L'any de la velocitat variable

La gestió variable de la velocitat arriba a la resta d'accessos sud de Barcelona i a l'entrada per l'autopista del Maresme

L'objectiu de la velocitat variable és reduir la congestió del trànsit, l'accidentalitat i alhora fer disminuir la contaminació. Un any després de l'aplicació de la mesura i en espera que el sistema s'estengui a altres accessos de Barcelona, tot indica que en matèria de trànsit els objectius de la velocitat variable es compleixen a la C-31 i a la C-32, els trams en què des del 15 de gener del 2008 s'aplica la velocitat variable. En el primer mig any d'implantació de la velocitat variable es va aconseguir reduir el nombre d'accidents, i els conductors, gràcies a la reducció de la congestió, van tardar de mitjana dos minuts menys a recórrer els 14 quilòmetres de l'autopista del Garraf, on la velocitat es regula en funció de la fluïdesa del trànsit. La velocitat pot baixar fins als 40 km/h quan hi ha congestió, i els conductors, per tant, no perceben que se'ls limita la velocitat, ja que la retenció tampoc els permet córrer més. Però què succeeix quan no hi ha retencions? Aquí és on la mesura va aixecar polseguera entre els conductors, i és una limitació que encara avui alguns qüestionen.

Per Evaristo Magaña, de la Coordinadora d'Organitzacions de Transportistes de Catalunya (COT), el sistema de velocitat variable aporta avantatges quan hi ha més trànsit perquè permet «circular millor», però considera que «hi ha hores del dia en què no té cap sentit que la màxima velocitat sigui de 80 km/h». «Córrer a la nit a més de 80 no suposa cap risc per a la circulació ni per a l'accidentalitat, i per als transportistes és un bon moment per avançar feina», assenyala Magaña. «Hauria de ser un sistema més flexible», hi afegeix. En la mateixa línia, el secretari general adjunt de la Confederació de Comerç de Catalunya, Benet Boix, assenyala: «És una bona solució per reduir el nombre d'accidents i la pol·lució, però hauria d'haver-hi altres sistemes alternatius. No pot ser que no es pugui córrer a més de 80 km/h a la nit, quan vas sol i tens quatre carrils.» Per la seva banda, Ricard Riol, el president de l'associació per a la promoció del transport públic, valora molt positivament l'aplicació de la velocitat variable. «La limitació de velocitat ha permès augmentar la capacitat de les vies i s'ha notat que ara els vehicles fan menys arrencades i frenades.» Ara bé, Riol assenyala que tot i que s'han reduït els gasos contaminants, altres mesures com l'estrenyiment dels carrils i la incorporació d'un carril bus en vies, com ara la B-23, ajudarien a millorar la fluïdesa del trànsit i a reduir la contaminació en els accessos de Barcelona.

Pel que fa a la possibilitat d'aixecar la limitació dels 80 km/h en els trams en què s'aplica la velocitat variable quan el trànsit sigui fluid, el govern sempre s'ha mantingut ferm a no canviar el criteri d'aplicar la limitació dels 80 a la zona de la primera corona de l'àrea metropolitana, ja que la mesura s'inclou dins del pla d'actuació per a la millora de la qualitat de l'aire de l'àrea metropolitana de Barcelona.

Un sistema premiat

El sistema de velocitat variable va ser guardonat el novembre passat dins del marc del fòrum anual del projecte Easy Way, que se celebra a Viena, coordinat per la direcció general de Transports i Energia de la Unió Europea. En concret, el SCT va rebre el primer premi en la categoria de millor servei de gestió de trànsit.

Variable per a alguns

adrià gala

La majoria de conductors consideren que «això» de la velocitat variable és poc més que un conjunt de xifres i de llums que es van encenent i apagant com els ornaments d'un arbre de Nadal. Han provat alguna vegada de circular pel carril esquerre de la C-32 a la velocitat màxima permesa que s'indica als panells? No ho facin. En pocs segons tindran al seu darrere un d'aquests conductors passo dels panells que va a 130 km/h i que els farà llums perquè s'apartin o optarà per avançar-los per la dreta mentre els miren, sempre desafiadors. Potser, fins i tot, els insultaran. Llavors vostès, com jo, optaran per col·locar-se en un carril més lent i pensaran: de què serveix la velocitat variable? A veure si el multen!

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.