El sòl pendent d'urbanitzar a les comarques gironines dobla el que ja està edificat
L'Alt Empordà i la Selva tenen la previsió de creixement més elevada, i el Baix Empordà, la més baixa
En totes les comarques el creixement urbanístic previst és superior al 100%, però oscil·la del 106% del Baix Empordà al gairebé 149% de l'Alt Empordà, fet que situa la mitjana per sobre del 123%. Per tant, si s'arribés a desenvolupar tot el que els municipis tenen previst en els seus planejaments, la superfície edificada a les comarques gironines seria més del doble de l'actual.
D'altra banda, la suma del sòl urbà més l'urbanitzable representa un 8,5% respecte del sòl rústic. El Baix Empordà i la Selva, amb el 18 i el 13%, i la Garrotxa i el Ripollès, amb el 3 i el 2% respectivament, són els dos extrems. El grau de protecció d'aquest sòl rústic és un altre dels elements estudiats. Els parcs naturals, els espais PEIN i les altres figures de protecció del territori representen en la majoria de comarques valors del 30 al 40% del total del sòl. El Baix Empordà és el que en té més, un 63%, i el Pla de l'Estany, el que en té menys, tan sols un 6%, en unes dades que l'informe creu que han de servir per intentar dotar de més protecció el territori, i més considerant els creixements urbanístics previstos.
La densitat urbanística també canvia considerablement en funció de la comarca. Si es té en compte el número d'habitatges respecte a les hectàrees de sòl total, només la Selva, el Baix Empordà i el Gironès superen la xifra d'1. En canvi, si es compara només amb les hectàrees urbanes, les comarques s'anivellen, i el Gironès és on hi ha una major compactació, amb 31 habitatges per hectàrea. La Cerdanya és on la xifra és menor, amb només 18.
PUNTS A FAVOR
PUNTS EN CONTRA
Alta dependència del cotxe
La dependència del vehicle privat continua sent un dels trets característics de les comarques gironines, amb un ús superior a la mitjana catalana. Segons les dades del 2007, a la demarcació hi havia més de 371.600 vehicles, amb una mitjana d'uns 520 cotxes per cada 1.000 habitants. De fet, si les comarques gironines representen al voltant del 9% respecte al total de Catalunya, pel que fa a població i magnitud econòmica, la quantitat de turismes puja fins a un 11,5%. La mitjana de cotxes a Catalunya per cada 1.000 habitants és de 462, una xifra que supera cada comarca gironina. Només la Selva i la Cerdanya estan per sota els 500 vehicles per cada 1.000 habitants, i l'Alt Empordà és on la xifra és major, de 555. Això influeix en els accidents, i al Gironès és on se'n van produir més, segons les dades del 2006, i és també on es van fer més desplaçaments amb el vehicle privat, més de 113.000. Pel que fa a la contenció comarcal, que indica la relació entre els desplaçaments dins la comarca i els totals, totes les comarques estan per sobre el 60%, si bé la Selva és la que té un valor més alt –72,2%– i l'Alt Empordà, la que el té més baix –62,4%–. Finalment, l'informe destaca també els metres de carretera per cada quilòmetre quadrat de superfície comarcal. El Gironès, amb 373, és de molt la comarca capdavantera, seguida de la Selva i la Garrotxa, amb 266. El Ripollès és on aquest valor és més baix, situant-se per sobre els 167 metres, dos menys que el valor de la Cerdanya.
Massa emissions de CO2
L'informe també calcula la quantitat d'emissions de CO2 que hi ha a les comarques gironines i el balanç respecte a la capacitat d'absorció del terreny rústic. Les xifres indiquen que es generen 6 milions de tones de CO2 i que, en canvi, el territori només n'absorbeix una mica més de 2,1 milions, de manera que es genera un dèficit que supera els 3,8 milions. El Gironès és la comarca que emet més diòxid de carboni, 1,4 milions, i en canvi només n'absorbeix 199.000 tones, i és la que té una balança negativa més gran, d'1,2 milions. L'Alt i el Baix Empordà i la Selva també superen el milió de tones emeses, mentre que la Cerdanya, la Garrotxa, el Ripollès i el Pla de l'Estany sumen 1,1 milions entre totes quatre. A l'altre costat, l'Alt Empordà, el Ripollès i la Selva són, per aquest ordre, les comarques amb més capacitat d'absorció. Només la Cerdanya i el Ripollès són comarques amb balances positives, que absorbeixen més del que emeten. Per tot plegat, les comarques gironines requeririen 1,7 vegades més de superfície per compensar aquest desequilibri.
446 m² de sòl urbà per habitant
145 quilowatts per hora al dia
Enllaços relacionats
- Conclusions de l'informe
- Síntesi de l'informe
- Memòria municipal
- Anàlisi comarcal
- Fitxes municipals de l'Alt Empordà
- Fitxes municipals del Baix Empordà
- Fitxes municipals de la Cerdanya
- Fitxes municipals d'Osona
- Fitxes municipals de la Garrotxa
- Fitxes municipals del Gironès
- Fitxes municipals del Pla de l'Estany
- Fitxes municipals del Ripollès
- Fitxes municipals de la Selva