Negocien amb taxistes i gasolineres de Girona la implantació del gas liquat com a nou combustible

L'anomenat GLP és molt menys contaminant que la gasolina i molt més barat

El gerent del grup Sadurní, Sadurní Tarrés, és un dels impulsors que estan negociant amb les associacions de taxistes perquè renovin la flota i passin del gasoil al gas i perquè les gasolineres posin assortidors de GLP. Tarrés està convençut que el GLP «es convertirà sense cap mena de dubte en el tercer combustible, només al darrere de la gasolina i el gasoil».

Els cotxes que incorporen el sistema de GLP funcionen amb bicombustible, ja que la gasolina fa funcionar els mecanismes propis del vehicle però el gas n'assumeix el control a partir d'un moment determinat. De la mateixa manera, si el dipòsit de gas queda buit, el vehicle torna a funcionar amb la benzina convencional. Tarrés argumenta les grans possibilitat del GLP «pel gran excedent que té l'Estat de gas, les transformacions que es fan i perquè permetria ser autosuficients».

Molt menys contaminant

Amb el GLP es redueix entre un 70 i un 90% les emissions d'òxids de nitrogen i un 11% les del monòxid de carboni. A més, l'emissió de partícules cap a l'atmosfera és mínima i es redueix el soroll dels motors en un 50% respecte als carburants tradicionals. A més, els estudies xifren la reducció de CO2 al voltant d'un 12%.

Sadurní Tarrés és el responsable dels concessionaris Mazda i Chevrolet a Fornells, i precisament l'última marca va firmar fa pocs dies un acord amb la petroliera Repsol per impulsar l'ús del GLP. Chevrolet fabrica el model Epica de gas, però models com ara l'Altea o el Toledo de Seat, l'Octavia de Skoda o diversos models de Mercedes ofereixen l'opció del gas. A més, els nous cotxes de GLP permeten estalviar-se l'impost de circulació en vehicles petits i permeten fer entre 300 i 350 quilòmetres amb el GLP.

Experiència entre el 1975 i el 1983

Una de les dades curioses que revela Sadurní Tarrés és que aquest sistema de combustible de gas per als cotxes ja es va implantar a mitjan anys 70 a les comarques gironines. En concret, des de l'any 1975 fins a l'any 1983, Tarrés calcula que només a les comarques gironines hi va haver uns 300 taxis que funcionaven amb GLP. Tarrés considera que en aquell moment els usuaris estaven satisfets amb el funcionament, però l'ús d'ampolles i la incomoditat que això representava no va permetre que la iniciativa tingués èxit. En aquell moment, l'administració tampoc va acabar de creure's el projecte i això va acabar fent desaparèixer els anomenats autogàs. En canvi, en altres països d'Europa, com ara Itàlia, Alemanya o França, aquelles proves van tenir una continuïtat i avui dia són els països amb més vehicles de gas pels carrers. segons algunes estimacions, arreu d'Europa hi ha més de set milions de cotxes que utilitzen aquest combustible.

2.000 euros d'adaptació

Diverses firmes ofereixen ja models que incorporen el sistema de gas, però també és possible fer-ne l'adaptació, una operació senzilla que permet incorporar aquest mecanisme a qualsevol motor de gasolina. L'operació d'adaptació té un cost de 2.000 euros i el mecanisme ocupa molt poc espai, com ho demostra que se sol instal·lar a l'espai de la roda de recanvi. El cost, a més, es pot compensar amb la subvenció que ofereix l'Institut Català de l'Energia (Icaen), que arriba a pagar el 100% d'aquest canvi. El gas liquat es considera la millor alternativa als combustibles fòssils i contaminats i la millor manera per complir els objectius de Kyoto. Així s'aconseguiria reduir molt les emissions contaminants de gasos hivernacles a l'atmosfera. A més, Repsol ofereix als conductors de vehicles de gas vals de descompte de fins a 1.000 euros.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.