el sistema també redueix el manteniment a la mínima expressió: no hi ha aigües de sentina, no cal canviar olis i filtres... Es calcula que el manteniment ha de ser cada 40.000 hores de navegació, una eternitat. La gran incògnita és l'autonomia de les bateries: segons López aquesta és de 20 hores, amb l'afegitó que si s'instal·len plaques solars i un molí de vent tal com s'ha fet amb El Ferreret la bateria es pot carregar mentre s'és a alta mar i es va a vela. A més, el programari que porta incorporat aconsella en cada moment quin és el millor comportament de navegació, i el grau d'eficiència energètica.

El vaixell fa dos anys que navega, i totes les referències que s'han obtingut demostren la fiabilitat en l'ús d'energies netes per al sector nàutic. El director de la Fundació Mar, Miquel Ventura, vol anar ara un pas més enllà, i està elaborant un projecte amb Innovanautic i la UPC per aconseguir construir un vaixell 100% reciclable en un termini de 4 o 5 anys: “Un cop hem vist que el canvi del gasoil a bateries elèctriques i energies renovables funciona, el proper pas ha de ser poder fabricar el buc de l'embarcació amb fibres naturals i no amb polièster i fibra de vidre”. Per això volen estudiar un sistema que permeti relligar les fibres amb resina natural, una iniciativa de la qual s'han fet proves pilot i en què ara es vol implicar també les associacions d'empreses aquàtiques.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.