La C-32 i l'N-II es col·lapsaran el 2016 si no es fa la nova ronda del Maresme

L'estudi de mobilitat de la Generalitat desaconsella fer gratuïta l'autopista perquè també se saturaria

El Consell Comarcal del Maresme ja té sobre la taula l'estudi informatiu sobre la mobilitat del Maresme promès de la Generalitat. Un treball que fa temps que s'esperava perquè la comarca finalment es defineixi i decideixi quin full de ruta vol assumir per millorar els greus problemes que arrossega i que es concentren principalment al baix Maresme. L'estudi alerta que, tot i la millora prevista pel que fa al transport públic en els propers anys, sobretot en l'àmbit ferroviari, es creu que el trànsit de l'N-II d'aquí fins el 2016 continuarà creixent, encara que a un ritme inferior, ja que aquesta via ja va gairebé al límit de la seva capacitat. Però també ho farà l'autopista C-32. De fet, es detecten nivells màxims de congestió a hores punta del matí als trams més propers a Barcelona.

Per això en l'estudi es considera que «si no es realitza cap actuació per augmentar de capacitat el corredor viari del Maresme, l'any 2016 l'N-II, la C-32 i la xarxa local presentaran problemes de congestió». L'aposta per la construcció d'una nova carretera, paral·lela a l'autopista, que no hauria de retardar-se més d'aquesta data ofereix, segons els autors del treball, «una alternativa gratuïta de bones prestacions» i és «l'opció que més fa baixar el trànsit de l'N-II». A més, segons l'anàlisi de la Generalitat, aquesta via alternativa, que hauria de ser de dos carrils per cada sentit i amb un bon nombre d'accessos per donar servei a tots els municipis, podria descarregar significativament tant l'autopista com la nacional i absorbir fins al 80% els desplaçaments interns dels maresmencs, que ara utilitzen l'N-II.

El peatge es manté

Els 131.000 vehicles que circulen cada dia per algun dels trams de la C-32 i els més de 40.000 que utilitzen l'N-II justificarien, a més, la necessitat d'aquesta infraestructura. Una altra de les conclusions que s'apunten és la necessitat de no eliminar el peatge de l'autopista del Maresme, ja que la via quedaria totalment saturada encara que s'ampliés amb un quart carril de circulació. En aquest sentit s'assegura que el peatge «fa que l'autopista funcioni a nivells de servei acceptables». Un argument que el Departament de Política Territorial i Obres Públiques sempre ha utilitzat per justificar el manteniment de la via de pagament. Una altra de les possibilitats que també es descarten en l'estudi és el condicionament del Camí del Mig i la carretera dels sis pobles que també s'havia comentat com una alternativa per no haver de construir una nova infraestructura com l'anomenada ronda del Maresme perquè tampoc solucionaria els problemes de congestió de la zona sud de la comarca.

Descomptes en els peatges per a la gent de la comarca

L'endemà que les plataformes per al trasllat de l'N-II reclamessin el rescat del peatge de la C-32, el secretari per a la Mobilitat de la Generalitat, Manel Nadal, va descartar ahir fer gratuïta l'actual autopista, perquè si tots els vehicles hi passessin de franc «es col·lapsaria». «Una altra cosa és, i això ho estem parlant amb el Consell Comarcal del Maresme, aplicar una política de descomptes que pot arribar al cent per cent per a la gent de la comarca», va afegir-hi el secretari per a la Mobilitat en una entrevista a COM Ràdio. Nadal considera que l'únic criteri que hauria de seguir aquesta mesura és «afavorir una mobilitat obligada i sostenible». «És a dir, descomptes acumulatius, per exemple, si van tres viatgers en un cotxe o si és una persona que ha de fer servir l'autopista obligatòriament per anar a treballar», va dir. El secretari per a la Mobilitat també va assenyalar que si bé la intenció és fer una nova carretera a manera de ronda per pacificar el trànsit de l'N-II, «hi continuaran passant entre 10.000 i 15.000 vehicles diaris».

Partidaris d'ampliar el corredor, però amb matisos

En general, els polítics maresmencs fan una lectura positiva del trasllat de les competències de l'N-II a la Generalitat, tot i que asseguren que hauria d'haver estat un procés molt més àgil. «Som conscients que era una cosa complicada, però s'ha tardat massa», explica Alfons Barreras (ICV-EUiA), que representa la coalició ecosocialista a la comissió de Mobilitat del Maresme. El més entusiasta és el president del Consell Comarcal, Josep Jo (PSC), que qualifica el fet com «una de les millors notícies per a la comarca» que demostra que el problema de la mobilitat es podrà resoldre des de casa. Des del PP es plantegen diversos dubtes com ara si els 400 milions que acompanyen el traspàs de les competències acabaran arribant realment a Catalunya. «Serà finalment aquesta quantitat i serà prou per fer una via alternativa?», es pregunta el representant popular José Manuel López. A més, un cop rebut l'estudi de mobilitat, tots els partits coincideixen que el corredor de l'autopista s'ha d'ampliar per poder així pacificar el trànsit pel litoral de manera definitiva. On no hi ha tanta unanimitat, o si més no, les coses no estan tan definides és en el model que cal emprar per respectar millor tots els interessos. «És evident que cal ampliar el corredor, podem estar d'acord amb la construcció de laterals, però caldria estudiar com funcionaria una ampliació de carrils de l'autopista C-32», destaca l'alcalde de Premià de Dalt i representant de CiU a la comissió de Mobilitat del Maresme, Joan Baliarda. Així, l'alcalde premianenc es manifesta com ja ho va fer el passat mes de novembre defensant mesures menys agressives per al territori. Una tesi semblant a la que defensen des d'ERC i també des d'ICV-EUiA, que consideren que la construcció de la ronda maresme tindrà conseqüències negatives sobre el territori en una comarca amb una densitat ja de per si molt elevada. La definició de l'oferta de transport públic i la reducció del peatge per als maresmencs són dues qüestions més que han de contribuir a la concreció final del projecte. Aquestes postures polítiques es posaran en comú en breu en una nova reunió de la comissió.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.