L'any del túnel del TAV pel centre

Els trams entre pantalles ja s'excaven a la Model i a Mallorca amb Biscaia, però enguany començarà la tuneladora

La tuneladora Barcino fa un mes que va començar la posada al punt un cop muntada al pou d'instal·lació. Quan s'hagin fet totes les comprovacions i els responsables de l'obra donin l'ordre, la tuneladora es desplaçarà per l'interior del túnel construït entre pantalles fins a la cruïlla del carrer de Mallorca amb Biscaia. Aquí començarà a perforar en direcció al centre de la ciutat en una data propera que Adif encara no precisa –la darrera previsió la va donar el secretari d'Estat d'Infraestructures, Víctor Morlán, que va confirmar que la tuneladora començaria a perforar «a principi d'any»–. Quan avanci ja estarà fet el pou de ventilació amb sortida d'emergència de la cruïlla de Mallorca amb Trinxant. Aquest pou està en procés d'acabar-se, juntament amb el d'atac de Biscaia –les obres per desviar els serveis d'aigua, gas, electricitat i clavegueram a la zona van començar fa un any–. En el recorregut pel centre de la ciutat, el túnel tindrà dotze pous de sortida a l'exterior, tant per als passatgers en cas d'emergència com per a la ventilació regular del túnel. A més dels de la zona de la Meridiana, també s'està construint el de Padilla, molt a prop de la Sagrada Família i gairebé a una tercera part del recorregut, i el proper que es començarà serà el que està situat a la cruïlla del Bruc amb Provença, a més de la meitat del recorregut. Però a la Sagrada Família les obres també han començat. Al juliol es restringia la circulació de vehicles al carrer de Mallorca entre les cruïlles de Sicília i Castillejos per començar els treballs previs a la construcció del mur pantalla fet amb pilones d'1,5 metres de diàmetre. La polèmica sobre la seguretat a la zona continuarà oberta perquè la construcció del mur de pilones a tocar dels fonaments del temple durarà molt temps i posteriorment la tuneladora passarà pel subsòl del carrer de Mallorca a 40 metres de profunditat. El Patronat de la Sagrada Família no ha aconseguit paralitzar les obres perquè l'Audiencia Nacional no ha considerat cap risc per al temple. El Ministeri de Foment ha repetit diverses vegades que la profunditat a què passarà el túnel no ha de comportar cap problema, i que ha decidit fer el mur de protecció per reforçar encara més aquesta certesa.

Des del març de l'any passat també es fan obres al davant de la presó Model, al tram del carrer de Provença entre Numància i Entença, on, a través d'una rampa d'accés, s'accedeix a l'excavació del subsòl fins a l'estació de Sants per permetre la futura connexió de les vies del TAV ja en servei. Però, a més, al tram de la presó Model també es construeix el pou d'atac d'Entença, per on es traurà i es desmuntarà la tuneladora quan hagi perforat els 4,82 quilòmetres pel subsòl de Barcelona al llarg del carrer de Mallorca, l'avinguda Diagonal i Provença.

Els del Bruc i Enric Granados, els pròxims pous

La tuneladora trobarà oberts sis pous d'emergència a mesura que avanci. Dos –Biscaia i Entença– són els que s'utilitzaran com a entrada i sortida, respectivament, de la maquinària. Els altres quatre són els que, durant el recorregut, s'usaran per fer el manteniment de les eines de tall de manera periòdica. El primer –Trinxant– és a només dos xamfrans del pou d'atac de Biscaia. S'han triat tan pròxims perquè aquest primer tram funcionarà com un camp de proves on s'analitzaran el ritme d'avançament de la perforació i el rendiment de la tuneladora. Amb l'anàlisi de resultats de l'obra en aquest curt tram del carrer de Mallorca entre Biscaia, Navas de Tolosa i Trinxant, en aquest darrer pou de manteniment es faran tots els reajustaments de funcionament i planificació per encarar el gruix de la perforació. Els pròxims pous de manteniment que trobarà són el de Padilla, ja en construcció, i el de Bruc, el pròxim a iniciar-se, aquest situat ja al carrer de Provença. El darrer manteniment abans de sortir a la superfície per Entença es farà a Enric Granados, per al pou de manteniment del qual encara no hi ha previsió d'inici. Tampoc no hi ha termini dels altres sis pous d'emergència i ventilació que no són prioritaris perquè no s'han d'utilitzar per al manteniment de la tuneladora: Mallorca amb Independència, Sardenya i Roger de Flor, i Provença amb rambla de Catalunya, Casanova i Comte Borrell. La programació dels pous es fa tenint en compte la condició prioritària de punt de manteniment o no, però també d'acord amb l'Ajuntament, que és qui planifica el tall de carrers i la reorganització de la mobilitat.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.