La tuneladora que va fer l'L9 a Santa Coloma foradarà el tram central al gener

Ara canvien el capçal de la màquina per adaptar-la al terreny més dur que hi ha entre la Sagrera i Mandri

El gener de l'any vinent, quan farà un mes que s'haurà inaugurat el primer tram de l'L9 entre Can Zam i Can Peixauet, una tuneladora començarà a perforar el tram central d'aquesta línia, un projecte refet arran de l'esvoranc del Carmel. La màquina que farà el tram central entre les estacions de Maragall i Mandri és la mateixa que va fer el de Santa Coloma, que s'inaugurarà aquest diumenge amb una festa ciutadana. El subsòl que es va trobar la màquina a Santa Coloma no té res a veure amb el que foradarà al tram central. Per això, el Departament de Política Territorial ha hagut de canviar el capçal d'aquesta màquina.

El responsable d'obres subterrànies de la Generalitat, Jordi Jubany, va explicar ahir que aquesta tuneladora ha canviat tres vegades de capçal. «De Can Zam a Llefià, el capçal era per a un subsòl mixt, per al tram entre Via Trajana i la plaça de les Havaneres era per a terrenys tous, i ara n'estan col·locant un per a terrenys durs». «Si us fixeu en el nou capçal, té poc espai perquè surti la sorra, ja que n'hi trobarà molt poca», va afegir Jubany. L'estiu passat, sota un sol de justícia, els veïns de la plaça de les Havaneres van veure com extreien el capçal per a terrenys tous, i ahir van poder observar com entrava al pou el capçal per a subsòl dur. El més probable és que no fessin distincions tècniques, però l'espectacle devia valer la pena perquè més d'un va sortir al balcó per contemplar la gran màquina.

Les previsions del Departament de Política Territorial són que la tuneladora comenci a perforar el proper gener. Excavarà el terreny des de Maragall en direcció a Guinardó, Sanllehy, Muntanya, Lesseps, Putxet i Mandri. En total són set estacions repartides entre cinc quilòmetres. Jubany no podia concretar encara el rendiment de la tuneladora: «Cal esperar que comenci a treballar», va dir. Preveia, però, tenir el túnel del tram central enllestit el 2012, tenint en compte que hi haurà una altra màquina que forada des de l'estació de Camp Nou fins a Mandri. Després, però, s'hauran de col·locar les vies, el sistema d'electrificació, acabar les estacions i fer les proves de circulació, que com que és automàtica s'allarguen més. No serà fins al 2014 que es posarà en marxa el tram central.

Avaria a Manresa

Quan faltaven cinc minuts per a tres quarts de deu del matí, el trencament d'un carril va obligar Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) a tenir interromput durant una hora el servei de la línia de Manresa entre les estacions de Monistrol i Sant Vicenç-Castellgalí. Els usuaris d'aquesta línia van haver de fer el tram avariat amb autobusos. Els trens, però, circulaven amb normalitat entre les estacions de Plaça Espanya i Monistrol, i també entre Sant Vicenç-Castellgalí i Manresa-Baixador, amb la freqüència prevista de dos trens per hora. Els tècnics de la companyia van poder arreglar la incidència quan faltaven deu minuts per a les onze del matí, moment en què es va restablir la circulació del tram afectat per l'avaria.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.