Catalunya estrena l'aeroport de Lleida sense haver aclarit la gestió del Prat

Montilla anuncia que el model de Lleida, de titularitat catalana i gestió privada, s'estendrà a altres aeroports catalans

El quart aeroport internacional de Catalunya i el primer de titularitat cent per cent catalana ja és una realitat després de dos anys d'obres. L'ha construït la Generalitat i la gestió s'encarregarà a una empresa privada sota la tutela d'una societat formada per la mateixa Generalitat, administracions locals i la Cambra de Comerç de Lleida.

Aquest és el model de gestió aeroportuari que el govern català voldria implantar a la resta d'aeroports catalans, ara mateix sota la gestió centralitzada de la companyia estatal AENA. «Els altres vindran a continuació», va dir José Montilla durant el discurs inaugural que va fer al vestíbul de l'aeroport, després d'aterrar d'un vol inaugural procedent de Barcelona. Els «altres» són Girona, Reus i Sabadell, la gestió dels quals el govern vol prendre a AENA, i sobretot el Prat, on la Generalitat es conformaria de moment a tenir-hi un paper «determinant».

Ahir Montilla no es va estar de fer referència a l'aeroport del Prat i va recordar al ministre espanyol de Foment, José Blanco, que la proposta de descentralització presentada pel govern espanyol la setmana passada està lluny de ser acceptada per Catalunya. «Suposa [la proposta de Blanco] un punt de partida. Però és només això, francament insuficient. Caldrà arribar a un acord satisfactori, i fins que no sigui així no l'acceptarem», va advertir Montilla.

Enlairament suau

Però el que de moment ja té al sac i ben lligat és l'aeroport de Lleida: construït per la Generalitat després d'invertir-hi uns 95 milions d'euros, durant els pròxims mesos sortirà a concurs la gestió privada de l'aeroport per als pròxims 30 anys. Mentrestant, el gestiona directament la societat Aeroports de Catalunya, dependent del Departament de Política Territorial i Obres Públiques.

El govern ha previst un enlairament suau de l'aeroport de Lleida. S'esperen uns 50.000 viatgers durant el primer any, i assolir la xifra de 400.000 viatgers anuals d'aquí a deu anys. Queda lluny, doncs, dels cinc milions de viatgers anuals que té Girona i el milió i mig de Reus. De moment des d'Alguaire es podrà volar de manera regular a quatre destinacions –Palma, París, Milà i Frankfurt–, totes amb dos vols setmanals en cada sentit, els divendres i els diumenges.

«L'aeroport dels Jocs»

De moment l'aeroport de Lleida no pot tenir connexions fora de l'espai Schengen. Això exclou la Gran Bretanya, un handicap per als promotors de l'aeroport, ja que una de les aspiracions és aconseguir atreure turisme d'esquí, en bona part britànic, que actualment utilitza l'aeroport de Tolosa del Llenguadoc per visitar les pistes del vessant nord del Pirineu. El govern català (i l'andorrà, que ahir va enviar a Alguaire una representació d'alt nivell encapçalada pel cap de govern, Jaume Bartomeu) aspira a atreure part d'aquest turisme per derivar-lo al Pirineu català, aranès i andorrà. L'alcalde de Lleida, Àngel Ros, va lligar aquesta vocació pirinenca de l'aeroport amb la proposta de Jocs Olímpics d'hivern Barcelona-Pirineus per al 2022, afirmant que la nova infraestructura contribuirà a «potenciar la candidatura olímpica que promou el nostre país».

Per als vols a la Gran Bretanya, Rússia i altres orígens de possible turisme de neu fora de l'espai Schengen hauran d'esperar almenys uns mesos. El ministre espanyol José Blanco es va comprometre la setmana passada a buscar un canvi legal que permeti que, en mig any, aeroports que no estan catalogats d'interès general, com ara Lleida, puguin tenir connexions fora de l'espai Schengen.

Accessos a mig fer

L'aeroport és a l'altiplà d'Alguaire, enmig d'una extensa zona de camps de secà a 4 quilòmetres del poble i a uns 10 quilòmetre al nord de Lleida. S'ha posat en marxa sense que tots els accessos estiguin encara enllestits. Encara falta un any perquè s'hi pugui arribar des de Lleida per l'autovia A-14 de Lleida a la Val d'Aran. De moment, s'hi pot accedir per un nou vial que surt de l'N-230 al pas pel poble d'Alguaire. En el futur tindrà un altre accés des de l'N-240, que va de Lleida a Osca. La Generalitat ha dissenyat una línia d'autobusos que unirà els divendres i els diumenges l'aeroport amb el centre de Lleida i l'estació del TAV.

El pròxim avió, a París

El d'ahir va ser un vol simbòlic que no es repetirà mai, de Barcelona a Lleida, amb només vint minuts de vol efectiu però que va durar una mica més del compte gràcies als dos vols rasants a tocar de pista que el pilot, l'andorrà Osward Foguet, va regalar als centenars de curiosos que es van apropar ahir al migdia als entorns de l'aeroport d'Alguaire. Unes acrobàcies improvisades que, dins de l'avió, les autoritats i els periodistes que prenien nota del vol inaugural van rebre amb aplaudiments nerviosos que eren més de cortesia que no pas d'entusiasme feliç i sincer.

A partir del divendres 5 de febrer començaran els vols de debò. El primer serà de la companyia Vueling a París-Orly, a les dues del migdia. Dues hores després aterrarà a Lleida un vol procedent de París. A bord viatjaran, entre altres, un grup de periodistes de la capital parisenca a qui la Diputació de Lleida vol explicar les bondats turístiques de la demarcació. El mateix dia 5, Vueling posarà en marxa el seu vol a Palma. Tant els vols a París com a Palma seran cada divendres i cada diumenge en tots dos sentits. A partir del 2 d'abril, Ryanair s'hi afegirà amb vols a Milà-Bèrgam i Frankfurt-Hahn, també els divendres i els diumenges i en tots dos sentits.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.