La tuneladora del TAV a Girona està muntada però no foradarà fins a final de març

En els propers mesos cal acabar d'instal·lar la part electrònica abans de començar el primer túnel subterrani

Una visita dels regidors de l'Ajuntament de Girona va permetre comprovar ahir que la Gerunda està pràcticament muntada i que ja s'està acabant la instal·lació del capçal que s'encarregarà d'obrir pas pel subsòl de Girona. La regidora de Mobilitat i responsable municipal del seguiment de les obres del TAV, Isabel Salamaña, va confirmar ahir després de la visita amb el director de l'obra que fins al març «els treballs se centraran en la instal·lació de la complexa part informàtica que incorpora la màquina». Un cop s'acabi totalment la instal·lació d'aquesta part de la màquina es preveu que comencin les proves, uns assajos que es faran a principi de març amb l'objectiu que a final del mateix mes es comenci a fer el túnel que unirà el sector de Mas Xirgu amb el parc Central.

Inicialment, Adif havia previst que la tuneladora comencés a treballar després de l'estiu, però el retard en el trasllat fins a Girona haurà endarrerit mig any l'inici de l'execució dels túnels. Serà un túnel d'uns 12 metres de diàmetre que haurà de permetre el pas de dos combois del TAV.

El primer túnel farà una llargada de gairebé 1,3 quilòmetres fins a l'estació del parc Central, des d'on la tuneladora seguirà amb el segon túnel fins al Puig d'en Roca.

Excavació a l'estació

Els treballs a l'àmbit del parc Central segueixen i ja s'han fet bona part de les lloses que estampeixen i garanteixen la solidesa de l'estructura de pantalles de formigó que s'han realitzat. Un cop fetes les lloses podran començar l'excavació subterrània del que serà la futura estació intermodal. Això suposarà el moment de més trànsit de camions per treure el gran volum de terra que s'anirà extraient. Abans de l'inici dels treballs s'havia alertat que el moment de l'extracció de terra suposaria el pas d'un camió cada dos minuts per al sector per treure tota la terra.

Connectant amb Sarrià

El responsables de les obres del TAV també van informar que avança a bon ritme el tram de Sarrià i que només queden uns 500 metres perquè la infraestructura enllaci amb l'emplaçament del pou de sortida de la tuneladora, al sector de Fontajau, a tocar del Puig d'en Roca. A Fontajau, es tallarà un carril de la rambla de Xavier Cugat per la desviació d'un col·lector que ha evitar entrebancs al TAV.

La solució al viaducte, a partir del 2012

ò.p

El conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, va reiterar ahir: «Si les negociacions prosperen, crec poder dir que l'enderroc del viaducte de Girona serà a càrrec dels pressupostos de l'Estat.» En aquest sentit, el dirigent socialista assegura que «l'intent de fer-ho votar al Parlament de Catalunya és una maniobra electoralista i oportunista, que no té res a veure amb el recorregut de la negociació que tenen els dos governs». Nadal veu «factible i un camí possible», després de diverses conversacions amb el president d'Adif, que «sigui a càrrec dels pressupostos de l'Estat que es produeixi tota la solució del viaducte de Girona». El conseller avança que el projecte d'enderroc s'haurà de pactar entre l'Ajuntament de Girona i Adif. Pel que fa a terminis, Nadal calcula que «l'impacte pressupostari serà post 2012», un cop els trens deixin de passar per la via convencional. A més, el conseller diu que hi ha una partida de 300.000 euros per estudiar la solució.

«No es pot ni parlar per telèfon»

Els comerciants del sector del Güell comencen a exterioritzar el malestar que generen les obres que hi ha al sector de la Farinera Teixidor, Canonge Dorca i Bernat Boades. Soroll, pols i problemes de mobilitat són els principals maldecaps que veïns, botiguers i possibles clients han de suportar per la construcció dels pous de compensació necessaris per al TAV.

Un dels més afectats és un taller mecànic elèctric del carrer Bernat Boades que, des que han començat els treballs, veu com la presència de camions impedeix que entrin els vehicles. El propietari admet, a més, que quan hi ha les màquines treballant «no es pot ni parlar per telèfon», un punt en què coincideix amb alguna perruqueria o una botiga de mobiliari d'oficina i informàtica que hi ha al sector en obres. La majoria de comerciants entenen que el projecte representarà un avenç per a la ciutat, però lamenten les complicacions que els comporta.

Els bars i restaurants també asseguren que les obres els fan perdre clients, «perquè amb els problemes que hi ha per passar la gent va per altres bandes». Una de les botigues, que té un gran aparador, reconeix que «ha desaparegut la compra del vianant que passeja» i ha decidit no rentar els vidres perquè s'embruten molt sovint. Els responsables d'aquests negocis també afirmen que molts clients es queixen «de les dificultats per arribar a la zona i les complicacions per trobar aparcament». Ara Adif instal·larà panells informatius amb els logos dels negocis que hi ha a la zona d'obres per fer-los visibles.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.