L'Ajuntament restringirà els accessos al parc Güell però descarta fer pagar una entrada

El pla integral de l'espai es marca com a objectiu reduir a la meitat els 4 milions de visitants anuals que registra

Ha estat un part tan llarg com difícil. Els debats entre veïns, experts i responsables municipals sobre què cal fer al parc Güell en els propers anys han estat eterns, però ja han cristal·litzat en un pla que es començarà a aplicar el 2010 i que s'haurà d'anar desplegant durant la següent dècada. Per posar en marxar el conjunt de mesures que enumera el document, l'Ajuntament hi destinarà un pressupost global de 34 milions d'euros. La més cridanera de totes és la que estableix necessitat de regular l'accés de públic, que ara és absolutament lliure. Un plantejament que parteix del diagnòstic fet per diversos entesos, que consideren que els 4 milions de visitants que té actualment el parc són un volum inassumible per a la correcta conservació d'un espai que està catalogat com a patrimoni mundial. Cal reduir-los com a mínim a la meitat. La pregunta del milió és com es farà. El govern local es dóna un any de marge per estudiar els mecanismes tècnics per aconseguir-ho, però d'entrada es reforçarà tot el tancat perimetral. Posteriorment s'establiran nou accessos regulats, segurament per torns, a tota la zona monumental. Quan s'arribi a la capacitat màxima de l'espai ja no hi podrà entrar ningú més. Una de les altres propostes que s'està avaluant és el fet que calgui fer reserva amb anterioritat per poder visitar el parc. La mesura estaria adreçada especialment als turistes, que actualment representen el 86% de les visites.

El que ja està clar que no es farà és instaurar una taxa. Una possibilitat que ha aflorat reiteradament en el llarg procés de debat del pla director i que disposava de l'oposició de la Federació d'Associacions de Veïns de Barcelona (FAVB). Totes aquestes restriccions, però, no afectaran els veïns dels barris propers que utilitzen el parc com a ruta per fer els seus desplaçaments quotidians. Ara bé, també s'ha de veure quina solució tècnica se'ls acaba facilitant –podria ser, per exemple, una targeta– perquè puguin continuar travessant la zona.

A banda dels temes d'accessibilitat, el pla director també preveu la millora de la senyalització, del manteniment i dels serveis del parc, posant en servei, per exemple, més àrees de pícnic i cinc bars. També es recuperaran alguns elements patrimonials, com ara els pavellons d'entrada i la cova de la plaça de la Natura. En aquests propers anys també s'haurà d'afrontar la construcció de tres edificis nous, que es destinaran als serveis tècnics, punt d'informació i centre de visitants. Aquest últim s'ubicarà a l'entrada de la carretera del Carmel i oferirà diversos serveis (com ara exposicions i cursos) lligats a l'arquitectura de Gaudí. Pel que fa a l'aparcament d'autocars que actualment hi ha en aquest punt, passarà a ser subterrani.

MESURES DEL PLA

Disseny d'un nou sistema de senyalització interna del parc
Recuperació de la cova de la plaça de la Natura per fer-la visitable (desaparició de l'actual bar)
Recuperació dels pavellons d'entrada
Introducció del falcó pelegrí
Reforma i ampliació del jardí vienès
Construcció d'un nou edifici per als serveis tècnics
Construcció d'un centre de visitants en què hi haurà, entre altres serveis, exposicions estables i temporals
Construcció d'un nou punt d'informació
Instal·lació de cinc nous quioscos bar a la zona monumental
Implantació d'un nou servei de neteja i manteniment
Introducció de fanals solars
Creació d'un comitè científic assessor
Implantar un servei d'audioguies per als visitants i crear una nova imatge gràfica del parc

Llum verd al pàrquing de la Gardunya

Durant la comissió de govern d'ahir també es va aprovar el projecte per fer un pàrquing subterrani i una àrea d'activitats logístiques a la Boqueria, una actuació clau dins el procés de transformació previst per a la plaça de la Gardunya. L'aparcament tindrà tres plantes, la primera de les quals tindrà capacitat per a 76 places de càrrega i descàrrega per a furgonetes i camions, a més d'un espai on s'encaixaran els contenidors i compactadors que donen servei al mercat. Pel que fa a les plantes -2 i -3, serviran exclusivament per a estacionar-hi vehicles. Concretament, fins a 438. La construcció d'aquest pàrquing ocuparà tota la superfície disponible de la plaça de la Gardunya, circumstància que obligarà a desconstruir l'aparcament que ara hi ha. Per no alterar en excés el funcionament de la Boqueria, el projecte s'executarà en distintes fases. El seu cost global és de 37,2 milions d'euros. Aquesta obra s'emmarca en el procés de reforma que està previst dur a terme a la plaça, i que implicarà la construcció d'un nou edifici de 10.000 m², que s'utilitzarà com a seu de l'Escola Massana. També s'hi alçarà un bloc d'habitatges, que tindrà un sostre màxim de 6.000 m², en què es reallotjaran els veïns que hagin de ser expropiats a conseqüència de la reforma d'aquest espai singular del districte de Ciutat Vella. Aquesta ambiciosa operació de transformació urbana es preveu que estigui enllestida el 2012.

Sense deixar l'àmbit urbanístic, la comissió de govern també va aprovar, de manera definitiva, el projecte dels nous Encants, pressupostat en 47,2 milions d'euros. En aquest projecte es planifica la construcció d'un mercat al Bosquet dels Encants, de més de 33.000 m² de superfície, que té com a principal element arquitectònic distintiu una gran i trencadora coberta.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.