LLUÍS SALA

DIRECTOR DE L'AEROPORT GIRONA-COSTA BRAVA

«No em fa por que Ryanair vagi al Prat»

El director de l'aeroport de Girona espera que es continuï incrementant el nombre de rutes i de companyies a mesura que es vagi sortint de la crisi del sector aeronàutic, i defensa que les característiques de les instal·lacions el fan molt més competitiu davant l'alternativa de Barcelona

objectiu per al 2010
Espero que tornarem a tenir unes bones xifres de creixement
la presència de ryanair
Ryanair és un dels grans actius de l'aeroport i crec que vol potenciar més la base de Girona

Lluís Sala, nascut el 1954 a Lloret de Mar, és el nou director de l'aeroport de Girona des del mes d'octubre passat, després de més de vint anys dedicats a l'aeroport del Prat.

–Quina valoració fa d'aquests primers mesos?
–«M'hi he adaptat molt ràpidament, perquè a més he trobat un aeroport excel·lent i un equip de gent molt compromesa. També he notat que totes les institucions gironines valoren l'aeroport que tenim, i l'interès de mantenir-lo i millorar-lo.»
–Quina serà la seva política al capdavant de l'aeroport?
–«El 2010 ha de ser la consolidació del que tenim. S'han posat en servei una sèrie d'instal·lacions que han significat un salt endavant qualitatiu molt important, i hi ha obres pendents, però és molt important insistir en la idea que és bàsic pensar en el futur, però hem de ser conscients del que tenim i del present. Som el vuitè aeroport de l'Estat en nombre de passatgers, i hem de ser conscients del que això representa i treballar per mantenir aquesta situació. El transport aeri evoluciona molt ràpidament, i hem de veure com ho fa a mitjà termini El procés liberalitzador i les companyies de baix cost han mogut regles antigues, i hem de veure com evoluciona.»
–El baix cost té gaire marge per moure gaires regles més?
–«Sempre hi ha coses, però el que és cert és que aquesta manera de treballar l'estan implantant totes les companyies. És un sector molt competitiu i aquests anys de crisi ha perdut passatgers que vol recuperar reduint preus. Això significa que ha de buscar alternatives d'ingressos que li permetin tenir un bon compte de resultats. En qualsevol cas, nosaltres estem molt ben situats, i el més important de Girona i de l'entorn del país és que tenim una oferta que fa que la gent vulgui venir.»
–El 2009 s'han perdut viatgers després de molts anys d'augment ininterromput.
–«El 2009 ens hem trobat amb una baixada important d'un 11% del trànsit europeu, que ha estat compensada per un creixement espectacular del trànsit interior, del 80%. Això és el que haurem de seguir i veure com evoluciona, i la recuperació econòmica és molt important per canviar aquesta tendència. Haurem de tenir en compte, crec, veure com evoluciona el mercat europeu, bàsicament el britànic, perquè és un dels més importants per nosaltres, i intentar consolidar els creixements interiors. Si és així, crec que tindrem unes bones xifres, positives si pot ser, però com a mínim volem igualar les del 2009. Esperem haver tocat fons l'any passat, i veure el 2010 l'inici de la recuperació, que serà lenta.»
–Tot i això l'aeroport guanya diners.
–«Sí, i això és perquè fem un control molt ajustat de costos i un programa d'inversions equilibrat i d'acord amb la demanda que té l'aeroport.»
–Com hi influeix Ryanair?
–«Considero que un dels grans actius d'aquest aeroport és que Ryanair hagi decidit posar-hi una de les seves bases principals. La Generalitat, les institucions gironines i AENA hem de continuar fent els deures, de manera modèlica com fins ara, perquè Ryanair continuï apostant per Girona com una de les seves bases més importants. Dit això, ja hem iniciat les accions necessàries des del punt de vista aeroportuari per treballar conjuntament amb Ryanair i qualsevol altra companyia per ajudar-los en aquest sentit. Volem que s'hi sentin a gust i que l'aeroport els sigui eficient, i treballarem perquè els temps d'escala, d'embarcament i de gestió de l'equipatge siguin els més baixos possible, que això és el que no poden tenir en altres aeroports.»
–Ryanair té intenció de potenciar més la seva base de Girona?
–«Jo crec que sí. Hem de seguir en aquesta línia, i nosaltres farem els esforços necessaris perquè ho facin. Ara cal consolidar la que hi ha, i a partir d'aquí podrem avançar.»
–Entenc que no li fa por el desembarcament de Ryanair al Prat.
–«No em fa por. A veure, Barcelona és un gran competidor i, com ja sabeu, molts dels viatgers que volen a Girona tenen com a destí final Barcelona. Sembla que Ryanair vol obrir el mercat interior a Barcelona, però ja ho veurem. En qualsevol cas, el millor que podem fer és aconseguir que el producte de Girona sigui completament inassumible per l'aeroport de Barcelona. Això ha de ser gràcies al fet que les nostres infraestructures són molt més senzilles i més properes a l'avió, i ens permeten disposar d'un producte molt més competitiu que no pas un aeroport com Barcelona.»
–Negocien amb altres companyies?
–«És important que un aeroport tingui una companyia basada en ell, i aquí a Girona ho tenim amb Ryanair. Això no vol dir que no estiguem oberts a altres companyies. Ara estem tancant la temporada d'estiu i hi operaran entre 15 i 20 companyies aproximadament amb la mateixa freqüència que l'estiu passat, i procurarem que totes tinguin el mateix tracte que Ryanair i que se sentin a gust amb el nostre producte. Ryanair ha confirmat dues noves rutes, que són Lilla i Brindisi, i ha d'acabar de confirmar Cork. També tenim dues companyies noves, però que encara s'han de confirmar en les properes setmanes.»
–Abans de la crisi es parlava que el baix cost entrés a fer vols intercontinentals. Ara no se'n parla tant.
–«Tot evoluciona molt ràpidament, però per què no? Podria ser que Ryanair, que és una de les companyies més grans d'Europa, fes un canvi estratègic i decidís obrir aquest mercat. Si això es donés, nosaltres estaríem molt ben situats, perquè ja tindríem la base consolidada. Hem d'anar a poc a poc, però si això es donés Girona està preparada per donar resposta a aquesta demanda.»
–Creu que es poden mantenir les subvencions públiques en un mercat tan competitiu com l'aviació?
–«Els aeroports són una infraestructura de desenvolupament econòmic, i les ajudes han demostrat que són molt importants. El futur dirà com evolucionen. En qualsevol cas, tot el de més que pugui ajudar a desenvolupar-lo i créixer, doncs endavant.»
–Esperava que el PIF s'aprofités més de bon inici?
–«Hem de tenir en compte que vivim un moment complicat des del punt de vista econòmic. El PIF és una instal·lació molt reivindicada per l'empresariat gironí, i sé que la Cambra de Comerç està fent esforços per donar a conèixer les facilitats i possibilitats que hi ha per fer vols de càrrega, i que es vegi com una infraestructura necessària per a l'aeroport. Crec que en breu veurem resultats.»
–Com afectaran a Girona els canvis en la gestió dels aeroports que va presentar l'Estat?
–«Vull ser prudent i ara no és el moment de fer cap comentari. Independentment del model final, nosaltres hem de fer la feina del dia a dia, millorar el servei i aconseguir les condicions més adequades per als nostres clients, usuaris i companyies.»
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.