Les obres per cobrir les vies a Sants començaran a l'abril de l'any vinent

Les primeres previsions de l'Ajuntament de Barcelona indicaven que el calaix estaria acabat a finals de l'any 2007

Com totes les obres relacionades amb la línia d'alta velocitat a la ciutat, les del calaix de Sants també van amb retard. Fa dos anys que haurien d'estar acabades. El juny del 2005, l'aleshores alcalde de Barcelona, Joan Clos, va presentar el projecte de cobriment de vies a Sants amb l'objectiu d'acabar-lo a final del 2007. Els múltiples endarreriments acumulats en les obres del TAV no permetran començar les obres del calaix de Sants fins a l'abril de l'any vinent. La regidora del districte de Sants-Montjuïc, Imma Moraleda, reconeixia que l'obra s'hauria d'haver fet coincidir amb l'arribada de l'alta velocitat a Sants, però ja que no va poder ser «s'ha hagut d'esperar el moment idoni». Per Moraleda, el que té de positiu començar l'obra el 2010 és que permetrà als operaris treballar més tranquil·lament. «La reestructuració de vies de Sants facilitarà la feina als treballadors, que ara no hauran de feinejar ocupant la via pública, i causaran així menys molèsties als veïns», afegia Moraleda.

El penúltim pla de treball de l'Ajuntament de Barcelona preveia començar el cobriment de les vies de Sants el setembre del 2009. Però aquest calendari els obligava a fer en horaris molt ajustats –de 12 de la nit a 4 de la matinada– algunes tasques complexes com el canvi de catenària per la de rígida, que és més segura. «Si començàvem a fer el cobriment de vies aquest any, no ens podíem permetre tallar el trànsit de trens per Sants durant el 2010 perquè encara hi haurà moltes obres ferroviàries al nord: l'intercanviador d'Arc de Triomf, Sant Andreu Comtal, la Sagrera...», explicava la regidora de Sants-Montjuïc.

Tenint en compte tots aquests elements, l'últim calendari preveu començar a fer el cobriment de vies l'abril del 2010 i ajorna el tall ferroviari a Sants a l'agost del 2011. Aquesta planificació preveu treballar majoritàriament en horari diürn. Es començarà col·locant els suports que aguantaran el cobriment de vies, els primers que s'instal·laran seran els del tram de vies proper al carrer d'Antoni Capmany. Una altra de les primeres tasques que es farà seran les micropilonades a la Riera Blanca per deixar-la ben anivellada.

Les feines en horari nocturn tindran un calendari molt acotat i «no causaran molèsties als veïns», assegurava la regidora. Es concentraran en els 20 dies –a l'agost de 2011– que es tallarà el trànsit ferroviari a l'estació de Sants. Durant aquestes dues setmanes llargues s'aprofitarà per fer el canvi de catenària per la rígida, com ja s'ha fet en altres estacions com la de passeig de Gràcia. Moraleda es va mostrar satisfeta amb aquesta última programació, que causarà les molèsties mínimes i ha satisfet els veïns. Assegurava que durant tots aquests anys d'obres al districte n'han après, i molt. «Hem aconseguit que els camions tapin el material per evitar repartir sorra per tot arreu, ara reguen les rodes per no aixecar pols i ja no circulen amb aquell xiulet insistent que s'intensifica quan fan alguna maniobra.» La regidora alertava, però, que qualsevol imprevist pot alterar el calendari d'obres i retardar-ne la seva finalització prevista, ara, durant el primer trimestre del 2012.

Un retard causat per la sequera

La regidora del districte Sants-Montjuïc, Imma Moraleda, va dir que els compliments dels calendaris no sempre estan en mans de qui fa les obres a l'hora d'explicar per què no sempre es poden complir els terminis previstos. El pont de la Riera Blanca s'hauria acabat abans si no hagués estat per l'últim decret de sequera. Segons Moraleda, «aquesta llei impedia moure les infraestructures de subministrament d'aigua per beure i, per tant, no podíem moure una canonada d'un metre de diàmetre necessària per acabar les obres de Riera Blanca».

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.