VICENT PALLARÈS

DIRECTOR DE L'AEROPORT DE REUS

«La Costa Daurada és un producte prou atractiu per si mateix, i Ryanair hi aposta»

El director de l'aeroport interpreta el conveni signat dilluns amb la companyia irlandesa com una garantia de futur, i relativitza les possibles amenaces. Segons ell, mentre Girona té l'estigma de ser el segon aeroport de Barcelona, el Camp té un potencial turístic propi que cal explotar

el perfil dels usuaris a Reus
«Només un 20% dels passatgers ‘emigren' a Barcelona; un 25% més són del territori i l'altre 55% són de fora i es queden aquí»
el canvi de nom de l'aeroport
«No és el més important, però la proposta ha de ser institucional, liderada per la Generalitat, i aglutinar el consens del territori»
Satisfà les expectatives de l'aeroport el nou conveni amb Ryanair presentat dilluns?
–«L'acord és un punt de partida molt important perquè estableix una major perdurabilitat de la base de Reus en el temps. Segons les rutes anunciades, ens mourem entre 1,2 i 1,5 milions l'any transportats per Ryanair, en funció del grau d'ocupació dels avions, amb tot l'impacte socioeconòmic que això tindrà sobre el territori. És una aposta molt ferma de les institucions, i una satisfacció arribar a un acord així.»
–De què dependrà la pròrroga per dos anys previst en l'acord?
–«Com qualsevol contracte, de la voluntat de les dues parts. Espero i desitjo que la pròrroga o un nou contracte siguin efectius.»
–Realment perillava la base a Reus?
–«Ja ho van dir les institucions implicades, que tenen la responsabilitat més que nosaltres. La companyia va fer unes valoracions i es va renegociar la situació; hem d'estar satisfets que s'ha plantejat continuar més anys.»
– L'acord inclou encara més rutes que les anunciades per Ryanair la setmana passada?
–«La planificació de les rutes i novetats sempre les posa damunt la taula la companyia. L'acord parla d'una base de cent rutes a l'estiu i 39 a l'hivern. La pròpia fortalesa de la Costa Daurada i la futura millora de la conjuntura econòmica han de ser factors per aixecar-ho en positiu.»
–L'obertura de l'aeroport de Lleida és una competència?
–«L'aeroport de Lleida reflecteix una nova oportunitat al territori, al conjunt de Catalunya, i té un gran camí per recórrer i molta tasca a fer. Però l'aeroport de Reus és considerat el portal de la Costa Daurada, tenim un producte turístic molt potent i diversificat, una marca realment coneguda a escala europea, i aquesta és la nostra gran fortalesa.»
–Tothom dóna per fet l'aterratge de Ryanair al Prat. No afectarà Reus?
–«L'aposta manifestada amb el nou acord implica que, tot i que hi entri –és cert que hi ha negociacions, però no s'ha establert cap calendari per començar a operar–, Ryanair aposta per Reus. A Barcelona farà les seves rutes, però dic el mateix: aquí tenim un territori i un producte al darrere.»
–Però no van a Barcelona, la majoria de passatgers de Reus?
–«Les dades de l'institut d'estudis turístics de la Diputació i els estudis propis d'Aena indiquen que l'emigració és de només un 20% a Barcelona del trànsit que arriba, sobretot en la temporada d'hivern, per l'estacionalitat de la Costa Daurada. Un 25% és gent d'aquí al territori, que utilitza l'aeroport per sortir, i l'impacte directe, de gent de fora que arriba, és d'un 55% dels passatgers que mou Ryanair. La Costa Daurada és un pol prou atractiu per si sol, tant per a la companyia com per als passatgers que decideixen volar fins aquí.»
–L'aeroport, doncs, el fa servir més la gent de fora que la del territori?
–«El territori és molt més receptor de visitants, que al cap i a la fi és el que interessa perquè hi tingui un impacte social i econòmic. L'esforç institucional es fa per garantir la mobilitat de la gent d'aquí, que interessa perquè l'aeroport sigui un portal a Europa i al món, però també per provocar un impacte econòmic directe dels turistes que puguin arribar al Camp de Tarragona i la costa.»
–Vostè creu que Girona es percep més, doncs, com el segon aeroport de Barcelona?
–«La situació geogràfica de Girona és molt diferent; Ryanair hi ha apostat per traspassar passatgers cap a Barcelona, totalment a la inversa que aquí: seria incongruent operar a Reus per portar gent a Barcelona, tenint l'aeroport de Girona. Cadascú té el seu producte.»
–Qui més qui menys coincideix que Reus depèn massa de Ryanair...
–«L'aeroport de Reus ha estat el portal del sector turístic de la Costa Daurada tota la vida. El turisme britànic, el més important, entra per aquí tot. L'operativa xàrter de l'estiu mou més de 500.000 passatgers, és una feina feta des de fa molts anys. En paral·lel, totes les oportunitats turístiques o mercats emergents, com ara el rus, es treballen de forma conjunta amb les institucions d'aquí. Ara, a més, es generen noves oportunitats a Europa, com ara en el mercat italià i el polonès, ja siguin amb Ryanair o amb futures companyies.»
–Es treballa per dur altres companyies?
–«Durant l'hivern s'ha treballat amb Jet2.com, una nova companyia que farà vols a Manchester, i això és una molt bona notícia. També es treballa amb un altre mercat emergent molt important, però les negociacions encara estan verdes, i no es pot dir res.»
–Qui s'encarrega de les negociacions?
–«Hi ha diversos focus de treball. La direcció de relacions internacionals d'Aena manté un contacte continu amb tots els operadors i companyies del món. En aquest marc, Reus és un producte seu, i el posa sobre la taula. Si sorgeix algun interès, treballem les oportunitats conjuntament amb les institucions del territori, especialment amb el Patronat de Turisme de la Diputació. A part, hi ha constituïda una ponència tècnica amb la Generalitat, ajuntaments i cambres de comerç per treballar totes les propostes de mercats.»
–Fa anys que es reclama el traspàs dels aeroports, però sembla que s'hagi refredat...
–«El ministre de Foment ja va presentar un esborrany del nou model de gestió d'Aena. Aquesta qüestió no afecta la direcció de l'aeroport, sinó que entra en l'àmbit polític.»
–Però creu que la gestió milloraria des d'aquí?
–«Si es fa, seguirem treballant com fins ara, amb l'objectiu de dotar l'aeroport de la capacitat per continuar creixent en els propers anys, planificant noves infraestructures i intentant oferir un servei de màxima qualitat.»
–Com s'ha de dir l'aeroport que dirigeix?
–«El nom de l'aeroport no és responsabilitat d'Aena, sinó del territori. El ministeri l'únic que farà és acollir una proposta unànime. Hi ha un únic procediment jurídic que ho regula: el territori eleva a Foment una proposta consensuada, el ministeri ho trasllada al Congrés perquè s'aprovi una proposició no de llei, que es publica al Butlletí Oficial de l'Estat
–Però és clar que no hi ha unanimitat...
–«No sé en quin pas està, però el que és clar és que la proposta ha de ser institucional, liderada per la Generalitat, però aglutinant el consens del territori. Foment li donarà curs parlamentari, i nosaltres no hi entrem ni en sortim.»
–Però un altre nom li donaria més atractiu?
–«Això no és el més important d'un aeroport, sinó que tingui prou capacitat per desenvolupar la demanda prevista. I sobretot, la millor garantia és el territori, madur en l'aspecte turístic i ben situat a Europa.»
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.